خیرین در بیمارستان کودکان چه می‌کنند؟

بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم با ۲۶۶ تخت‌خواب، توسط یک خانواده نیکوکار ساخته شده است. این بیمارستان با توجه به نیازهای جسمی و روحی کودکان طراحی شده و در کشور بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار سلامت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، تامین سلامت، به ویژه در حوزه کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اگرچه با چالش‌هایی هم روبروست؛ کودکانی که بیش از یک‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اما سهم‌شان از سرانه فضاهای درمانی تخصصی بسیار نازل است. اینجاست که لزوم حضور کنشگران اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد و گروه‌های داوطلب و در قالب عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بیش از پیش حس می‌شود.

بیمارستان کودکان حکیم در راستای تامین این نیاز پیش‌گفته، با هدف افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی کودکان در منطقه ۱۸ تهران احداث شده است و از آن می‌توان به عنوان یک مثال خوب در زمینه  همراهی و همدلی سازمان‌های دولتی و نهادهای مسئول و مسئولیت‌پذیری اجتماع یاد کرد.

بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم با زیربنای ۲۹ هزار و ۶۵۰ متر مربع و ۲۶۶ تخت‌خواب، در زمینی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع از اراضی دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط یک خانواده نیکوکار ساخته شده است.این بیمارستان با توجه به نیازهای جسمی و روحی کودکان طراحی شده و در کشور بی‌نظیر است. 

مراسم مجمع عمومی و انتخابات هیات امنا و هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران و بیمارستان کودکان حکیم با حضور جمع کثیری از خیرین و نیکوکاران و فعالان اجتماعی برگزار شد. در این مراسم، محمد عباسی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و

محسن ولیئی، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور حضور داشتند. در ابتدای این مراسم، حاضران از بخش‌های مختلف این بیمارستان مجهز و مدرن بازدید کردند.

اولین سخنران این مراسم خسرو پاک نیت، رئیس بیمارستان کودکان حکیم ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: طی ۵۰ سال گذشته بیمارستان جدید اطفال در استان تهران ساخته نشده است، حتی چندتایی مثل امیر کبیر، تختی، اخوان هم تعطیل شده‌اند.

پاک نیت ابراز کرد: بنابراین در این اوضاع و احوال، ساخت بیمارستان اطفال می‌تواند کمک بسیار بزرگی در عرصه سلامت کودکان باشد.
وی افزود: نکته دیگر در مورد محل احداث بیمارستان است. اگر بیمارستان‌هایی در تهران ساخته شده، عمدتا در محدوده بالای خیابان آزادی بوده است و احداث بیمارستان تخصصی کودکان در منطقه ۱۸ تهران توانسته است این رویه را تغییر دهد.

رئیس بیمارستان کودکان حکیم با اشاره به اینکه بیمارستان کودکان حکیم می‌تواند  ۳ تا ۴ میلیون نفر را در مناطق اطراف شهر تهران پوشش دهد، گفت: کیفیت این بیمارستان با بهترین بیمارستان‌های مجهز دنیا رقابت می‌کند و در سطح کشور نیز بی‌نظیر است.

وی گفت با توجه به این‌که این بیمارستان خیرساز به دانشگاه علوم پزشکی تهران واگذار شده است، کلیه هزینه‌های بیماران و مراجعان با تعرفه‌های دولتی محاسبه می‌شود.

محمد عباسی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با تشکر از خیر و بانی احداث بیمارستان کودکان حکیم، گفت: خدا را شکر می‌کنم که در جمع گروه کثیری از خیرین و نیکوکاران و کنشگران اجتماعی، شاهد آغاز یک اقدام ارزشمند دینی و انسانی در حوزه مشارکت‌های اجتماعی هستم که همانا تشکیل نهاد مردمی در کنار بیمارستان است.

وی افزود: یکی از وظایف سازمان اجتماعی کشور، تقویت مشارکت مردم در امور مختلف خیرخواهانه است و ما در این سازمان به دنبال رسیدن به مدل و الگویی هستیم که بتواند بهره‌وری اینگونه خدمات را در کشور بالا ببرد. 

عباسی، مشارکت اجتماعی را نتیجه همکاری سه ضلع یک مثلث دانست که در سه راس آن، مردم به عنوان خیرین و نیکوکاران، مردم به عنوان بهره‌برداران و دولت قرار دارند و اظهار کرد: ما باید به دنبال این باشیم که در حد توان خود این رابطه سه‌گانه را تسهیل کنیم و عملکردش را بهبود بخشیده و تقویت کنیم و این جز با همفکری و مساعدت و خرد جمعی میسر نمی‌شود. 

فرزانه اخوت، عضو شورای کتاب کودک یکی از میهمانان این نشست بود. وی به نمایندگی از نوسیندگاه کتاب کودک با اشاره به بازدیدش از بخش‌های مختلف بیمارستان کودکان حکیم گفت: امروز قدم زدن در این کلیدورها برای من تراپی به معنای واقعی بود و شما با احداث این بیمارستان روح امید را در من زنده کردید.

وی با اشاره به آیه إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا افزود: اگر خوبی می‌کنید به خودتان و اگر بدی می‌کنید به خودتان کرده‌اید و بانیان این بیمارستان با عمل به فرمایش خداوند، این اقدام را نیکی به خودشان می‌دانند، پس گمنامی را انتخاب کرده‌اند. بنابراین با منت بر دیگران اجرشان را ذایل نمی‌کنند و این نشاندهنده زیرکی و دانایی وی است.

وی در پایان سخنانش با اشاره به تجربیاتش در راه‌اندازی کتابخانه‌های مختلف در اقصی نقاط محروم کشور، افزود: اگر این توفیق را داشته باشم، دوست دارم با همراهی دوستان و همراهانم، کتابخانه‌ای برای کودکان این بیمارستان تجهیز کنیم، بنابراین، من دست خالی از اینجا نمی‌روم!

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن معین شیرازی سخنانش را با این آیه از قرآن کریم آغاز کرد: وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا (هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است.) شما که جان کودک را نجات می‌دهید، کار بزرگی را انجام داده‌اید و باید به حسن انتخاب شما تبریک گفت. 

وی افزود:انتخاب احیای کودک انتخابی عقلانی است، چرا که کودک هم آینده طولانی‌تری پیش رو دارد و هم و آینده‌ساز است. بنابراین، احیای یک کودک احیای یک نسل است.

محمدحسین رضایی، پیشکسوت خیرین، احداث بیمارستان را از سخت‌ترین اقدامات خیرین دانست و گفت: در کنار هزینه‌های سنگین، بروکراسی اداری برای گرفتن مجوزهای مختلف بسیار وقت‌گیر است و من به واسطه نزدیکی به بانیان این بیمارستان، از نزدیک در جریان مشکلات و مصایب احداث این بیمارستان هستم.

رضایی افزود: حالا که این بیمارستان به بهره‌برداری رسیده است، امیدوارم همه آن خستگی‌ها از تنشان بیرون رفته باشد و حلاوت شیرینی این اقدام خیر به جانشان نشسته باشد.

علی اعتمادیان، مدیرعامل موسسه محب سلامت مهدی با اشاره به اینکه فراز و نشیب‌ها در احداث و راه‌اندازی این بیمارستان به پایان رسیده گفت: سختی‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و شیرینی‌ها مقابل راه‌مان هستند. امروز شاهد این واقعیت هستیم که لوکوموتیو بیمارستان تخصصی کودکان حکیم با انرژی متراکم آماده حرکت است.

وی افزود: با عزم راسخی که در این خانواده نیکوکار می‌بینم و انرژی مضاعفی که پس از تشکیل مجمع خیرین بیمارستان در مدار قرار می‌گیرد، ما می‌توانیم بگوییم که اینجا بیمارستان ۲۶۶ تخت‌خوابی نیست، اینجا یک بیمارستان ۲۶۰۰ تخت‌خوابی است و این مهم با همت و تلاش شما خوبان و مدد خداوند منان به وقوع خواهد پیوست.

پایان پیام/


 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه