رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم: تفرقه از گوساله‌پرستی بدتر است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در اختتامیه کنفرانس همزیستی مسالمت‌آمیز گفت: باید همزیستی مسالمت آمیز را با مقاصد شریعت گره بزنیم، چرا که تفرقه از گوساله‌پرستی بدتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مراسم اختتامیه دومین کنفرانس بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز، شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ با رویکرد «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» با حضور عبدالکریم بی‌آزار شیرازی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب، ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم و ناصر قلی سارلی عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم نواب به فراز و فرود شیعه بعد از قرون اول در مقاصد اشاره کرده و گفت: با گذشت سال‌ها مقاصد همچنان با کلمه روح شریعت، نظام و... همراه هستند. همه اعتقاد دارند که فقه باید نظام‌وار باشد تا مؤثر واقع شود و اگر این طور نباشد پس جایگاهی ندارد.

 رئیس دانشکده ادیان و مذاهب قم افزود: ضروری‌ترین کار این است که همزیستی مسالمت آمیز را با مقاصد شریعت گره بزنیم؛ چرا که تفرقه از گوساله‌پرستی بدتر است. ما به این مباحث نیاز شدید داریم. مقاصد شریعت از نان شب واجب‌تر و به همزیستی مسالمت‌آمیز متصل است.  

بی‌آزار شیرازی در ادامه مراسم اختتامیه با اشاره به اینکه قرآن با تحدی منافقان آمده است، تصریح کرد: وحدت و الفت بین قلب‌ها از معجزات قرآن است و این امر به مسائل اعتقادی و توحیدی گره خورده است. معنی ظاهری توحید یکتایی خدا است؛ اما معنای اصلی آن این است که همه ایمان داشته باشند که خدای همگی یکی است.

این عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه خداوند متعال، شریعت و پیامبر آن را برای اقامه دین و جلوگیری از تفرقه بین بندگان فرستاده است، بیان کرد: در اسلام مسائل عملی مثل نماز، روزه، حج و ... همگانی هستند و اکثر دستورات اسلام به صورت همگانی و جمعی طراحی شده‌اند. این مسئله برای حفظ وحدت است و باعث ایجاد الفت بین قلب‌ها می‌شود. به همین‌ علت است که خدا الفت بین قلب‌ها را به عنوان معجزه بیان کرده است.

او در ادامه شرح داد: این وحدت باعث می‌شود که علاقه و عشق به خدا در بین مردم بیشتر شده و همچنین اسلام در قلوب تمام مردم دنیا نفوذ کند. بدین طریق بسیاری از دانشمندان و مبلغان می‌توانند از طریق اسلام به راحتی با مردم در سراسر دنیا صحبت کرده و ارتباط بگیرند.

قلی سارلی در پایان اختتامیه عنوان کرد: وظیفه دانشگاه در تقریب مذاهب اسلامی این است که از دل تقریب، مفهومی مثل همزیستی مسالمت‌آمیز در آورد؛ چرا که این موضوع جنبه‌ای اجتماعی دارد. اساتید علوم اجتماعی نیز می‌توانند به ما در استقرار و تثبیت آن کمک کنند.

 پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه