صف‌های طولانی نانوایی و مشکلاتی که قرار است به زودی حل شود

این روزها همچنان صفوف طولانی خرید نان و کاهش ساعت کاری و بعضا تعطیلی برخی نانوایی‌های سطح شهر شیراز به‌ویژه در نقاط جنوبی موجب اعتراض و نگرانی مردم شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شیراز، بررسی‌های میدانی سطح شهر هنوز نشان می دهد صف های نان همچنان طولانی است و برخی واحدهای نانوایی همچنان تعطیل هستند، این در حالی است که بنا به گفته مسئولان تغییر محسوسی در سهمیه آرد نانوایی ها رخ نداده است.

اگرچه از ابتدای خردادماه شاهد صف های طولانی، کاهش ساعت کاری نانوایی و تعطیلی برخی نانوایی ها بودیم که گفته شد به دلیل ایام نوروز و تعطیلات نوروز و کاهش تراکنش نانوایی سهمیه آرد کمتری به نانوا اختصاص یافته است اما با اینکه از آخرین گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در این خصوص حدود 10 روز می گذرد اما مشاهدات میدانی نشان می دهد مشکل هنوز هم حل نشده است، مشکلاتی که به دنبال اجرای طرح هوشمندسازی و مدیریت توزیع آرد اجرایی شده و مسئولان وعده دادند به زودی مشکلاتش برطرف شده و روی مدار قرار می گیرد.

فرماندار شهرستان شیراز درباره نحوه توزیع آرد و مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: بحث مدیریت توزیع آرد و سهمیه‌بندی آن در راستای هدفمندی توزیع و فروش آرد توسط یک سامانه  کشوری است و سهمیه هر نانوایی در هر نقطه از کشور به صورت متمرکز از طریق سامانه نانینو تعیین می شود. 

شیبانی با اشاره به اینکه سهمیه آرد هر نانوایی برای هر ماه بر اساس تراکنش دستگاه کارتخوان وی در ماه قبل تعیین می شود، اظهار داشت: اگر نانوایی ها در بحث فروش نان تخلفی را مرتکب شوند به صورت خود به خود از طریق سامانه نانینو سهمیه آرد آنها کسر یا قطع می شود. 

او با اشاره به اینکه رستوران‌ها، سالن‌ها، خوابگاه‌ها و سایر مراکزی که نیاز به تامین مقدار بیشتری نان دارند، باید درخواست خود را در سامانه یاد شده ثبت کرده و از این طریق سهمیه خود را بدون مشکل خریداری کنند، افزود: اگر فردی نیز برای مراسمی نیاز به تهیه نان بیشتری داشته باشد باید از کارت نانوایی جهت خرید استفاده کند و خرید تا حد متعارف باشد تا مشکلی را ایجاد نکند. 

فرماندار شیراز با اشاره به اینکه در برخی موارد تراکنش بالا در سامانه خلل ایجاد می‌کند، گفت: در صورت مشاهده تخلف، سهمیه ارد نانوایی‌ها به دلیل این تغییرات در میزان سهمیه است. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون افزایش قیمتی در نرخ نان در شیراز را نداریم، گفت: نانوایی‌ها اخیرا با عنوان کردن مباحثی چون افزایش دستمزد کارگران و گرانی اقلام خواستار افزایش قیمت نان هستند چنانچه در برخی استان‌ها افزایش قیمت بعضا با وزن چانه کمتر لحاظ شده است. 

او اظهار کرد: این خواسته در شورای آرد و نان استان مطرح شده اما هنوز تصمیمی بر افزایش قیمت نان گرفته نشده است. 

طراحی سامانه کشوری راهی برای بستن تخلفات است

در ادامه، مدیرکل غله استان فارس نیز به دغدغه‌های ناشی از اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان پاسخ داد. 

مهدی جمالی در این باره به آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد گفت: طرح هوشمند سازی مدیریت آرد و نان در گام سوم از بیست و سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ وارد فاز اجرایی شده است. 

وی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد و دارایی با همراهی بانک سپه مجریان این طرح هستند اظهار داشت: رویکرد دولت در بحث هدفمندسازی مدیریت آرد و نان به دنبال مردمی سازی یارانه ها که در دولت سیزدهم رقم خورد به مرحله اجرا رسید و پس از اینکه دولت در مقابل آرد و نان به سمت سیاست اصلاح قیمتی نرفت تصمیم گرفته شد جهت مدیریت و نظارت بیشتر این طرح اجرا شده و زنجیره توزیع آرد و نان کاملاً به صورت سیستمی انجام شود و تحت نظارت باشد. 

جمالی با بیان اینکه اکنون زنجیره توزیع آرد و نان از زمان ورود گندم به کارخانه تا خروج نان از نانوایی توسط این سامانه قابل محاسبه بوده و باید همخوانی داشته باشد، افزود: وزارت اقتصاد با همکاری بانک سپه این طرح را تعریف کرد تا بر اساس آن راه بر تخلفات بسته شود، بر این اساس دستگاه‌های پوز نانوایی ها نصب شدند و در بیست و سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ گام سوم متناسب‌سازی ارد و نان اجرایی شد به این گونه که سهمیه آرد با میزان عملکرد نانوا بر اساس تراکنش نانوایی مشخص خواهد شد. 

مدیرکل غله استان فارس با تاکید بر اینکه هر طرحی تا رسیدن به بلوغ باید یک فاصله زمانی را طی کند، گفت: قطعاً یک سری اشکالات در این زمینه وارد بود برای اینکه این طرح باید با واقعیات جامعه مطابقت بیشتری داشته باشد با مسائل و مشکلاتی روبه رو شد. 

وی با بیان اینکه مجری این طرح مشاور وزیر اقتصاد است، گفت: یکی از مشکلاتی که با شروع طرح با آن روبرو بودیم این بود که آغاز طرح با ماه مبارک رمضان و عید نوروز که مصرف نان توسط مردم به شدت کاهش می‌یابد مقارن شد لذا این اتفاق به این موضوع دامن زد.

جمالی اظهار کرد: از طرفی شیوه تعیین سهمیه در این سیستم به گونه‌ای است که سهمیه ماه بعد بر اساس میزان عملکرد نانوا در ۴۵ روز قبل لحاظ می‌شود، بنابراین شلوغی و کمبودی که اکنون در بازار ملاحظه می شود به دلیل تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان و کاهش میزان مصرف مردم در آن زمان بود.

او ادامه داد: از طرفی جدی نگرفتن نانوایان و عدم شرکت در کلاسهای آموزشی و فرهنگ سازی یکی دیگر از علت هایی است که مشکلاتی را به وجود آورد. 

وی ادامه داد: اکنون کسبه و صاحبان کسب و کار باید برای تهیه نان مورد نیازشان در سامانه ثبت نام کرده و توسط فرمانداری ها تایید شوند تا سامانه برای آنها تراکنش نامتعارف در نظر نگیرد. 

مدیرکل غله فارس با اشاره به لزوم آموزش های کافی و وافی به نانوایان برای انجام بهتر این طرح گفت: همین اتفاقات، مشکلاتی را در کم شدن سهمیه نانوایی ها به وجود آورد که اکنون توسط کارگروه های ساماندهی آرد و نان در حال بررسی است تا مجدد سهمیه آرد نانوایی ها مورد بررسی قرار گیرد و بازبینی شود در این صورت بخشی از سهمیه عودت داده خواهد شد و از این به بعد با در نظر گرفتن چارچوب تعیین شده کار بهتر دنبال خواهد شد. 
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گفته می‌شود طی روزهای اخیر نیز استاندار فارس طی مذاکره با معاون اول رئیس جمهور بحث تفویض اختیار اختصاص سهمیه ارد و نان به استان را پیگیری کرده و به گفته محمدهادی ایمانیه از این پس در استان این سهمیه‌بندی و نظارت صورت می‌گیرد.

پایان پیام/ن

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه