تبلت ویژه نابینایان، ابتکاری از دانش‌بنیان‌ها برای رفع محرومیت‌ها

ساخت تبلت ویژه نابینایان، نوآوری یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که امکانات مختلفی برای کاهش محدودیت‌ها در افراد نابینا دارد و به آن‌ها برای خواندن و نوشتن متون فارسی کمک می‌کند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده است محصولات دانش‌بنیان را برای کمک به نابینایان طراحی و تجاری‌سازی کند.

سعید صادق‌پور وجدی مدیرعامل این شرکت با اشاره به برجسته‌نگار هوشمند همراه (تبلت ویژه نابینایان) بوده که دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل و خروجی صوتی با استفاده از تبدیل متن به گفتار است.

وی با بیان این‌که ابزار یادشده دارای نرم افزارهای کاربردی مانند ویرایشگر، فایل‌خوان، واژه‌نامه، کتابخانه و ... است، ادامه داد: کار را با تولید سیستم‌های مکانیزه بای نابینایان آغاز کردیم و امروز، یکی از اهداف اصلی ما، توسعه فناوری در خدمت نابینایان است.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به نقش و تأثیر فناوری‌های رایانه‌ای در بهبود زندگی نابینایان گفت: خواندن و نوشتن متون بینایی بدون استفاده از تجهیزات رایانه‌ای برای نابینایان غیر ممکن است.

وی با اشاره به مزایای قیمتی، فناوری و کیفیت این محصول ساخت داخل، عنوان کرد: برجسته‌نگار هوشمند همراه دارای گواهی نامه ثبت اختراع بوده و شرکت پکتوس تنها تولید کننده کشور است. هیچ‌یک از نمونه‌های خارجی پوشش کامل صوتی و بریل و نرم افزاری فارسی را ندارند. قیمت برجسته نگار هوشمند همراه در حال حاضر چند برابر کم‌تر از نمونه‌های خارجی عرضه می‌شود.

این فعال فناور، با اشاره به نقش نهادهای تصمیم‌ساز و حمایت‌کننده از تولیدات فناورانه ساخت داخل گفت: در سال‌های اخیر خرید و واگذاری تجهیزات ویژه نابینایان مانند برجسته نگار هوشمند همراه توسط سازمان‌های ذیربط کم‌رنگ شده است که لازم است حمایت ارگان‌های دولتی از این قشر افزایش یابد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه