اصول ساخت برنامه‌های دفاع‌مقدسی به روایت مرتضی سرهنگی

مرتضی سرهنگی گفت: اگر ما بخواهیم برنامه، فیلم و سریال درباره دفاع‌مقدس بسازیم 70 درصد آن باید به امروز برگردد و 30 درصد مؤثر آن به جنگ بپردازد. در واقع چندین قسمت بودن یک سریال مهم نیست، تأثیرگذاری‌اش اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، قهرمانان معمولی این روزها تحت عنوان برنامه‌ای به نام «جان و تَن» از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. مجری این برنامه تلویزیونی محمدجعفر خسروی است و تهیه‌کنندگی‌اش مهدی مستوفی و محصول مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت، در 8 قسمت برای پخش در هفته دفاع مقدس آماده شده است.

در این برنامه با افراد معمولی گفت‌وگو می‌شود که در همه مشاغل و سنین در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، به قصه‌های ناگفته و برآمده از دل مردم درباره جنگ می‌پردازد.

به بهانه پخش این برنامه با مرتضی سرهنگی از نویسندگان شناخته شده حوزه دفاع‌مقدس گفت‌وگو کردیم. سرهنگی از پرداختن به افراد گمنام جنگ و گفت‌وگو با آنها بسیار استقبال کرد و درباره اصول برنامه‌سازی برای دفاع‌مقدس و شاخصه‌های آن گفت: سازنده برنامه تلویزیونی نیستم. اما براساس مکتوب می‌توانم بگویم باید این‌گونه برنامه‌ها در وهله اول کیفیت متن داشته باشند.

وی افزود: متن باید با کیفیت باشد و ایده و اجرا؛ این سه باید در کنار هم قرار بگیرد. آن کسی هم که در این‌گونه برنامه‌ها به عنوان مجری حضور دارد قطعاً باید ساده صحبت کند و می‌تواند با تکیه به تحقیق پیش برود. تحقیق و پژوهش در این عرصه باید خوب پیش برود تا کسانی که گمنام‌اند و حرف‌ دارند، دیده شوند. 

سرهنگی خاطرنشان کرد: ما یک مقدار در مورد اسیران خودمان صحبت کنیم که چه سختی‌هایی متحمل شدند و الان همه‌شان کابوس می‌بینند. امروز که در 1401 قرار داریم هنوز کابوس می‌بینند و رویشان نمی‌شود بگویند. بروند به دنبال این‌ها و با تحقیق و نوآوری و ایده‌پردازی اتفاقات خوبی در این عرصه خواهد افتاد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم برنامه، فیلم و سریال درباره دفاع‌مقدس بسازیم 70 درصد آن باید به امروز برگردد و 30 درصد مؤثر آن به جنگ بپردازد. در واقع چندین قسمت بودن یک سریال مهم نیست، تأثیرگذاری‌اش اهمیت دارد. 

«جان‌وتَن» که محصول مشترک مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است، توسط دیبافیلم تولید شده و در ۸ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه