اثرگذاری آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور، نیازمند توجه به ضمانت اجرایی و پایش آن است

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو تاکید شد برای مؤثر واقع‌شدن آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران، به اصل ضمانت اجرایی، پایش و ارزشیابی آیین‌نامه در طول زمان توجه شود.

اعضای کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو در تازه‌ترین نشست خود، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران را بررسی کردند. این پیش‌نویس از طرف فدراسیون صنعت طیور آماه شده و قرار است که بعد از نهایی شدن، به هیات دولت ارسال شود.

پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران ابتدا به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارسال‌ شد و در ادامه، دبیرخانه شورای گفت‌وگو، نظرات کارشناسی کمیسیون کشاورزی، کمیسیون صنایع غذایی و مرکز مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران را درخواست کرد که در پیش‌نویس آیین‌نامه لحاظ شده است. در نهایت، این پیش نویس در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور ذی‌نفعان بررسی شد.

در نشست بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران، عنوان شد که برای مؤثر واقع‌شدن آیین‌نامه، باید پشتوانه مطالعات کارشناسی، آماری و روندشناسی داشته باشد. همچنین در تدوین آیین‌نامه به اصل ضمانت اجرایی آن، پایش و ارزشیابی در طول زمان توجه شود.

 بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد در حوزه صنعت طیور در ایران برنامه مدونی وجود ندارد؛ این وضعیت در همه زیرشاخه‌های این صنعت دیده می‌شود؛ از تولید تا توزیع، پیوستگی‌ای در این حوزه وجود ندارد. چند پارگی برنامه‌ها در حوزه صنعت طیور، این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده است. دولت هم متأسفانه در تدوین برنامه‌ها به نگاه و نظر بخش خصوصی توجه ندارد.

همچنین عنوان شد: برای همین اساس، فدراسیون صنعت طیور این ضرورت را درک کرده و معتقد است که باید همه سازمان‌ها، سیاست‌گذاران با برنامه مدونی این صنعت و زیرشاخه‌ها و زنجیره ارزش را ببیند و برای بهبود وضعیت تصمیم‌گیری کنند. برای همین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی طیور را تدوین‌شده و برای بررسی دقیق‌تر در کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شده است.

 در بخش دیگر این نشست، داوود رنگی، نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران از عدم توجه دولت به برنامه‌های راهبردی، بی‌توجهی به نقد و نظر بخش خصوصی، عدم حضور به‌موقع در جلسات هم‌اندیشی با بخش خصوصی و بی‌توجهی به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت. متأسفانه در حال حاضر بخش خصوصی در حال تحلیل رفتن است؛ البته اتاق بازرگانی تمام تلاش خود را برای ادامه مسیر به کار می‌گیرد.

همچنین در ادامه این نشست عنوان شد که حوزه کشاورزی، واردات و صادرات این حوزه بیشترین ارزآوری را دارد؛ برای همین انتظار این است که دولت به همراه بخش خصوصی مشکلات این حوزه را بررسی و برای حل آن راهکار ارائه کنند.

در بخش دیگر نشست محمد اسکندری از لزوم و تعامل و همکاری دولت و بخش خصوصی گفت؛ زبان مشترک دولت و بخش خصوصی، مقررات و قوانین است؛ باید فعالان اقتصادی دغدغه‌ها و مشکلات خود را در حوزه دام و طیور  در داخل پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها ارائه کنند.

 در این نشست که کلیات پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران بررسی شد؛ پیشنهادهایی برای اصلاح کلیات ارائه شد.

پیشنهاد شد که به معاونت‌ها و وظایف آن به‌دقت اشاره شود؛ شرح وظایف هر کدام از این ارگان‌های مورد اشاره مشخص شود. ازآنجایی‌که 488 کد آیسیک به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده، حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت و دلیلش با تاکید بر شرح وظیفه، مشخص شود.

همچنین تاکید شد باید به همه تشکل‌های زنجیره ارزش توجه شود.  فعالان اقتصادی از تصمیمات خلق‌الساعه درباره واردات تخم‌مرغ، مرغ گوشتی و غیره گفتند؛ برنامه مدون این حوزه به ثبات تصمیم‌گیری‌ها کمک خواهد کرد.

در این نشست سعید کرمی، مدیرکل دفتر طیور دامپزشکی کشور گفت: دولت‌ها تاجر خوبی نیستند. تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران، تحولی است که بخش خصوصی آن را شروع کرده و باید همه سعی کنیم به نتیجه ملموس و بهتر از قبل برسیم. باید سطح اجرایی کار را به دلیل امنیت غذایی بالا ببریم. باید از تجارب بخش خصوصی استفاده کنیم. 

در این نشست تصریح کردند که فدراسیون طیور با اتاق تعاون و اتاق اصناف، اتاق اصناف و اتاق اصناف کشاورزی و اتاق تعاون روستایی، اتاق تعاون و معاونت امور دام و سایر ذی‌نفعان نشست‌هایی برای هماهنگی و بررسی بیشتر این پیش‌نویس آیین‌نامه برگزار کنند.

همچنین نماینده مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری از لزوم احصا مشکلات حوزه طیور گفت تا در بازه زمانی کوتاه‌تری این موارد در دولت با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بررسی شود و برای اجرای این مشکلات راه‌حل‌هایی ارائه شود.

 قرار است در نشست‌های آینده، جزئیات این پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی صنعت طیور ایران بررسی شود.  

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه