آلمان و فرانسه؛ دو کشور غوطه‌ور در بحران انرژی

بحران انرژی اروپا، دست‌کم می‌تواند 8 تا 10 سال دیگر ادامه یابد و در این میان دو کشور اصلی حوزه یورو هم درگیر بحران جدی انرژی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، ماه‌­های زمستان امسال، اروپایی‌ها ریاضت سختی را از حیث اقتصادی و انرژی خواهند کشید.  دو کشور اصلی منطقه یورو، آلمان و فرانسه آسیب جدی خواهند دید. کارشناسان خاموشی و جیره­‌بندی را رد نمی‌­کنند. کمبود باران و باد باعث گران­‌تر شدن قبوض انرژی در اروپا می شود. اتحادیه اروپا در حال حرکت به سمت زمستانی است که نیازمند اتحاد معجزه­‌گونه‌ای در زمینه انرژی است. گردهمایی سران جامعه ایالت‌ها و دولت‌ها در روز پنجشنبه، 20 اکتبر در بروکسل، با پاسخ ضعیفی به مشکل پیچیده‌­ای که فراتر از قدرت تصمیم­‌گیری رهبران حوزه یورو است، پایان یافت. آنتونیو توریل، محقق شورای عالی تحقیقات علمی می­‌گوید: «وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز ایالات متحده و پیش‌بینی آب‌وهوا که سطح تقاضا را در ماه‌های آینده بیشتر می‌کند، به تنش‌های ایجاد شده در آینده جنگ در اوکراین و پیامدهای آن افزوده شده است. بحران انرژی کوکتلی است که خانه‌های اروپایی‌ها را تهدید به انفجار می­‌کند. زمستان سخت و بسیار سختی خواهد بود».

هشدار در آلمان و فرانسه

«کارلوس رئوس»، در گزارشی که در رسانه اسپانیایی «ال دباته» در 22 اکتبر منتشر کرده است، می­‌گوید: همه کشورهای اروپایی به یک گونه روزهای بحران انرژی را  نمی­‌گذرانند. آلمان و فرانسه شروع به ربودن ساعات خواب از چشم کارشناسان و تحلیلگران کرده‌اند. هر دو کشور از استرس‌های جدی رنج می‌برند. برلین کمبود گاز پس از قطع کامل عرضه 40 درصدی روسیه را قطعا تجربه خواهد کرد.

«آنتونیو آسیتونو»، مدیرعامل تمپوس انرژی، می‌گوید: «کشور چهار سناریوی احتمالی را مدیریت می‌کند، دو مورد از آنها شامل سهمیه‌بندی انرژی برای خانواده‌ها و خانه‌ها است.» این کارشناس خاطرنشان می‌کند که در خوشبینانه­‌ترین حالت ذخایر کشور تنها دو ماه و نیم انرژی مصرفی را تضمین می­‌کند. اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد، سیستم شکننده آلمان فرو خواهد ریخت.

وجود خاموشی، جیره بندی و اعمال محدودیت حتمی است

براساس تحقیقات علمی «آنتونیو توریل»، 26 راکتور از 56 رآکتور هسته­‌ای فرانسه به دلیل تعمیرات و نگهداری طولانی‌مدت از مشکلات خوردگی رنج برده و غیرفعال شده‌اند، به همین دلیل دولت پاریس هزینه گزافی را برای تعهد بزرگ خود به تامین انرژی از طریق انرژی هسته‌ای پرداخت می‌کند. چرخه اعتصابات پالایشگاه‌های مختلف کشور به این مصائب اضافه شده است. احتمالا خاموشی، جیره بندی و محدودیت وجود خواهد داشت. توریل پیش­‌بینی می­‌کند که شهروندان تصمیمات ضروری را که در نهایت توسط دولت گرفته می­‌شود درک نمی‌کنند. ما دو کشور اصلی اروپایی را داریم که با دو عنصر متفاوت در بحران انرژی غوطه‌ور هستند. یکی گاز ندارد و آن دیگری انرژی هسته‌ای ندارد.  این بردارها اروپا را به زمستان بسیار نامطلوب نزدیک می‌کند.

چشم دوختن رهبران آلمان و فرانسه به آسمان

تنها امید به پیش بینی آب و هوا است. رهبران آلمان و فرانسه چشم به آسمان دارند و منتظر شرایط آب و هوایی مساعد هستند تا از موج سرمای شدید که تقاضا را برمی‌انگیزد، جلوگیری کنند. پروفسور جغرافیا و رئیس موسسه اقلیم شناسی در دانشگاه آلیکانته می‌گوید: چند ماه هوا معتدل خواهد بود. با این حال، اولچینا هشدار می‌دهد که کمبود بارندگی اروپا را برای گذراندن تنها بخشی از ایام تابستان همراهی می‌کند. اما خبر بد برای قبوض برق، عدم وجود باد و طوفان و تأثیر منفی بر انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.  بنابراین این احتمال وجود دارد که سیستم برق اروپا مجبور شود برای تولید برق به گاز روی آورد.

اسپانیا و بحران انرژی

کاهش تنش در عرضه به دلیل تنوع منابع تضمین شده، مصرف­‌کنندگان اسپانیایی را اندکی از عواقب زمستان خشک و بدون باران دلگرم‌­تر می­‌کند. البته اولچینا هشدار می­‌دهد که زمانی که دما بالاتر از حد نرمال باشد، سناریوی نامطلوبی برای نیروی باد به وجود می­‌آید. در مورد هیدرولیک نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

دولت اسپانیا نمی تواند کمک مالی جدیدی به الجزایر بدهد

سرما باعث افزایش تقاضا می‌شود که کسری گاز به سختی آن را پوشش می‌دهد و در نتیجه باعث افزایش قیمت می‌شود. در عین حال، شرایط آب و هوایی، تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را کاهش می‌دهد، که باید با برق تولید شده از طریق چرخه‌های ترکیبی جایگزین شود. معادله‌ای که قبوض انرژی شهروندان را گران­‌تر می­‌کند. در عین حال، اسپانیا نمی‌تواند برای الجزایر جبران خسارت کند. این کشور آفریقای شمالی بار دیگر به تامین کننده اصلی گاز در شبه جزیره تبدیل شده است. ذخایر اسپانیا تمام زمستان را دوام نمی‌آورند، این سیستم نیاز به واردات مداوم گاز دارد. توریل می‌گوید: ضروری است که هیچ مشکلی با الجزایر وجود نداشته باشد. در ماه سپتامبر، الجزایر 25 درصد از کل گاز دریافتی اسپانیا را صادر کرده است. کارشناسان انتظار دارند این درصد در ماه‌های آینده به 30 درصد نزدیک شود.

ناکارآمدی خط لوله جایگزین میدکات در بحران انرژی

آسئیتونو، در خصوص توافق بین اسپانیا، پرتغال و فرانسه در مورد BarMar که خط لوله گاز زیردریایی است که برای جایگزینی MidCat مطرح شده است، می­‌گوید: «این طرح از برنامه‌های بلندمدت است. پروژه‌ای که هیچ تاثیری بر بحران انرژی که اروپا را فرا گرفته است، نخواهد داشت. طرحی که بین 8 یا 10 سال دیگر شاهد عملیاتی شدن این خط لوله نخواهیم بود».

وابستگی شدید اروپا به انرژی آمریکا

آمریکا، قهرمان بحران بزرگ انرژی است که در اروپا نمایان شده است. در زمان تنش دائمی در قاره اروپا، آمریکایی‌ها به دلیل منافع سیاسی دولت دموکرات، خواهان ثبات قیمت هستند. کاخ سفید می‌خواهد از افزایش ناگهانی سوخت جلوگیری کند و برای جلوگیری از آن،  صادرات نفت خام به اروپا را کاهش خواهد داد. توریل پیش‌بینی می­‌کند: «ذخایر دیزل آمریکا به پایین‌­ترین حد در 70 سال گذشته رسیده است، این احتمال وجود دارد که دولت رگ‌ها را محدود کند و اروپا متضرر شود».

شرط‌بندی اروپا روی گاز آمریکا

آنتونیو آسئیتونو، مدیر عامل تمپوس انرژی می­‌گوید اتحادیه اروپا و به ویژه اسپانیا وابستگی بیش از حدی به گاز آمریکای شمالی پیدا کرده‌اند. به گفته اناگاس، تاکنون در سال جاری، بیش از 30 درصد از کل گاز وارداتی اسپانیا از ایالات متحده بوده است. در سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز همین اتفاق افتاده است. خطر آشکاری اروپا را تهدید می­کند. اگر یک نیروگاه گازی آمریکا مجددا خراب شود، عواقب آن در این سوی اقیانوس اطلس، در اروپا طنین انداز می­‌شود. پیش از این اروپا 40 درصد گاز وارداتی را از روسیه وارد می‌کرد. مسئولیت عدم صادرات گاز از روسیه به آمریکا تحمیل شده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه