جواد مزدآبادی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد درباره اهمیت ساخت فیلم کوتاه در دنیای امروز اظهارداشت: دو نوع نگاه متفاوت به مقوله فیلم کوتاه داریم؛یک نگاه داخلی و یک نگاه خارجی. در نگاه داخلی، اغلب فیلمسازها برای ارزیابی توانایی خود یا به عنوان شروعی برای ورود به دنیای حرفهای به ساخت فیلم کوتاه میپردازند اما در خارج از کشور، بسیاری از فیلمسازان تمام عمر خود را به ساخت فیلم کوتاه اختصاص میدهند و به این مقوله بهصورت حرفهای نگاه میکنند. در واقع، فیلم کوتاه در خارج از کشور، یک مقوله کاملاً جدی و حرفهای است.
وی گفت: در جشنوارههای فیلم کوتاه، وقتی به زمان محدود ۱۰۰ ثانیه میرسیم، تأثیرگذاری یک فیلمساز باید به اوج برسد. در دنیای امروز که عصر سرعت و اطلاعات است، مردم زمان کمی برای دیدن فیلمهای بلند دارند و بیشتر به دنبال محتوای مفید در کمترین زمان ممکن هستند.
اهمیت جشنوارههای فیلم کوتاه
مزدآبادی، که خود تجربههای زیادی در زمینه ساخت فیلمهای کوتاه و بلند دارد، به اهمیت جشنوارههای فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: جشنواره فیلم ۱۰۰ به عنوان سکوی پرش برای فیلمسازان جوان و محلی، فرصتی است که آنها بتوانند استعداد خود را به نمایش بگذارند و وارد دنیای حرفهای سینما شوند. من خودم از طریق فیلم کوتاه توانستم قابلیتهایم را نشان دهم و به دنیای سینما وارد شوم.
این نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه حرفهای خود بیش از ۶۰ جایزه داخلی و بینالمللی دارد، بیان کرد: فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای به دلیل زمان بسیار محدود خود، نیاز به یک نگاه هنرمندانه و هوشمندانه دارند. این طور نیست که هر موضوعی به طور خودکار در این مدت کوتاه قابل انتقال باشد. فیلمساز باید با یک نگاه دقیق و هنری، بتواند بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد.
وی درباره جشنواره فیلم ۱۰۰ و نقش آن در کشف استعدادهای سینمایی اظهارداشت: تمامی جشنوارههای فیلم کوتاه به طور کلی بخش قابل توجهی از اهداف خود را معطوف به کشف استعدادها میکنند. بسیاری از افراد، از جمله خود من، زمانی که فیلم کوتاه خود را ارائه دادم و وارد دنیای سینمایی حرفهای شدم، توانستم قابلیتهای خود را نشان دهم. این امر موجب شد که تهیهکنندگان به این نتیجه برسند که میتوانند در پروژههای بلندمدت سرمایهگذاری کرده و همکاری کنند. بنابراین یکی از اهداف جشنوارهها، به ویژه جشنواره فیلم ۱۰۰، شناسایی و معرفی فیلمسازان متفکر، هوشمند و بااستعداد است.
توصیه به فیلمسازان جوان
مزدآبادی به فیلمسازان جوان که قصد ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیهای دارند، توصیه کرد: همواره به توازن میان فرم و محتوا توجه ویژه داشته باشند، فیلمی میتواند قدرتمند و تاثیرگذار باشد که از نظر فنی و محتوایی به یک اندازه برجسته باشد.
کارگردان فیلم «ورود زندهها ممنوع» بیان کرد: گاه دیده میشود فیلمی از حیث تکنیک بسیار قوی است اما در بُعد محتوا ضعف دارد، یا برعکس، محتوای ارزشمندی دارد اما ساختاری ضعیف و غیرحرفهای. بنابراین، هنرمند باید به هر دو جنبه اثر خود به صورت همزمان توجه کند؛ هم در انتخاب موضوع و پرداخت دقیق آن کوشا باشد و هم در بهرهگیری از تکنیکهای سینمایی، شجاعت و خلاقیت را سرلوحه کار خود قرار دهد.
وی افزود: فیلم کوتاه به لحاظ ساختاری با دنیای سینما و تلویزیون تفاوتهای عمدهای دارد. ساختاری که در سینما و تلویزیون برای تولید یک فیلم مورد استفاده قرار میگیرد، در فیلم کوتاه چندان کارایی ندارد. دنیای فیلم کوتاه به دنبال نگاه شخصی و سینمایی هنرمند است. این نگاه باید همراه با جسارت باشد. از نظر تکنیکی، فیلمساز نباید از آزمایش و کشف زوایای نوین هراسی داشته باشد. او باید قادر باشد تا پلانهایی را انتخاب کند که شاید در سینمای حرفهای از آنها پرهیز شود.
مزدآبادی اظهارداشت: در بعد محتوای فیلم کوتاه باید واجد لحظهای خاص و ناب باشد که تأثیری عمیق و ماندگار بر مخاطب بگذارد. وجود چنین لحظهای در فیلم کوتاه، به عنوان برگ برنده فیلمساز، میتواند تضمینکننده تأثیرگذاری و موفقیت اثر باشد.
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، فراخوان چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، دی ماه امسال به همت سازمان سینمایی سوره منتشر شد. این دوره از جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ در سه بخش «ایران عزیز»، «کرامت انسانی» و بخش فراصد با رویکرد «فلسطین آزاد» برگزار میشود.
آثار راه یافته به جشنواره در سه بخش «مسابقه ملی»، «مسابقه بینالمللی» و بخش ویژه فراصد «فلسطین آزاد» مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛ با این توضیح که آثار ارسالی به بخش فلسطین آزاد میتوانند تا سقف ۳۰۰ ثانیه زمان داشته باشند.
آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۴ و زمان برگزاری جشنواره نیز نیمه دوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ است.
دیدگاه خود را بیان کنید