سیاه بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها مدیریت می‌شود

رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: سیاه بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها را با برنامه اساسی که برای آنها در نظر داریم، مدیریت می‌کنیم که مهم‌ترین مسئله در این مورد تعدد سم فروشی‌هاست.

حسین رنجبر در نشست بررسی سموم و آفات محصولات کشاورزی در اتاق کرمان، افزود: به دنبال اضافه کردن بی‌قیدوبند و بی‌ضابطه سم فروشی‌ها در استان‌ها نیستیم و مدیریت آنها از دست سازمان حفظ نباتات و برخی سازمان‌های مربوطه خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان 350 سم فروش قانونی فعال هستند، گفت: در کنار این سم فروش‌ها، افرادی غیرقانونی، زیر پله‌ای و پشت وانتی نیز سم می‌فروشند که این آمار بسیار زیاد و نگران‌کننده است.

رنجبر خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که در این زمینه در نظر گرفته‌ایم حتماً اصلاحاتی را خواهیم داشت که ازجمله می‌توان به تجویز آفت‌کش‌ها با نسخه گیاه‌پزشک و با برند مخصوص اشاره کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برخی شرکت‌ها سموم را با نام عمومی عرضه می‌کنند و محصولاتی با یک نام اما در 50 نوع در بازار عرضه می‌شود و کشاورز نیز نمی‌داند چه سمی را می‌خرد.

وی با تأکید بر اینکه ورود افراد غیرمتخصص در حوزه آفت‌کش‌های شیمیایی بحران‌های زیادی را در استان‌ها به‌ویژه کرمان ایجاد کرده است، تصریح کرد: بیشترین سموم در محصول پسته ثبت شده زیرا مافیای بازار سموم به باغداران القا می‌کنند چون محصول شما پسته است باید هر هفته سم‌پاشی صورت گیرد و درواقع کشاورزان نیز آن را مطالبه می‌کنند.

رنجبر اظهار کرد: نتیجه استفاده زیاد از سموم در پسته این شده که برای صادرات این محصول اتحادیه اروپا پس از آفلاتوکسین در رابطه با باقی‌مانده سموم نیز تذکر می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه بخش زیادی از تولید را می‌توان با راهبردهای علمی و بدون استفاده از این میزان سم انجام داد، افزود: مدیریت این حوزه را به سم فروشی‌ها داده‌ایم درحالی‌که باید بدانیم سلامت مردم، منافع اقتصادی کشور و بازارهای صادراتی و مشتریان تجار نیز درخطر هستند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: باید فشار سم‌پاشی و کنترل مواد شیمیایی در قالب مدیریت کنترل تلفیقی آفات قرار بگیرد و از تمامی ظرفیت‌های استان مانند دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات استفاده شود.

رنجبر ادامه داد: ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی سازمان حفظ نباتات است و ما متعهدیم قوانین بین‌المللی را در تولید، بسته‌بندی، مصرف، صادرات و واردات رعایت کنیم زیرا در صورت عدم رعایت این مسائل مشمول محدودیت‌ها و تحریم‌های خاص در صادرات و واردات می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تکنولوژی‌های سم‌پاش‌ها بسیار پیشرفته شده‌اند، افزود: اتفاقی که مثلاً در اکوسیستم یک نخلستان می‌افتد حاصل مدیریت‌های ما در طول یک بازه زمانی میان‌مدت و یا بلندمدت است که ما موظفیم فرآیندهایی را که تجارت بازرگانان و منافع اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازند را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی در رابطه با درخواست QR کد از تجار گفت: این کد هیچ محدودیتی را برای شما ایجاد نمی‌کند بلکه اصالت و شناسه به محصول صادراتی شما می‌دهد و در طولانی‌مدت به نفع تجار است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به درخواست‌های بخش خصوصی مبنی بر استفاده از نظر آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور مانند ممنوعیت صادرات و ... بیان کرد: ما هیچ تصمیمی را بدون مشورت بخش خصوصی نگرفته‌ایم و در همه جلسات ما نمایندگان بخش خصوصی حضور دارند.

استقرار کشاورزی مدرن ضروری است

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: برای افزایش بهره‌وری در کشاورزی، موضوع کشاورزی مدرن را مطرح کرده‌ایم اما باید بررسی شود که چگونه می‌توان پیش‌نیازهای استقرار آن مانند نظام دفع آفات نباتی را فراهم کرد.

سیدمهدی طبیب زاده تصریح کرد: درست است که کشاورزی با امنیت غذایی، اشتغال و معیشت مردم استان عجین است اما برای استان کم آب کرمان باید بتوان با ساختار صحیح برای دفع آفات نباتی و به‌کارگیری کشاورزی مدرن، بهره‌وری را افزایش داد.

وی در ادامه به موضوع سموم کشاورزی مطرح شده در این نشست اشاره و گفت: متأسفانه استفاده زیاد از این سموم در محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه ناامنی شدیدی در استفاده از این محصولات ایجاد کرده، باعث طغیان سرطان در استان نیز شده که اگر کنترل نشود این سونامی را نمی‌توان پاسخ داد.

طبیب زاده خطاب به رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: بخش مهمی از سلامت نسل‌های آینده در دستان شماست و موضوع سلامت در محصولات کشاورزی باید به‌صورت جدی پیگیری و اصلاح شود.

شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی انجام شود

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت: اتاق کرمان در حوزه کشاورزی هدف‌گذاری خود در زمینه پیگیری استقرار کشاورزی مدرن، تولید صادرات محور و پیگیری کشاورزی قراردادی قرار داده که همه این موارد با هدف مصرف بهینه و افزایش بهره‌وری است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: حدود 40 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است که نیازمند حفظ و حمایت است که با افزایش بهره‌وری محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه 212 هزار باغ پسته در شمال استان با بیش از 100 هزار بهره‌بردار داریم، تصریح کرد: هر چه تولید به سمت خرده مالکی پیش می‌رود کنترل بهره‌وری سخت‌تر می‌شود.

ترابی، به تجربه موفق گلخانه‌‎داران جنوب استان در زمینه کدگذاری و شناسنامه‌دار کردن تولیدات خود پرداخت و گفت: باید بتوان در محصولات باغی مانند پسته، خرما و مرکبات استان نیز این اقدام انجام شود اما به‌گونه‌ای که در اجرا ضرری به باغدار وارد نشود.

سختگیری‌های سازمان حفظ نباتات کاهش یابد

در ادامه عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی به وظیفه خود در زمینه کنترل رانت موجود در واردات سموم عمل کند بسیاری از مسائل این حوزه برطرف خواهد شد.

محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: چند سال پیش سمی از پاکستان وارد کشور شد که تاریخ انقضا آن گذشته بود اما در باغات مصرف شد و مشکلات زیادی را تا سال‌ها برای کشاورزان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: برای صادرات محصولات استان مسئله باقی‌مانده سموم مطرح می‌شود و اداره حفظ نباتات کرمان تصمیم‌گیری‌ها را منوط به نظر سازمان در تهران می‌کند که امیدواریم این مسائل به‌گونه‌ای حل شود که بتوان در استان نیز تصمیماتی را اتخاذ کرد.

میرزائیان، با تأکید بر اینکه از سختگیری‌های سازمان حفظ نباتات کاسته شود، افزود: گاهی نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه، سلامت محصول را تائید می‌کنند اما اداره حفظ نباتات سختگیری انجام می‌دهد.

خودتحریمی‌ها مانع صادرات

عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق کرمان بیان کرد: در سال جاری بیش از یک‌میلیون تن پسته در دنیا تولید شده که حداقل 200 هزار تن آن مربوط به ایران است که متأسفانه برخی خودتحریمی‌ها موجب مسائلی در صادرات این محصول شده است.

مجید حجت نوقی ادامه داد: برخی مشتریان ما در هند و چین خریدار محصولات ما هستند اما یکسری مسائل در زمینه قرنطینه و آزمایشگاه‌های میکروبی باعث بروز مشکلاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال که بعد از دو سال پسته استان شرایط مناسبی را برای صادرات دارد، زمینه برای ارزآوری بیشتر از این محصول بیشتر فراهم شود

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه