بانک اطلاعاتی جامع از رایزنان بازرگانی و بازرگانان حرفه‌ای ایران - آفریقا ایجاد شود

در نشست بررسی فرصت‌های متقابل همکاری با قاره آفریقا، بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از رایزنان بازرگانی و بازرگانان حرفه‌ای ایران - آفریقا تاکید شد.

نشست فعالان اقتصادی با سفرای ایران در برخی از کشورهای آفریقایی از جمله کنگو، کنیا، سیرالئون، اوگاندا و بورکینافاسو با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، سرپرست اداره آفریقا سازمان توسعه تجارت و نماینده وزارت امور خارجه برگزار شد.  

ایرج شیدائی، دبیرکل اتاق ایران در ابتدای این نشست بر حمایت کامل این اتاق از فعالین اقتصادی در مسیر توسعه تجارت با کشورهای آفریقائی تاکید کرد.  

نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین الملل اتاق ایران با اشاره به رویکرد جدید اتاق ایران در رابطه با قاره آفریقا بیان کرد: خوشبختانه امکان استفاده از تهاتر کالا با همکاری بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت با هدف تسهیل تجارت میان ایران و آفریقا می تواند به طور جدی تری مورد بررسی قرار بگیرد.

او با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در قاره آفریقا تنوع مواد خام و معدنی و ظرفیت های تجاری و صنعتی این قاره گفت: فرصت های متقابل همکاری با قاره آفریقا بالاست و امکان تامین نیازهای بازار  آن از سوی تولیدکنندگان و شرکت های ایران و همچنین واردات محصولات کشاورزی، معدنی و مواد اولیه مورد نیاز کشور از این قاره وجود دارد.

به گفته اسدی صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه در بخش های ساخت وساز ، جاده سازی ، سدسازی ، پالایشگاه ، برق ونیروگاه، همچنین صادرات مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی، صادرات مصالح ساختمانی، واردات دانه های روغنی و میوه های گرمسیری، مشارکت در زمینه ایجاد مجتمع های کشت وصنعت، کشت فرا سرزمینی و فرآوری محصولات کشاورزی، صادرات تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از جمله ظرفیت­های همکاری بین ایران و آفریقا است.

اسدی در پایان از سفرای ایرانی حاضر در جلسه درخواست کرد مناقصات و پیشنهادهای همکاری تجاری را به موقع به اتاق ایران ارسال کنند تا با اطلاع رسانی  مناسب، فعالین اقتصادی امکان استفاده از این فرصت ها را داشته باشند.  

برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با اشاره به سند همکاری 2063 آفریقا  و همکاری های گسترده با اروپا بر ضرورت استفاده از فرصت همکاری این قاره در این دوره زمانی تاکید کرد کرد و گفت: امیدوارم سفارخانه های ایران همکاری لازم با فعالین اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند.  

در ادامه این نشست، برخی اعضای اتاق مشترک و فعالان اقتصادی به بیان مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند که ایجاد بانک اطلاعاتی از رایزنان بازرگانی و بازرگانان حرفه ای از جمله درخواست های تجار بود.  

فقیهی، سفیر ایران در بورکینافاسو نیز در این نشست از غذا، دارو و درمان و امنیت به عنوان سه چالش اصلی قاره آفریقا نام برد و تاکید کرد: امکان تامین تمامی اینها از سوی ایران وجود دارد؛ به ویژه که اراده سیاسی خوبی در آفریقا برای تجارت با ایران نیز ایجاد شده است.

او با اشاره به غنای مواد معدنی در بورکینافاسو گفت: طلا 88 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. در عین حال مواد خام معدنی، دانه های روغنی، نارگیل و میوه های گرمسیری در این کشور وجود دارد. با وجود تعدد دام در بورکینافاسو، صنایع تبدیلی مثل لبنیات در این کشور وجود ندارد و این بخش یکی از زمینه های همکاری است. او همچنین خبر داد: اولین کمیسیون مشترک ایران و بورکینافاسو در مردادماه برگزار خواهد شد.

غلامپور، سفیر ایران در کنیا نیز با تاکید بر همکاری این سفارتخانه با فعالین اقتصادی در راستای توسعه روابط با این کشور گفت: در کنیا یک رایزن بازرگانی از سازمان توسعه تجارت مقیم است. تراز تجاری ایران با کنیا مثبت است. اهم صادرات ایران به کنیا محصولات پتروشیمی از جمله قیر و اهم واردات ایران از این کشور اقلام کشاورزی، چای و قهوه بوده است. همچنین خانه نوآوری و فناوری ایران iHiT در کنیا تاسیس شده که میتواند سکوی خوبی برای شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای وابسته به IT باشد.

او تاکید کرد: پتانسیل سرمایه گذاری در ساخت و ساز، مواد غذایی، نساجی، روغن موتور، ظرفیت ایجاد کارخانه تسویه روغن و کیف و کفش در کنیا وجود دارد. کنیا دروازه ورود به شرق آفریقا است و نرخ دستمزد در این کشور بسیار ارزان است.

شریعتی، سفیر ایران در کنگو نیز گفت: رهایی از ساختار حمایت­گونه می­تواند فرصتی برای تجار باشد. در کشور کنگو دسترسی به برق اندک است و تنها 30 درصد جمعیت این کشور به آب آشامیدنی دسترسی دارند.

به گفته او با توجه به قرار گرفتن دبیرخانه ستاد آفریقا در وزارت امور خارجه، این دبیرخانه می­تواند محلی برای پیگیری درخواست های تجار ی فعالین اقتصادی باشد. همچنین پیگیری بحث حضور فعالین اقتصادی ایران در نمایشگاه های اصلی و مهم آفریقا و پرهیز از خام فروشی از دیگر موارد مورد اشاره او بود.

صفار، سفیر ایران در اوگاندا نیز مطرح کرد: حجم تجارت میان ایران و اوگاندا در سال 2021 برابر با 6 میلیون دلار و تراز تجاری ایران مثبت بوده است. برگزاری کمیسیون مشترک ایران و اوگاندا در دست پیگیری بوده و در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد.

او افزود: ایران 11 میلیون تن واردات نهاده های دامی دارد که برای 6-5 تن آن امکان تولید با هزینه ­های بسیار کم در اوگاندا وجود دارد.

سفیر ایران در اوگاندا از تاسیس iHiT در کامپالا و اوگاندا خبر داد و گفت: این فرصت خوبی برای شرکت­های دانش بنیان است.

موحدی قمی، نماینده اداره کل آفریقا وزارت امور خارجه نیز گفت: تغییر نگرش در دولت برای کار با آفریقا پدید آمده که لازم است بخش خصوصی در این راستا اقدامات خود را مجدانه دنبال کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه