ثبت عقدنامه قاجاری خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی کشور

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان جنوبی گفت: عقدنامه قاجاری میر علیجان بیک یاور متعلق به دوره قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بیرجند، وحید بهفرنژاد، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عقدنامه قاجاری میر علیجان بیک یاور متعلق به دوره قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: در جلسه شورای عالی ثبت آثار منقول کشور که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد این اثر ثبت شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: عقدنامه‌ها از مهم‌ترین اسناد و مدارک تاریخی فرهنگی هستند که اطلاعات ارزشمندی از وضعیت فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و همچنین سایر جنبه‌های زندگی گذشتگان به ما می‌دهد.

بهفرنژاد یادآور شد: یکی از نمونه عقدنامه‌های شاخص دوره قاجار در خراسان جنوبی متعلق به یکی از حکمرانان محلی قاینات (خراسان جنوبی) شهرستان سربیشه است. این سند امروزه توسط بازماندگان این خانواده نگهداری شده و مربوط به ازدواج میر علیجان بیک یاور که فرمانده قشون قاینات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این سند با خط شکسته‌نستعلیق و نسخ بسیار زیبایی نگارش شده و دارای تزئینات تذهیب در بالا و اطراف است. تذهیب‌ها به‌صورت نوار تزئینی در اطراف و  بالا با عبارت بسم‌الله آورده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: افزود: بخش بسیار ارزشمند این سند که از منظر مردم‌شناسی، اجتماعی فرهنگی و تاریخی حائز اهمیت است به‌عنوان مهریه پرداخت شده و شامل طلا، نقره، مس، فرش، شتر، زمین کشاورزی و غیره است.

بهفرنژاد متذکرشد: تاریخ سندعقدنامه قاجاری میر علیجان بیک یاور متعلق به دوره قاجاریه مربوط به سال ۱۲۹۳ هجری قمری است.

پایان پیام/۶۹۰۱۴

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه