فعال سابق دانشجویی : افزایش مشارکت در انتخابات خیلی از تهدیدهای علیه کشور را خنثی می‌کند

دبیرسیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه ­طباطبایی گفت: افزایش مشارکت در انتخابات می­‌تواند خیلی از تهدیدهایی که علیه کشور وجود دارد را خنثی کند.

سیدحسین هژبری، دبیرسیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه ­طباطبایی(ره) در گفت وگو با خبرنگار سیاسی گفت:رهبر انقلاب فرمودند: «بیشتر ضعف­‌ها ناشی از حضور نداشتن مردم بوده و در عرصه­‌های حضور مردم، ضعف­ها کمتر است»؛ مراد از حضور مردم، حضور در صحنه سیاسی کشور است و به تعبیر معظم­له، مبدأ و منشأ تحولات، از سمت مردم و از پایین به بالا می‌­باشد.

وی ادامه داد: ما مردم­ هستیم که انقلاب می­‌کنیم، ما مردم هستیم که در دامان خود مسؤل مملکت را رشد می‌­دهیم و ما هستیم که آن­‌ها را با رأی و نظرمان به عنوان موکل خود بر مَسند کار می­‌نشانیم و ما هستیم که مطالبه می­‌کنیم؛ لذا در نهایت ما مردم هستیم که سرنوشت خودمان را رقم می­زنیم.

هژبری افزود: گذشت آن دوران که مستشاران آمریکا، انگلیس و روسیه، از ارتش گرفته تا سازمان برنامه و بودجه را قبضه کرده بودند. امروز اگر گله‌ای هست متوجه عملکرد خود ما است و هر ساز و کار درست و غلطی اگر وجود دارد از درون ما می­جوشد و نتیجه هرچه که هست، بر هم کنش تفکرات و تمایلات همه ماست؛

این فعال سابق دانشجویی تاکید کرد: هیچ­کس نباید و نمی‌­تواند منکر نقش خود در وضعیت کنونی کشور باشد و خود را تبرئه کند؛ بی­‌تفاوتی و انفعال سیاسی نسبت به سرنوشت جمعی کشور بی­‌معناست؛ چرا که تک تک مردم تحت تأثیر سیاست­‌های خرد و کلان کشور قرار می­‌گیرند و از طرفی دیگر، سکوت آن­‌ها خود یک رأی و نظر است و بی‌­تفاوتی بی­‌معنا است، لذا سرنوشت مردم کشور لاجرم به همه آحاد مردم مربوط است.

وی تصریح کرد: از طرفی دیگر به تعبیر رهبر انقلاب، حضور مردم در صحنه، معجزه آفرین است؛ شاهد عینی آن، عبور پیروزمندانه از توطئه‌­ها، فتنه­‌ها و دشمنی‌ها در طی 45سال گذشته است. اگر واقع­‌بینانه به این موضوع توجه کنیم می­بینیم که هرجا و در هر عرصه­‌ای، در صحنه حاضر شدیم، در نهایت به نفع مردم تمام شد؛ این را هم اضافه کنم که حضور مردم برکات زیادی دارد که ممکن است از نظرها پنهان باشد و به سادگی نتوان نمود آن را دید.

هژبری خاطرنشان کرد: عرصه انتخابات نیز در کنار سایر موقعیت­‌های حساس، یکی از صحنه­‌های حضور مردم است و در واقع مهمترین جلوه اِعمال حاکمیتِ مردم بر سرنوشت خویش است؛ مطابق با نص صریح قانون اساسی، همه مسؤلان کشور، از رهبری تا حتی دهدارها، با رأی مستقیم و یا غیرمستقیم مردم انتخاب می­‌شوند. این موضوع دستاورد بی‌­بدیل نظام و انقلاب اسلامی است که صندوق رأی، گویاترین زبان مردم در سخن گفتن با نظام است.

این فعال سابق دانشجویی در ادامه گفت: بنابراین اگر کسی در انتخابات شرکت نمی­‌کند، منافع خود و اجتماع را به خطر انداخته و به سرنوشت خود توجهی نکرده است و اگر کسی معترض است، مسیر احقاق حقوقش همین انتخابات است.

وی با تاکید بر اهمیت مضاعف امرِ انتخابات نسبت به سایر موقعیت‌­های سرنوشت‌­ساز کشور، تاکید کرد: معتقد هستم فارق از اینکه نتیجه انتخابات چه باشد، مشارکت در انتخابات بسیار تعیین کننده خواهد بود. تاریخ نشان می‌­دهد که چه بسا سیاست‌­هایی درست و به جا که در دستور کار قرار می­گرفته و از قضا فوریت بالایی هم داشته، اما به دلیل عدم همراهی کافی از سمت مردم و نبود سرمایه اجتماعی لازم، در مقام اجرا با شکست روبه­رو ­شده­است؛ لذا مشارکت بالا در انتخابات و اعتماد ناشی از آن، هم نظام حکمرانی کشور را بیمه می­‌کند، هم اینکه همراهی مردم با نمایندگان منتخب خودشان را بیشتر می­‌کند و هم حق مطالبه را در دل­ها زنده نگه می­دارد.

هربژی تشریح کرد: معمولا تصمیمات تعیین­ کننده و سیاست‌­های مهم کشور، در دوره­‌هایی اتخاذ می‌­شوند و تا مرحله اجرا پیش می روند که سرمایه­ اجتماعی و همراهی و همدلی مردم را با خود داشته­‌باشد. به عنوان نمونه اگر بخواهم مثال بزنم اشاره می­‌کنم به پروژه موفق مسکن مهر یا حتی سیاست غلطِ توافقات برجام که از دو دولت مختلف با رویکردهای متفاوت است اما چون همراهی قبلی مردم را با خود داشت تا حدی پیش رفت. منظور این است که سیاست اگر به فرض غلط هم باشد این مردم­اند که می‌­توانند سیاست­‌مدار را قبل و بعد از انتخابات حمایت کنند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: دشمن در صدد است تا این توهم را به مردم القا کند که حضور در انتخابات، تاثیر چندانی در سرنوشت کشور ندارد؛ و برای اثبات این منظور خود از حربه­‌های مختلف و متنوعی استفاده می‌­کند. با بزرگ­نمایی یک سری ضعف­‌ها و تعمیم به عملکردِ کلِ کارگزاران و کتمان نقاط قوت نظام، سعی در این دارد که از نظام جمهوری اسلامی سلب اعتبار کند. از طرفی دیگر کاهش استقبال از صندوق انتخابات را افزایش پذیرش تفکر پوچ خود از طرف مردم جا می­زند و آن را مصادره به مطلوب می­کند.

وی ادامه داد: به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، وظیفه تشکلات و جنبش­‌های دانشجویی در این مواقع زمانی، علی‌­القاعده تلاش حداکثری در راستای فرمان جهاد تبیین است. اما این که به چه صورت این اقدامات صورت پذیرد امر مهمی است. به نظر بنده جنبش‌­های دانشجویی باید در مقدمه کار، فضای دانشگاه را به گونه­ای تحت تاثیر قرار بدهند که در دانشگاه و جامعه نشاط سیاسی قبل از انتخابات بالا برود. از طرفی دیگر سعی داشته باشند عملکرد 4ساله نمایندگان دوره فعلی را با جزئیات تمام، به لحاظ کارشناسی مورد مداقه و بررسی قرار بدهند.

هربژی افزود: آفتی که وجود دارد این است که مردم دقیقا نمی‌­دانند نماینده­‌شان در مجلس شورای اسلامی چطور در زندگیشان تاثیر می‌­گذارد و به همین دلیل ممکن است بعضی رای خود را ناچیز و بی­‌اهمیت بدانند و این رابطه برایشان ملموس نباشد. خوب است به عنوان مثال موضوعاتی همچون مسئله افزایش سن بازنشستگان، موضوع افزایش سهم مالیات در بودجه، افزایش مشوملین تحت پوشش بیمه و مواردی از این قبیل را به طور تفصیلی به بحث گذاشت و به دور از کلی­‌گویی‌­های مرسوم، حول این محورها کرسی­‌های آزاد اندیشی، جلسات تبیینی و مناظره برگزار کرد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه بایستی نسبت مردم با نمایندگان‌شان را به وضوح تبیین کنیم و به تصویر بکشیم، افزود: قطعا برای مردم مهم است که بدانند افزایش سن بازنشستگی بنا به چه علتی است، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از جیب چه کسانی قرار است تامین می­‌شود؛ و آن زمان است که کسی نمی­‌تواند به این مسائل آگاه باشد و دست روی دست بگذارد. قطعا برایش تفاوت خواهد کرد که چه کسی رئیس جمهور باشد و چه کسی نماینده شهرش شود. افزایش مشارکت در انتخابات می­تواند خیلی از تهدیدهایی که علیه کشور وجود دارد را خنثی کند.

هربژی گفت: مرحوم علامه مصباح یزدی(ره)، در ترسیم ویژگی‌­های انقلاب عنوان می­‌کنند که هدف اصلی و نهایی انقلاب اسلامی، رسیدن انسان­ها به کمال معنوی است و این هدف جز با افعال اختیاری آنان حاصل نمی­شود و از طرفی می­فرمایند که رهبران انقلاب ما برای اینکه تعداد بیشتری از مردم را به صفوف انقلابیون ملحق سازند هرگز از شیوه­ های اجباری، تحمیلی و قهری استفاده نمی­کنند و سعی بر آن است که مردم با انتخاب­ های آگاهانه به این مسیر گرایش و تمایل پیداکنند و مسیر افزایش آگاهی را روشن ­سازی، تبیین و رشد فکری، عقلانی و فرهنگی می­دانند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه