هوش مصنوعی رمزهای عبور را فاش می‌کند

محققان با استفاده از میلیون‌ها رمزعبور فاش‌شده و قدرت مدل زبانی بزرگ، یک ربات ساختند که رمزعبور را حدس می‌زند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از دیکریپت، محققان از قدرت مدل زبانی بزرگGPT-2  برای توسعه یک مدل حدس‌زن رمز عبور استفاده کرده‌اند. این مدل  بر روی مجموعه‌ای از رمزهای عبور فاش شده از هک‌ها آموزش دیده است.

نوآوری این مدل نه تنها در توانایی پیش بینی، بلکه در روش منحصر به فرد ایجاد آن نیز نهفته است. برخلاف مدل‌های قبلی که رمزهای عبور را به‌عنوان موجودیت‌های کامل می‌سازند، این مدل از استراتژی نمونه‌گیری پیشرونده استفاده می کند که رمزهای عبور را کاراکتر به کاراکتر می سازد.

خاوی راندو، خالق آن، اظهار داشت که PassGPT می‌تواند 20 درصد بیشتر از مدل‌های پیشرفته شبکه مولد تخاصمی (GAN) گذرواژه‌های دیده نشده را حدس بزند.

راندو همچنین به منحصربه‌فرد بودن رمزهای عبور تولید شده توسط PassGPT اشاره کرد، زیرا می توان با استفاده از آن میزان قابل حدس بودن رمزعبور را فهمید و از این قابلیت برای تجزیه و تحلیل آسیب پذیری های رمز عبور استفاده کرد.

پیدا کردن گذرواژه‌های غیرانگلیسی برای ابزارهای مبتنی بر فرهنگ لغت سخت هستند، با این حال PassGPT الگوها را در چندین زبان یاد می‌گیرد. همچنین این مدل توانایی خود را برای حدس زدن رمزهای عبور جدید که بخشی از مجموعه داده آن نیستند ثابت کرده است.

قابل ذکر است، مدل های زبانی بزرگ مانند PassGPT را می توان با استفاده از مجموعه داده های مختلف برای برنامه های خاص سفارشی کرد. مثلا گوگل در حال آموزش یک مدل زبانی بزرگ هوش مصنوعی بر اساس داده‌های پزشکی است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه