شاخص‌سازها عامل ریزش بورس و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روند معاملات امروز بورس به گونه‌ای بود که نمادهای شاخص‌ساز را می‌توان عامل ریزش بازار سهام دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، بازار سرمایه این روزها همان روند چند ماه گذشته خود را طی می‌کند. چند روز مثبت و چند روز منفی، این همه آن چیزی است که در بورس در حال رخ دادن است. 

البته بازار جو مثبت و بهتری نسبت به روزهای پیشین پیدا کرده است. به نظر می‌رسد با فروکش کردن ریسک تنش نظامی برای ایران، بازار سرمایه واکنش مثبتی به تحولات اخیر نشان بدهد. 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت 10 هزار واحدی همراه شد تا باز هم عدد شاخص کم و کم‌تر شود و به یک کانال پایین تر نزدیک تر شود. امروز شاخص سازها باعث ریزش بورس شدند و بازدهی منفی این شرکت‌ها بیشتر از 4 برابر شاخص کل هم‌وزن بود.

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران عدد شاخص کل به رقم 2 میلیون و 100 هزار واحدی رسید. عددی که در مرداد ماه 1399 به عنوان قله تاریخی بازار در نظر گرفته می‌شد، حالا به عنوان یک سطح عذاب‌آور برای اهالی بازار سرمایه تبدیل شده است و شاید برای سال‌ها این عدد و محدوده در ذهن اهالی بازار سرمایه بماند و به عنوان عدد دهه 1400 ثبت شود.

* بررسی تکنیالی شاخص کل بورس 

شاخص کل اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از 10 هزار واحدی همراه شد تا عدد شاخص کل به رقم 2.1 میلیون واحدی برسد.

از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران سطوح حمایتی میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه خود را از دست داد و این موضوع برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه این سیگنال را دارد که شاخص کار سختی را برای روزها و ماه‌های آینده در پیش خواهد داشت.

شاخص اندیکاتور Rsi نیز محدوده‌های فروش هیجانی را برای بازار مخابره می‌کند، اما در هر صورت افت شاخص کل پایین‌تر از این رقم همانطور که در تابستان سال جاری محدوده 2.2 میلیون واحدی را از دست و با مشکل مواجه شده در روزهای آتی نیز این مشکل بیشتر خواهد شد. مگر اینکه تیم اقتصادی دولت باز هم بسته‌های حمایتی را رو کنند تا بازار به واسطه آن برای سال 1403 امیدوارتر باشد.

* لیدر سنتی بورس بیدار شده است

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، گفت: محاسبه دلاری ارزش بازار بورس تهران با دلار آزاد و حتی با دلار بانک مرکزی اعداد و ارقام خیلی پایین را نشان می‌دهد. در حالی که خیلی از شرکت ها سودآوری خوبی را در گزارش 9 ماهه خود منتشر کرده‌اند. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بررسی گروه‌های بازار نشان می‌دهد که بعد از مدت‌ها روزقبل و امروز گروه خودروسازی سبزپوش شد و توانست به عنوان لیدر در بازار سرمایه ظاهر شود. مدت‌هاست گروه خودروسازی به عنوان لیدر سهام کوچکتر و شاخص هم‌وزن شناخته شده است.

وی افزود: گروه انبوه سازی تنها گروهی بود که عملا کرد خوبی را در نیمه دوم سال 1402 از خود نشان داد. این گروه فارغ از حواشی و اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای و وضعیت بازار، روند مثبتی را در نیمه دوم سال به خود گرفت و همچنین این گروه در طول این مدت گوی سبقت را از گروه خودرویی گرفت و جایگاه اول برترین ارزش معاملاتی را نیز از آن خود کرد.

* افت شاخص های عملکردی بورس

امروز از ابتدا تا انتهای معاملات بورس تهران، شاخص با نرخ ثابتی ریزش کرد.

در پایان معاملات روز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 901 واحد معادل 0.52 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 100 هزار و 180 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 882 واحدی معادل 0.12 درصد در رقم 736 هزار و 645 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با افت 73 واحدی به رقم 25 هزار و 504 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 139 واحد به سطح 136 هزار و 299 واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 180 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد دی (بانک دی)، وملی (گروه‌ صنعتی‌ ملی‌ (هلدینگ‌)) و نخریس (نخریسی و نساجی خسروی خراسان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثجنوب (سرمایه گذاری مسکن جنوب)، ثاخت (بین‌المللی ‌توسعه‌ ساختمان) و فنر (پارس فنر) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 23 هزار و 97 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 771 میلیارد تومان بود که 64 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 4 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 240 میلیارد تومان رسید. 

* افت ارزش صف‌های خرید بورس  

در معاملات یکشنبه، 57 نماد صف خرید داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 348 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 117 درصدی به 396 میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز 15 بهمن ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود 24.0 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 24.7 میلیون تومان بود. 

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود 26.6 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 21.7 میلیون تومان بود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه