تجارت با همسایگان شمالی، تناسبی با فرصت‌های موجود ندارد

قاسم رضائیان، رئیس اتاق رشت با اشاره به وضعیت تجارت با همسایگان شمالی، می‌گوید: تاکنون از فرصت‌های تجاری موجود با این کشورها استفاده مطلوب نشده و حتی در حوزه ترانزیت نیز به‌واسطه نقص در زیرساخت‌ها، موفق عمل نکرده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی رشت، درباره چالشها و چشم اندازی های تجارت و فرصت سرمایه گذاری در گیلان، گفت: استان گیلان با کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه مرز مشترک آبی و زمینی دارد؛ اما از فرصت‌های تجاری موجود با این کشورها استفاده مطلوب نشده است.

قاسم رضائیان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه باران، با بیان اینکه تجار ما ارتباط بسیار کمی با قزاقستان دارند، افزود: اتاق رشت تاکنون اقداماتی در این کشور برای استفاده از فرصت‌ها نداشته است؛ درحالی‌که این کشور عضو اوراسیا بوده و با روسیه تجارت آزاد دارد؛ ازاین‌رو به علت پائین بودن هزینه‌های ترخیص، کالاهای صادراتی از ایران به روسیه، عمدتاً از بنادر شمالی به قزاقستان حمل می‌شود.

رئیس اتاق رشت اظهار کرد: در آذربایجان نیز تعداد معدودی از تجار آستارایی ما ارتباط دارند که می‌تواند بیشتر از شود اما از بازار روسیه که در این استان و حتی در کشور بیشترین شعار، سفرها و تبلیغات را داشتیم کمترین بهره را برده‌ایم.

رضائیان با بیان اینکه روسیه سالیانه حدود ۲۹۰ میلیارد دلار از کشورهای جهان واردات دارد، گفت: کل صادرات کشورمان تا قبل از امضای موافقت‌نامه اوراسیا چیزی حدود ۳۶۰ میلیون دلار بود و بعد از موافقت‌نامه و اجرای آن در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۹۹۶ میلیون دلار افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از مناقشه روسیه با اکراین و اعمال سیاست تحریمی علیه روسیه و متقابل آن ایران، انتظار می‌رفت صادرات ایران افزایش یابد، افزود: متأسفانه کل صادرات کشورمان به روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱.۱ میلیارد دلار افزایش داده شده که این آمار با توجه به فراهم بودن شرایط، و تقاضای بالای بازار روسیه یک شکست بزرگ برای ما است، در حالی ترکیه علیرغم درگیر بودن با بحران زلزله توانست حدود ۵ میلیارد دلار صادرات خودش را به روسیه افزایش دهد.

رئیس اتاق رشت در ادامه تصریح کرد: هند مبادلات تجاری خود با روسیه را طی یک سال از ۱۳.۵ میلیارد دلار به ۲۸ میلیارد دلار رسانده که از نظر وزنی چیزی حدود بالغ به ۴۰ میلیون تن کالا را شامل می‌شود ما حتی در حمل ترانزیت این کالاها موفق عمل نکردیم که عمدتاً به خاطر ضعف در زیرساخت و مدیریت لجستیک ناموفق بودیم که باید در این خصوص برنامه‌های کارشناسی ویژه بگذارید تا تحلیل لازم به عمل آید.

رضائیان در بخش دیگری از اظهارات خود به توافق ایران و روسیه برای احداث راه‌آهن رشت - آستارا کرد و گفت: این اتفاق خوبی است که روسیه قرار است روی پروژه ساخت ریل رشت به آستارا سرمایه‌گذاری کنند و با این کار اتفاقات بزرگ اقتصادی در استان را شاهد خواهیم بود.

 رئیس اتاق رشت با بیان اینکه محصولات کشاورزی حدود ۷۱ درصد کل صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: باید تلاش کنیم صادرات کشور به روسیه را متنوع و افزایش دهیم که در این رابطه باید یک عزم و اراده ملی ایجاد کنیم و آن را از استان خود شروع کنیم.

رضائیان با تأکید بر اینکه باید سفرهای هیات‌های تجاری از حالت نمایشی و فرمایشی خارج شده و به‌صورت هدفمند برنامه‌ریزی و بازار هدف توسط متخصصان ارزیابی شود، متذکر شد: استان گیلان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی بوده که می‌تواند به اقتصاد، صادرات و ترانزیت کشور کمک کند و نقش‌آفرین باشد و این آرزو با همت و همگرایی فعالان اصلی عرصه صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری و جامعه فرهنگی و علمی و رسانه‌ای خواهد بود و همه باید به میدان کار بیایند.

وی در پایان گفت: تاکنون در توسعه مراودات با کشورهای همسایه قصور و کوتاهی انجام داده‌ایم و امیدوارم خدا یاری کند تا مسیر درستی را پیش برویم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه