افزایش 300 هزار تنی محصولات زارعی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به دلیل اجرای طرح‌های تولید پایدار گندم و جهش تولید در دیمزارها، کشاورزی قراردادی، تولید بذور گواهی شده و ساماندهی بذور خودمصرفی پیش‌بینی افزایش 300 هزار تنی محصولات کشاورزی در سال زارعی در کردستان وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از سنندج، پیمان اسکندری عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج به برنامه‌های عملیاتی بخش کشاورزی در سال جاری و با محور تحقق شعار سال گریزی زد و اظهار کرد: بخش کشاورزی در حوزه مهار تورم و تحقق بحث هدفمندسازی یارانه‌ها بیشترین تاثیرگذاری داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: برخی نهاده‌های دامی تا 10 برابر افزایش قیمت داشت که به مرور زمان خود را نشان داد و در اواخر سال 1401 و اوایل 1402 در برخی محصولات مانند مرغ و تخم‌مرغ با افزایش قیمت مواجه بودیم.

اسکندری ادامه داد: واژه تورم یک بحث کلان اقتصادی است و برخی مسائل از جمله کالاهای غیرتولیدی در استان کردستان تورم‌زا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در محصولاتی مانند گوشت قرمز و مرغ که ما خود تولیدکننده هستیم در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت خوبی داریم، و قیمت مرغ در کردستان نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است.

به گفته اسکندری، افزایش تولید بهترین راه ممکن برای مهار تورم است و ما به عنوان جهاد کشاورزی این مهم را در تولید چند محصول در استان در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: نرخ تورم در برخی محصولات که استان تولید کننده آن نیست نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است.

اسکندری به پیگیری افزایش سهمیه های اختصاصی اقلام تنظیم بازار جهت ایجاد تعادل نسبی در عرضه و تقاضا و مهار نرخ تورم در اقلام مزبور اشاره کرد و افزود: اجرایی نمودن فعالیت سامانه توزیع هوشمند و الکترونیکی محصولات اساسی کشاورزی بویژه گوشت قرمز، شناسایی بازارهای هدف جدید برای تولیدات دارای ارزش صادراتی به منظور رونق بیشتر بخش کشاورزی، پیگیری امورات مربوط به احداث پایانه صادراتی تخصصی محصولات کشاورزی با هدف توسعه صادرات مازاد، تقویت توسعه و حمایت جدی از تشکل‌های تخصصی مرتبط با بخش کشاورزی و حوزه صادرات محصولات کشاورزی، بهینه‌سازی مصرف نهاده‌های دامی و بازتعریف هویت و اهداف اصلی تشکل‌های تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی و حمایت از آنها در راستای نقش‌آفرینی موثرتر در تنظیم بازار و تکمیل زنجیره‌های تامین از اقدامات انجام شده در کردستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: تکمیل و به بهره‌برداری رساندن 16 هزار و 810 هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سدها بمنظور تبدیل اراضی دیم به آبی برای افزایش 7 برابری تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار تملکی است.

اسکندری اضافه کرد: آب پروژه قشلاق، ژاوه، امیرآباد رمشت، فاز دوم آزاد و بخش‌های گاران و زریبار تاکنون تامین نشده است و به همین دلیل هم به بهره‌برداری نرسیده‌اند و در صورت تامین آب تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته وی، احداث و بهسازی 38.6 کیلومتر کانال آبیاری عمومی، اجرای 100 کیلومتر خطوط انتقال آب کشاورزی با لوله با هدف ارتقای راندمان انتقال آب از اقدامات انجام شده در راستای توسعه بخش کشاورزی در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به دلیل اجرای طرح‌های تولید پایدار گندم و جهش تولید در دیمزارها، کشاورزی قراردادی، تولید بذور گواهی شده و ساماندهی بذور خودمصرفی  پیش‌بینی افزایش 300 هزار تنی محصولات کشاورزی در سال زارعی در کردستان وجود دارد.

اسکندری از توسعه باغات مثمر آبی در سطح 900 هکتار در استان خبر داد و عنوان کرد: احداث 720 هکتار باغات دیمی نیز در طی سال‌جاری در استان در دستور کار قرار گرفته و روند کار در حال انجام است.

وی همچنین از پیش‌بینی برای رشد 20 هزار تنی محصولات داروهای گیاهی در استان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت در محیط کنترل شده به میزان 80 هکتار برای افزایش تولید 20 هزار تنی محصولات گلخانه‌ای در برنامه جهاد کشاورزی کردستان قرار گرفته است.

انتهای پیام/2330/71

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه