میزان رضایت کارآفرینان، به شاخص ارزیابی عملکرد کارمندان دولت افزوده می شود

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تغییر شاخص ارزیابی عملکرد کارمندان دولت بر اساس میزان رضایت کارآفرینان از آن‌ها خبر داد و گفت: شاخص ارزیابی تهیه شده و به زودی این امر عملیاتی می‌شود.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: یکی از شاخص‌های اصلی کارآفرینی، محاسبه‌گری ریسک سرمایه‌گذاری با هدف مراقبت از سرمایه است.

سادینا آبایی، در نشست «نیت در کسب‌وکارها»، ادامه داد: کارآفرین سرمایه خود را جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که از بازگشت آن اطمینان داشته باشد. اما کسب‌وکارهایی که با چشم و هم‌چشمی شکل می‌گیرند و دوامی هم ندارند را اساساً نمی‌توان در دسته کارآفرینی به شمار آورد.

او افزود: عزت‌نفس بالا به تنهایی عامل موفقیت و اعتمادبه‌نفس بالا عامل شکست نیست و برعکس. بنابراین باید تعادلی میان این ویژگی‌ها برای موفقیت در کسب‌وکار ایجاد شود.

آبایی با اشاره به شعار سال، بیان کرد: باید مفهوم مشارکت مردم در این شعار را تعریف کنیم تا به یک اشتراک نظر برسیم. همچنین آیین‌نامه‌ها و مصوبات دولتی باید در اختیار اتاق قرار بگیرد تا به اتاق‌ها اطلاع‌رسانی کند.

محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت نیز در این نشست، گفت: در مدلی که طراحی کرده‌ایم کسب‌وکارها سه ویژگی باید داشته باشند. اول اینکه باید انفاق محور باشند. همچنین توسعه کسب‌وکار باید متوازن باشد به نحوی که همه ذی‌نفع‌های آن کسب‌وکار به نسبتی که ارزش‌افزوده خلق می‌کنند، از آن سود می‌برند. سومین موضوع هم همبستگی و یکپارچگی کسب‌وکار با نظام است.

او گفت: سعی کردیم کسب‌وکار‌هایی مبتنی بر این ادبیات را معرفی کنیم که در حال حاضر 200 کسب‌وکار خرد و خانگی با این مدل فعال شده‌اند.

امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت، هم با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهند 70 درصد کسب‌وکارهای نوپا به خاطر ساختارهای درونی‌شان موفق شده و یا شکست می‌خورند، گفت: بررسی سه هزار کسب‌وکار نشان می‌دهد برخی کسب‌وکارها به خاطر چشم و هم‌چشمی ایجاد شده‌اند.

او ادامه داد: در برخی از کسب‌وکارها، عزت‌نفس پایین و اعتمادبه‌نفس بالا منجر به شروع کسب‌وکار شده است. در روانشناسی مدیریت گفته می‌شود کسب‌وکار در این شرایط شکست می‌خورد. همچنین برخی کسب‌وکارها فقط به دلیل تکبر تشکیل شده‌اند که به خصوص در دهک‌های بالا این امر شایع است و اتفاقاً اغلب این نوع از کسب‌وکارها شکست خورده‌اند.

اسدی با اشاره به احادیث مختلف در تکریم مقام کارآفرین، گفت: با وجود این اما متأسفانه در ادارات کشور ما، به کارآفرین نگاه مثبتی ندارند و به همین دلیل تا جای ممکن در مسیر او سنگ‌اندازی می‌کنند.

او گفت: به همین دلیل قراراست در وزارت صمت شاخص ارزیابی کارمندان را میزان رضایت کارآفرینان از آن‌ها قرار دهیم. شاخص ارزیابی تهیه شده و به زودی این امر عملیاتی می‌شود.

زهرا بختیاری فعال حضور فناوری نیز با بیان اینکه نیت، قدم اول کارآفرین است، گفت: بخش خصوصی که در کشور مانده و با همه کاستی‌های فعلی همچنان می‌خواهد کارآفرینی کند، یعنی به کشور و نظام علاقه‌مند است و باید حمایت شود.

در ادامه این نشست، قرار بر این شد تا هر یک از مهمانان دولتی این نشست به مناسبت روز کارآفرینی، هر کدام دو مشکل کوچک از بخش خصوصی در حوزه مسئولیتشان را حل کنند. بر این اساس، فعالان اقتصادی حاضر به بیان مشکلات خود پرداختند. بالاتر بودن تعرفه واردات مواد اولیه از تعرفه واردات محصول نهایی که به بصرفه نبودن تولید منجر می‌شود، انحصار و پولی شدن مجوزها، تعدد سازمان‌های تصمیم گیر در یک موضوع، از جمله مشکلات بیان شده بود.

اسدی، در پاسخ گفت: همه ما متوجه این مشکلات هستیم و انتظار ما این است که به ازای بیان هر مشکل، راه‌کار آن را هم ارائه کنید. در این صورت ما کارگروه تشکیل می‌دهیم و این راه‌کارها را در قالب آیین‌نامه مصوب می‌کنیم. اما متأسفانه بخش خصوصی انسجام کافی ندارد و در جلسات تصمیم‌گیری با قدرت شرکت نمی‌کند.

علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران، نیز در واکنش به او گفت: طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، دولت برای تصمیم‌گیری‌های خود باید نظرات اتاق و تشکل‌ها را دریافت کند. اما گاهی دولت به سهو یا عمد نظر تشکل‌ها که چندان منسجم نیستند را جویا می‌شود. درحالی‌که ما بارها اعلام کردیم باید به اتاق به عنوان تشکل تشکل‌ها مراجعه کند. اتاق نظرات منسجم و نهایی تشکل‌ها را منتقل کرده و می‌تواند تضاد منافع میان تشکل‌ها را مدیریت کند و در نهایت نظر نهایی را بر اساس منافع ملی به دولت منتقل کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه