اکنون وقت مجاهدت بانوان است

زمانی که مقام معظم رهبری از جوان‌سازی جمعیت به عنوان یک فریضه نام می‌برند، باید آگاه باشیم که امروز امر مهم مادری برای یک زن در اولویت جهادها قرار دارد.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رشت؛ ام‌سلمه فرد: خدمت‌رسانی یکی از ارزش‌های مورد تأیید اسلام و زمینه‌ساز تعالی روحی افراد و ارتقای مادی و معنوی انسانی برای سعادت و حیات دنیوی و اخروی است. فرق نمی‌کند در کجای دنیا ایستاده‌ای و صاحب چه جایگاهی هستی. هرجا که دیدی اسلام و ایران نیاز به کمک دارد باید لباس رزم به تن کنی و آماده خدمت باشی. گاهی اسلحه به دست در میدان جنگِ سخت و گاه در جنگ نرم با همان علم و دانش و تخصصی که داری در مقابل دشمن قرار می‌گیری، مهم این است که درست عمل کنی، بصیرت داشته باشی و زمان‌شناس باشی و دقیقاََ پشت خط ولایت با عزمی راسخ قدم برداری.

زمانی که مقام معظم رهبری از جوان‌سازی جمعیت به عنوان یک فریضه نام می‌برند، باید آگاه باشیم که امروز  امر مهم مادری برای یک زن در اولویت جهادها قرار دارد.

در همین حوالی خودمان زن جوانی است که درد پیری جمعیت پیرش کرد و تصمیم گرفت تا خودش کمر همت ببندد و با توکل بر خدا امر ولی‌فقیه را تا حد توان احیا کند. سید فاطمه حسینی همانی است که قصه این جهاد مربوط به اوست. فاطمه سادات این قصه، دکتری روانشناسی بالینی دارد و یک جوان دهه شصتی متولد سال ۱۳۶۱ است. این بانو فعالیتش را در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان البرز و تهران آغاز کرد.

داستان زندگی خانم دکتر این گونه رقم خورد تا در ایام کرونا و در سال ۱۳۹۹، به دلیل به وجود آمدن مشکلات تنفسی به گیلان یعنی زادگاه پدری خود برگردد و اهدافش را به صورت جدی در شهرستان بندرانزلی و رشت آغاز کند.

هدف خانم دکتر گیلانی ما ارتقای جامعه روستایی در برخی از مسائل اجتماعی مانند کاهش استرس و اضطراب‌هایی بود که به دلیل وجود ویروس منحوس، مشکلات روانی را در پی داشت و خانواده‌ها را تهدید می‌کرد. 

مشاوره‌های زوجین و خانواده

 

سید فاطمه حسینی به عنوان کارشناس سلامت و روان، به صورت داوطلبانه در بخش معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد انزلی، فعالیتش را آغاز کرد و با ورود به روستاها از سبک زندگی سالم سخن گفت. در رشت با گروه قرارگاه جهادی امام رضا(ع) آشنا شد و میزهای خدمت مشاوره‌ای و روانشناسی را در سطح محلات محروم به صورت مستمر اجرایی کرد.

در سال ۱۴۰۰ که بحث جوانی جمعیت در کشور مطرح شد. آمارهای گیلان بسیار تکان‌دهنده بود، بنابراین؛ فاطمه خانم فرصت را غنیمت شمردو با خودش گفت که باید کارِ جدی‌تری صورت بگیرد. همین باعث شد تا به مدیرکل امور بانوان استانداری گیلان مراجعه کند و با دادن رزومه و بیان دغدغه‌هایش توانست در سال ۱۴۰۱ حکمش را به عنوان نماینده استانی فعالان جمعیت از امور بانوان وزارت کشور، خانم دکتر اختری دریافت کند. شرط اول خدمت خانم دکتر گذراندن دوره‌های تخصصی بود که اولین دوره تحت عنوان مسیر نجات در سال ۱۴۰۱ در استان یزد برگزار شد.

سید فاطمه حسینی معتقد است: «از بستر یک خانواده سالم است که جامعه‌ای سالم پدید خواهد آمد و کار روانشناس فقط اتاق درمان و مشاوره نیست» خانم دکتر ساداتِ ما دلش می‌خواست درست فکر کردن را به مردم بیاموزد. به روستائیان امید و انگیزه بدهد و سبک زندگی صحیح و بانشاط را در دل آنها زنده کند. می‌گفت: «گیلان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور استان برخورداری است اما با این وجود وضعیت گیلان در این حوزه قابل قبول نیست و خانواده در معرض خطر قرار دارد، پس باید اول تلاش‌ها را برای حفظ تحکیم خانواده انجام می‌دادیم، زیرا داشت فراموش می‌شد که سبک زندگی مردم کشور ما، سبک ایرانی و اسلامی است».

حضور میدانی در بین بانوان 

 

در حال حاضر ایران به عنوان چهارمین کشور پیر منطقه و در چندین سال آینده سومین کشور پیر جهان معرفی خواهد شد و این یعنی فاجعه! فاجعه ای بزرگ که شاید بیشتر از سه یا چهار سال برای جلوگیری از آن زمان نداریم که اگر این پیشگیری اتفاق نیفتد دچار چاله جمعیتی می‌شویم که در آمدن از آن حدود ۱۰۰ سال به طول می‌انجامد. اصلاََ شاید بعد از یک قرن هم ایران نتواند از این سیاه چاله خودش را بیرون بکشد.

اتفاق بدی در جامعه ما در حوزه سبک زندگی غلط رخ داده و آن این است که بیشتر جوانان یا تمایلی به ازدواج ندارند یا دیر ازدواج می‌کنند، یا اصلا صاحب فرزند نمی‌شوند، یا به تک فرزندی اکتفا می‌کنند. خانم دکتر حسینی می‌گوید: «این سبک از زندگی که مشکلات اقتصادی و فرهنگی هم به آن اضافه شده تبعات جبران ناپذیری را در پی دارد. رسم و رسوم‌های نامتعارف و غیرواقع‌بیانانه، جوانانی که دنبال خریدهای پیش از عروسی هنگفت هستند، خانه‌های تجملاتی و جهیزیه‌های گران قیمتی که خوشایند دوست و آشنا باشد».

به گفته دکتر حسینی، اکنون نرخ جمعیتی در کشور مخصوصاََ در گیلان بسیار پایین است، یعنی هر پدر و مادر باید حداقل ۲ فرزند داشته باشند اما وقتی با تک فرزندی خانواده‌ها روبه رو می‌شویم یعنی سندرم آشیانه خالی، که در آینده درگیر اختلالات و اضطراب روانی و هیجانی شدن چون تنهایی افراطی به راحتی یک خانواده را از پای در می‌آورد.

باید مردم را هوشیار کرد. این بانوی کارشناس گیلانی معتقد است که: «باید افق دید مردم را وسعت داد و چشم‌اندازی برایشان ترسیم کرد چرا که همین جوانان دهه شصتی در ۲۰ یا ۳۰ سال آینده وارد سالمندی می‌شوند و نظام سلامت و تأمین داروها در سالمندی چندین برابر جوان است و در واقع آیا در زمان کهولت سن، جوانی هست که به آنان خدمت کند؟!»

نیروی جوان در هر کشور سرمایه اصلی جامعه محسوب می‌شود و این باور غلطی است که اگر جمعیت کمتر باشد اوضاع اقتصادی بهتری خواهیم داشت، زیرا شاهد هستیم که در تمامی کشورها نیروی جوان را نیروی کار و مولد اقتصادی می‌دانند که باعث توسعه، پیشرفت و رشد علمی، فرهنگی ،اقتصادی و امنیتی آن جوامع می‌شوند.

همکاری با کانون سلامت رضوی و مشاوره‌های رایگان

 

خانم دکتر حسینی می‌گوید: «ما بعد از انقلاب اسلامی درگیر تغییر سیاست‌های جمعیتی در کل جهان شدیم، کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا، تمام تلاش خود را در پیش گرفتند تا ایران مقتدر را زمین بزنند زیرا در دهه ۶۰ ایران به شدت جوان بود و همین نیروهای جوان در جنگ تحمیلی توانستند با رشادت‌ها و ایثارگری‌های خود، دشمن را از پای در بیاورند».

دشمن در ابتدا برنامه‌ریزی کرد تا سیاست‌های جمعیتی را برای ۱۰۰ کشور برنامه‌ریزی کردند اما در واقع تصمیم نهایی‌شان این بود تا برای ۱۳ کشور اجرایی کنند که بیشترین تمرکز بر ایران بود. مشاور امنیت آمریکا رسماً اعلام کرد که شما برای از پای درآوردن ایران نیازی به جنگ تسلیحاتی و هسته‌ای ندارید، بلکه فقط باید نهاد خانواده را از بین ببرید.

سند NSSM200 توسط هنری کیسینجر (Henry Kissinger) یهودی شناسنامه‌دار و استراتژیست  آمریکایی نوشته شد که قرار بود ایران ظرف مدت ۲۵ سال دچار سقوط جمعیتی شود. این سند زمانی تدوین شد که پنج سال از انتصاب کیسینجر به سِمَت مشاور شورای امنیت ملی آمریکا و یک سال از تصدی وزارت امور خارجه‌اش در دولت نیکسون می‌گذشت.

این سند در سال ۱۹۷۴ میلادی تهیه شد. در این برهه از زمان، از یک سو طی یک دهه (۷۰-۱۹۶۰) نرخ رشد جمعیت کشورهای غربی به حدود نصف کاهش یافته بود، و از سوی دیگر نرخ فزاینده‌ی زاد و ولدِ کشورهایی که در پارادایم این کشورها جایی نداشتند، می‌رفت تا مؤلفه‌های گوناگون نظامی، اقتصادی، سیاسی و راهبردی دنیا را عمیقاً تحت تأثیر قرار دهد.

یعنی به ازای هر خانواده ۶ فرزنده، به هر خانواده چهار فرزند تبدیل شود. اما عمق فاجعه آنجا رقم خورد که ایران فقط در مدت چهار سال، از هر خانواده ۶ فرزند به هر خانواده ۲ فرزند رسید یعنی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ سقط جمعیت به صورت بی‌سابقه در تاریخ اتفاق افتاد.

سقوط جمعیتی در ایران بی‌نظیر و بی‌سابقه بود طوری که در تاریخ زبان زد شد، البته کشورهایی مثل ژاپن و فرانسه و آلمان هم دچار پیری جمعیت شدند اما به سرعت سیاست‌های جمعیتی خود را به‌روز کردند اما متأسفانه سیاستمداران در ایران همان روال غلط را تا ۱۵ سال ادامه دادند به گونه‌ای که در دهه ۸۰ اگر مادری می‌خواست پس از زایمان دوم خود دوباره باردار شود، با زایمان غیرطبیعی یعنی سزارین و آسیب‌هایی که برای جسم او داشت دیگر نمی‌توانست صاحب فرزند شود.

به موجب بروز شرایطی که در حوزۀ جمعیت به وجود آمده بود که حتی ادامه آن یک «فاجعۀ تمام‌عیار» برای ایران اسلامی به‌شمار می‌رفت. ملیندا گیتس، مدیر پیشین چند واحد از محصولات مایکروسافت و همسر پیشین بیل گیتس طی یک توئیت در فروردین ۱۳۹۷ ایران را حائز رکورد کاهش زاد و ولد دنیا «در طول تاریخ» معرفی کرد.

سیاستمداران با این هدف که مردم باید آموزش‌های لازم را ببینند تا آگاه شوند به سراغ مردم روستایی رفتند. خانم دکتر حسینی می‌گوید: «اول روستاها را ناامن کردند که اینجا جای پیشرفت نیست و باید برای رشد کردند به شهر بروید، بعد گستره فعالیت‌های اشتغالی و اجتماعی زنان را بیشتر کردند و بستر کارهای مختلف را برای بانوان، فراهم آوردند، از برابری جنسیتی گفتند و شرایطی پدید آوردند تا زن با تحصیل و کار، فرصتی برای فرزند آوری و فرزندپروری نداشته باشد، از طرف دیگر هم برای پیشگیری از بارداری با تمام لوازم خارجی وارداتی و تشکیل پرونده بهداشت، به شدت، زنان را تحت مراقبت داشتند تا باردار نشوند».

دکتر حسینی می‌گوید: «با شکستن قبح در دهه ۸۰ به بهانه اینکه تا چهار ماه روح در جنین دمیده نشده و مشکلی ندارد، مادران را به سوی این عمل سوق دادند تا اگر مشکلات اقتصادی دارید و یا آمادگی فرزندآوری ندارید، می‌توانید فرزند خود را بکشید اما عمق درد اینجاست که ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم مگر نه اینکه خداوند در قرآن فرموده که از ترسِ روزی فرزندان خود را نکشید».

همه این مسائل از انقلاب جنسیتی در اروپا نشأت گرفت. وقتی با سرعت نور به سوی هیچ حرکت می‌کنیم، نگاه فمینیستی که معتقد است زن باید مانند مردان در صحنه‌ اشتغال حضور داشته باشد و به مسئولیت‌هایی نظیر مادری به عنوان موضوعی حاشیه‌ای و بی‌اهمیت نگاه می‌کند. در این میان کسی به فکر بسترسازی برای کمک به زنان در راستای ایفای نقش کلیدی و حساس مادرانه در کنار حضور مؤثر اجتماعی نیست. مثلاََ می‌گویند یک زن حق دارد برای بدن خودش تصمیم بگیرد، می‌تواند سقط جنین انجام دهد، در صورتََی که وقتی یک مادر جنایت سقط را انجام می‌دهد، یعنی قتل عمد انجام داده که تا مدت‌ها دچار آسیب‌های روانی خواهد شد اصلا شاید خودش هم نفهمد که این اختلالات روانی به موجب آن جنایت بزرگی است که مرتکب شد.

به گفته خانم دکتر گیلانی ما تصویری که از «زن ایده‌آل» در سال‌های اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان می‌دهد که به ظاهر خود توجه موشکافانه‌ای دارند و لزوماََ با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره هم‌خوان نیست. این بانوی گیلانی می‌گوید: «در اسلام برای زن مقام والایی در نظر گرفته شده است، چنانکه در قرآن مجید وقتی سخن از آرامش و سکون برای انسان است، از زن به عنوان آرامش دهنده یاد می‌شود و به عنوان ریحانه خلقت، نام برده می‌شود. زنان عهده‌دار نقش تربیتی جامعه بوده و این زنان هستند که مسؤولیت مهم تربیت افراد جامعه را بر دوش دارند چرا که انسان‌ها در خانواده تربیت شده و سپس وارد اجتماع می‌شوند و زن به عنوان مدیر خانه و در جایگاه مادر که بیشترین حضور را در خانه دارد، می‌تواند بالاترین نقش را در این زمینه ایفا کند. از این‌رو زن مهمترین مسؤولیت را در خانواده دارد و بی‌شک نقشی اساسی در تربیت فرزندان به عنوان افراد اجتماع خواهد داشت».

امروز اگر به این نتیجه برسیم که همه مسؤولیم و باید به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در فریضه جوانسازی جمعیت عمل کنیم، برای سرپا نگه داشتن ایران مقتدر و سربلند به پا می‌خیزیم. برای کشوری که پُر است از مردانی غیور و مادرانی عفیف، ایرانی که دشمن حتی با حملات همه جانبه در جنگ ترکیبی و شناختی نتوانست تضعیفش کند. باید اختلافات را کنار بگذاریم، کنار هم باشیم برای یاریگری هنوز فرصت هست. اگر حداقل هر مادر سه فرزند داشته باشد، ایران می‌توانداز چاله جمعیتی عبوری کند.

زنان نیز می‌توانند جهاد کنند و اکنون وقت مجاهدت بانوان است. امروز باید در کف میدان بود، در کف میدان همسری و مادری، بدانیم که امام‌شناسی و زمان‌شناسی، ما را به کمال خواهد رساند، همان گونه که حضرت فاطمه(س) نشان دادند که زن می‌تواند به مقام عصمت برسد.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه