هشدار درباره جدی گرفتن غربالگری فشار خون

عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمامی افراد بالای 18 سال در صورتی که حتی تا کنون هیچ علامتی نداشته اند باید از نظر ابتلا به فشار خون مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از مشهد، زهرا عطایی اظهار کرد: فشار خون، بیماری خاموشی است و گاهی اوقات، افراد از ابتلا به بیماری خود غافلند.

وی افزود: اگر فشار خون بعد از بررسی در افراد بالای ۱۸ سال طبیعی بود بدون داشتن هیچ ریسک فاکتور دیگری، مانند چاقی، دیابت و ...،  باید هر سال نسبت به بررسی فشار خون اقدام نماید.

این عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که،  علی رغم توصیه های پزشکان در خصوص کنترل فشار خون، متاسفانه  کمتر از ۵۰ درصد مردم نسبت به آن پایبند هستند، افزود: سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر در دنیا در اثر فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه اگر فشار بالاتر از ۱۳۰ تا ۱۳۹ داشته باشد مراجعه به پزشک و اصلاح سبک زندگی برای فرد لازم است تصریح کرد: به طور معمول فشار خون بالا علائمی ندارد و گاهی اوقات افراد در مراجعات پزشکی،  سنگینی سر، گرفتگی گوش، و سرگیجه و ... را عنوان می کنند که این علائم اثبات شده علمی نیست و بهترین روش بررسی فشار خون در فواصل مختلف و بهترین روش  کنترل آن نیز اصلاح شیوه زندگی و تحرک و ورزش کافی است.

زهرا عطایی، مشورت با پزشکان و اندازه گیری فشار خون در فواصل مختلف را از لازمه های کنترل فشار خون عنوان کرد و افزود: باید نمک را از سر سفره ها حذف کنیم و کاهش استفاده از فست فودها، قطع سیگار، پرهیز از قدم زدن در هوای آلوده و پیشگیری از چاقی با اصلاح شیوه های زندگی و ترویج ورزش را در دستور کار قرار دهیم.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه