‌قیمت نفت کاهش یافت

با وجود تلاش‌های عربستان برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، بازار بار دیگر بر تقاضا متمرکز و قیمت نفت کمتر از 80 دلار معامله شد و برای دومین هفته متوالی قیمت نفت کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی بیش از یک دلار کاهش یافت و پس از اینکه آمارهای اقتصادی ناامیدکننده در چین به تردیدها در مورد رشد تقاضا افزود، دومین هفته کاهشی قیمت نفت را ثبت کرد.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و 17 سنت کاهش 74.79 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 12 سنت کاهش 70.17 دلار معامله شد.

قیمت هر دو شاخص نفتی در روز پنج شنبه پس از اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند، ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای نزدیک شدند، بیش از 3 دلار کاهش یافت. پس از اینکه هر دو کشور این خبر را تکذیب کردند، کاهش قیمت‌ها اصلاح شد و به افت یک دلاری قیمت‌ها رسید.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS می‌گوید: «نوسانات قیمت در روز پنجشنبه نشان می‌دهد که نفت چقدر (نسبت به اخبار) شکننده است.»

وی افزود: «کاهش تولید عربستان اندکی قیمت‌ها را بالا برد و و سپس زمزمه بازگشت احتمالی بشکه‌های نفت ایران، افت قیمت زیادی به دنبال داشت. سرمایه‌گذاران احتمالا در حاشیه می‌مانند تا کمبود نفت در بازار بیشتر خود را نشان دهد.»

پس از اینکه عربستان اعلام کرد که تمایل دارد به صورت داوطلبانه تولید خود را بیشتر از توافق با اوپک پلاس کاهش دهد، قیمت نفت در اوایل هفته گذشته افزایش یافت.

با این حال، افزایش ذخایر سوخت آمریکا و آمار ضعیف صادرات چین بر بازارها تاثیر گذاشت.

هرچه ما به فصل مسافرت های تابستانی در نیم‌کره شمالی نزدیک می‌شویم، تقاضا به یک عامل کلیدی در تعیین بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت‌ها تبدیل می‌شود.

قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات در چین در ماه می با سریع‌ترین سرعت در 7 سال گذشته و سریع تر از پیش‌بینی ها کاهش یافته است، زیرا تقاضای آشفته بر بخش تولیدی این کشور تاثیر گذاشته است و روند بهبود اقتصادی را شکننده کرده است.

البته برخی تحلیلگران انتظار دارند که اگر بانک مرکزی آمریکا در نشست بعدی این بانک در ماه ژوئن، نرخ بهره را افزایش ندهد، قیمت نفت بالا برود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه