کارشناس مصری: ایران و عربستان به بریکس قدرت مضاعف بخشیدند

یک مقام سابق سازمان تحقیقات امنیت مصر حضور ایران و عربستان در نشست اخیر بریکس را مایه اعطای قدرت سیاسی افزون بر قدرت اقتصادی به این گروه توصیف و تاکید کرد که روند خروج کشورها از زیر سلطه غرب در جریان است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، سرلشکر خیرت شکری، کارشناس مصری و معاون اسبق  سازمان تحقیقات امنیت مصر با اشاره به درخواست ۳۰ کشور برای عضویت در بریکس تاکید کرد که شرکت عربستان، امارات و ایران در نشست مقدماتی وزرای خارجه بریکس علاوه بر قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی نیز برای این گروه به همراه دارد.

نشست وزرای خارجه بریکس در آفریقای جنوبی در روزهای یازدهم و دوازدهم خرداد ماه با حضور اعضای بریکس شامل روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی  و همچنین وزرای خارجه ایران، عربستان سعودی و امارات  در این نشست برگزار شد. هدف از این نشست، آماده سازی ترتیبات برگزاری نشست سران گروه بریکس در آگوست آینده (مرداد ماه) بوده است.

 

این مقام سابق سازمان تحقیقات امنیت کشور مصر امروز شنبه در گفت‌وگو با روسیا الیوم گفت: مشارکت ایران، عربستان و امارات در نشست مقدماتی وزرای امور خارجه، علاوه بر قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی به این نهاد می‌دهد. بخصوص که بیش از ۳۰ کشور برای عضویت در گروه  بریکس تقاضا داده‌اند.

وی افزود: پس از تصمیم مصر برای خروج مصر از معاهده غلات سازمان ملل و مشارکت این کشور در بانک توسعه گروه بریکس، این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود بزرگ‌ترین آبراهه بین المللی درمصر که همان کانال سوئز است مصر، در خط مقدم کشورهایی قرار گرفته است که عضویت آنها در بریکس ضروری است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اخیراً توافقنامه‌ای را در مورد بانک توسعه جدید تصویب کرد که به مصر اجازه پیوستن به آن را می‌دهد.  به عقیده کارشناسان، پیوستن مصر به بانک توسعه جدید بریکس  فشار ناشی از کمبود دلار آمریکا برای تامین واردات کشور را از دوش دولت مصر برمی‌دارد زیرا اعضای این بانک می‌توانند از ارزهای ملی خود برای مبادلات تجاری استفاده کنند.

سرلشکر خیرت شکری، مسئول امنیتی سابق مصر، در پاسخ به این سوال که آیا گروه بریکس با ارائه ارز جایگزین آغازگر  مقابله با سلطه دلار در اقتصاد جهانی خواهد بود، گفت: ارائه جایگزینی برای دلار در مبادلات اقتصادی بین برخی کشورها ضربه‌ای به سلطه دلار آمریکا در اقتصاد جهانی است.

وی با بیان اینکه جهان در حال تحول است، گفت: روند خروج کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای از زیر سلطه غرب در جریان است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه