بیش از 1700 نوع بیماری در انسان شناخته شده است

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت:از بیش از هزار و هفتصد نوع بیماری که در انسان شناخته شده، ۴۹ درصد بین انسان و دام مشترک است.

به گزارش گروه سلامت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، محمد سعیدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در برنامه سلام تهران شبکه پنج سیما در مورد مخاطرات نگهداری سگ در خانه گفت: از بیش از هزار و هفتصد نوع بیماری که در انسان شناخته شده، ۴۹ درصد بین انسان و دام مشترک است؛ این یعنی حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های انسان از حیوانات گرفته می‌شود و یا حتی به آنها انتقال داده می‌شود. بیماری‌های بسیار مهم و خطرناکی در بین این ویروس‌ها وجود دارد. همچنین ۷۵ درصد از بیماری‌های جدید مانند سارس بین انسان و دام مشترک است و به طور کلی دام‌ها می‌توانند مخزنی برای به خطر افتادن سلامت انسان باشند در حالی که تغذیه ما را نیز فراهم می‌سازند. 

سعیدی  توضیح داد: بیماری‌های خطرناک بسیاری از دام به انسان منتقل می‌شوند که هاری یکی از آنها است؛ این بیماری ویژه سگ و گربه نیست و در تمامی گوشت‌خواران می‌تواند وجود داشته باشد و به پستانداران و انسان‌ها منتقل شود. متاسفانه ما طی سال گذشته ۱۶ مورد گزندگی توسط حیوانات وحشی را داشتیم که منجر به فوت افراد شد. هاری در صورت انتقال به انسان منجر به مرگ می‌شود و پس از شیوع آن در بدن دیگر درمانی برای آن وجود ندارد. 

وی افزود: همانطور که حیوانات می‌توانند به نوعی برای ما مفید واقع شوند، خطر آفرین نیز هستند؛ بیماری هاری دو نوع خاموش و خشمگین دارد. حیوانات در نوع اول بسیار منزوی می‌شوند و این باعث می‌شود انسان‌ها به اشتباه ترحم بیشتری به خرج دهند. توصیه می‌شود افراد تمامی واکسیناسیون لازم در این جهت را انجام دهند. 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با علت نگهداری حیوانات در خانه گفت: انسان‌ها نیاز به اهلی شدن برخی حیوانات داشته‌اند و برای مثال سگ می‌تواند برای انسان بسیار مفید واقع شود اما وارد شدن آنها به خانه‌ انسان‌ها به مباحث فرهنگی برمی‌گردد که می‌تواند مشکل‌ساز شود. انسان‌ها باید متوجه خطرات احتمالی نگهداری حیوانات در خانه باشند.

وی درباره حقوق حیوانات اظهار داشت: قطعا حیوانات نیز حقوقی دارند و نگاه یک جانبه به شرایط اصلا منطقی نیست؛ با این وجود غذا دادن بی‌رویه به سگ‌های ولگرد باعث ضربه زدن به چرخه طبیعت می‌شود. ترحم بیش‌ از حد انسان به سگ‌ها می‌تواند نوع غیراهلی سگ‌ها را به اهلی تبدیل کند و همچنین ازدیاد نسل سگ‌های اهلی را به نقطه‌ای برساند که برای خود انسان مفید نیست.

سعیدی همچنین ادامه داد: بخشی از حضور حیوانات وحشی مانند روباه در شهرها به دلیل خشکسالی و کمبود منابع غذایی است اما با این وجود غذا دادن به آنها توسط برخی از مردم باعث شده روباه‌ها بیشتر در محیط حضور پیدا کنند و به صورت همه‌جانبه وارد شهر شوند. طی روزهای اخیر یک روباه هار در منطقه چیتگر پیدا شده که می‌توانست برای سلامت بسیاری از افراد خطرناک باشد. یک روباه کوچک هار از انسان ترسی ندارد و می‌تواند او را گاز بگیرد. 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با کمک به حیوانات گفت: اگر سعی داریم به حیوانات مختلف کمک کنیم و زندگی آنها را نجات دهیم باید تلاش داشته باشیم تا آنها را به محیط اصلی زندگی و طبیعت خودشان برگردانیم.

وی درباره بیماری مرس و آنفولانزای شتر اظهار کرد: ما بیماری مرس را داشته‌ایم و همواره آن را تحت نظر داشته‌ایم اما خوشبختانه در حال حاضر در ایران چنین بیماری رویت نشده و همچنان نیز تحت نظارت است تا مشکلی در کشور پیش نیاید.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه