ارز آوری 770 میلیون دلاری هلدینگ پترو فرهنگ

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ گفت: این هلدینگ در سال مالی منتهی به شهریور 1402 در مجموع افزون بر 770 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

اخبار شرکت‌ها؛ به گزارش روابط عمومی هلدینگ پتروفرهنگ، جواد زارع‌پور در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ پتروفرهنگ با ارائه گزارش عملکرد یکساله به سهامداران گفت: ارز آوری بالغ بر 770 میلیون دلاری در سال مالی منتهی به شهریور 1402 در شرکت های زیرمجموعه ی هلدینگ یکی از هدف گذاری صورت گرفته برای حمایت از اقتصاد ملی بود که در شرایط صعب تحریم به دست آمد.

وی، قطع مکرر گاز و خوراک پتروشیمی ها را به عنوان یکی از چالشهای اساسی در این صنعت عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سال مالی گذشته به علت ناترازی گاز و قطع آن در فصل سرما و به تبع آن عدم تولید، تمام صنایع پتروشیمی به شدت متضرر شدند که در این میان تولید کنندگان متانول به دلایلی دیگر از جمله اشباع بازار، تولید بالا و قیمت جهانی پایین، نسبت به دیگر تولید کنندگان ضرر بیشتری را متحمل شدند.

زارع پور ادامه داد: در گذشته حدود 80 درصد سبد سرمایه گذاری پتروفرهنگ در حوزه متانول انجام شده که همین مساله بزرگترین ریسک موجود در مجموعه است از همین رو تصمیم داریم که با یک برنامه ریزی مدون، ضمن اصلاح سبد سرمایه گذاری نسبت به ورود به صنایع پایین دست مانند اسید استیک، وینیل استات مونومر پلیمرها و اتانول سنتزی اقدام کنیم تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، بازار آتی این هلدینگ را بیمه کنیم.

وی با تشریح برنامه هلدینگ پتروفرهنگ برای ورود هدفمند به حوزه پایین دست صنعت پتروشیمی، بیان کرد: برنامه ریزی‌های مبسوطی در این زمینه صورت گرفته تا بیشترین میزان متانول تولیدی در سه شرکت کیمیا، سبلان و دنا به عنوان خوراک دیگر پتروشیمی‌های زیرمجموعه استفاده شود تا ضمن خلق ثروت پایدار برای صندوق ذخیره فرهنگیان، بزرگترین ریسک پتروفرهنگ که سبد تنوع پایینی در سرمایه گذاری است را مرتفع کرده و این تهدید را به فرصتی ارزشمند تبدیل کنیم.

زارع پور تصریح کرد: برنامه آتی هلدینگ آن است که تا افق 1407 تمام متانول تولیدی در پتروشیمی کیمیا با ظرفیت سالانه 1,650,000 تن را به عنوان خوراکِ پائین دست طرح مهتاب پارسیان، 533 هزار تن متانول و معادل 578 هزار تن گاز سنتز از ظرفیت تولید متانول دنا و سبلان را به منظور تامین خوراک اسید استیک و اتانول برای طرح پائین دست شیمیایی لاوان مورد استفاده قرار دهد.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ تاکید کرد: با این اقدام نه تنها دو مورد پیش گفته محقق می‌گردد بلکه گام مهمی در توسعه صنایع پایین دست کشور برداشته می‌شود و سیاست‌های کلی نظام در این خصوص اجرایی می‌شود.

زارع پور با اشاره به بهره برداری از دو پتروشیمی دنا و سیراف انرژی در 2 سال آینده، افزود: اهتمام جدی در هلدینگ برای تکمیل و راه اندازی پتروشیمی دنا در اواخر سال 1403 وجود دارد که این مهم به حمایت دولت وابسته است چراکه اگر در سال گذشته نرخ خوراک محصولات پتروشیمی این افزایش چشمگیر را نداشت، نه تنها ارز آوری بیشتری برای ایران اسلامی انجام داده بودیم بلکه تامین مالی دنا و سیراف انرژی نیز با مشکلی مواجه نمی‌شد و عملا امروز پیشرفت بسیار بیشتری را در این دو پروژه ثبت کرده بودیم.

وی با تاکید بر تمرکز فروش محصولات تولیدی در شرکت‌های تابعه گفت: ایجاد یک ساز و کار هدفمند و در عین حال چند وجهی برای فروش متمرکز تمام محصولات تولیدی شرکت‌ها در یک قالب مشخص، یکی از برنامه‌های آتی هلدینگ است تا ضمن افزایش بهره وری، بر چابک سازی سیستم نیز تمرکز داشته باشیم.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ یادآور شد: در همین راستا و در گام نخست با پیاده سازی قسمتی از این برنامه توانستیم برای نخستین بار هزینه‌های بازرگانی را از یک درصد فروش به 0.2 کاهش دهیم و همچنین توسعه زنجیره لجستیکی با اجرای برنامه‌هایی در حمل و نقل دریایی، احداث و اجاره مخازن سرزمینی و فرا سرزمینی از دیگر چشم اندازهایی است که برای توسعه همه جانبه هلدینگ در نظر گرفته‌ایم.

زارع پور اظهار داشت: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی، این هلدینگ نخستین مجموعه‌ای بوده که ضمن سفارش گذاری کاتالیست سنتز مورد نیاز در پتروشیمی سبلان، گامی بلند در بومی سازی این محصول استراتژیک برداشت و اکنون بسیاری از دیگر مجموعه‌های تولیدی از مواهب آن منتفع شده‌اند.

وی با اعلام اینکه شفافیت در امور مالی و معاملاتی به عنوان یک اصل متعالی در هلدینگ در دستور کار قرار گرفته است، اذعان داشت: برای نخستین بار سامانه جامع یکپارچه معاملاتی و همچنین سامانه جامع یکپارچه منابع انسانی در سطح هلدینگ و شرکت‌های تابعه در راستای نظارت بر جذب، حقوق و دستمزد، بومی گزینی و شفافیت پیاده سازی شده تا ضمن جلوگیری از فساد و بی عدالتی، این دو مهم را به عنوان یکی از زیرساخت‌های شرکتی، نهادینه کنیم.

در پایان این مجمع، عملکرد مالی توسط حسابرس مستقل ‌و بازرس قانونی قرائت و صورت‌های سال مالی 1402 به تصویب رسید.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه