اختصاص فقط ۴۲ میلیارد تومان از مصوبه سفر ریاست جمهور به بنیادمسکن خراسان‌شمالی/ در پرداخت وام روستایی محدودیتی وجود ندارد

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: اعتبار تخصیص‌یافته از محل مصوبات سفر ریاست‌جمهوری را ۲۷۰ میلیارد تومان بود که تاکنون فقط حدود ۴۷ میلیارد از این مصوبه تخصیص‌یافته است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بجنورد، یکی از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین در دولت جدید و که برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن را در ۴ سال برنامه‌ریزی کرده است، وظیفه سنگینی بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

به همین دلیل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد خراسان شمالی در گفت‌وگو با هادی زارعی، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی آخرین وضعیت ساخت‌وسازهای مسکن روستایی و طرح نهضت ملی را مورد بررسی قرار داده است.

در این نشست یک‌ساعته زارعی به ارائه گزارشی از وضعیت وام‌های نهضت ملی و همچنین وام‌های روستایی برای ساخت مسکن ارائه کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در این گفت‌وگو اظهار کرد: بنیاد مسکن نهادی است که تلاش می‌کند کارهای تکلیف شده در بزنگاه‌ها و هرجا که نیاز باشد را به بهترین وجه انجام دهد.

وی از پرداخت وام‌های روستایی ۲۰۰ میلیون‌تومانی به متقاضیان نهضت مسکن ملی در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر نیز خبر داد.

سهم خراسان‌شمالی از نهضت ملی ۳۰۰۰ واحد مسکن است

زارعی با بیان دغدغه مقام معظم رهبری و سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن، بنیاد مسکن را به‌عنوان بازویی در خدمت دولت دانست تا این امر مهم به نتیجه برسد.

وی گفت: سهم استان خراسان شمالی از نهضت ملی مسکن در ۲۱ شهر زیر ۲۵ هزار نفر حدود ۳۰۰۰ واحد است که ثبت‌نام و پالایش شده‌اند و از این تعداد، حدود ۲۰۰۰ واحد با پرداخت ۴۰ میلیون تومان جزو متقاضیان مؤثر شناخته شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی تأکید کرد: در شهرهای گرمه، جاجرم، درق و ایور بیشترین استقبال صورت‌گرفته و باقی شهرها که اغلب روستاهایی بودند که به‌تازگی شهر شدند و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند، اما به دلیل عدم توانایی در پرداخت اقساط وام در نظر گرفته شده ۳۵۰ میلیون‌تومانی، از این طرح استقبال نکرده و انصراف داده‌اند.

زارعی با اشاره به ثبت‌نام هزارواحدی در شهر اسفراین و ۱۵۰۰ واحد در گرمه، جاجرم و ایور که در مرحله ساخت هستند، تصریح کرد: باقی شهرها به دلیل بالابودن اقساط و سود در نظر گرفته شده ۱۸ درصدی استقبالی نشده؛ ولی با پیگیری‌ها و گفت‌و‌گوهایی که با ریاست بنیاد مسکن صورت گرفت، در خواست شد تا با پرداخت وام‌های مسکن روستایی که مبلغ آن ۲۰۰ میلیون تومان و اقساط آن پایین‌تر و حدود ۱ میلیون تومان است، به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر موافقت شود که موافقت حاصل شده است و سهمیه‌ای به‌جز مسکن روستایی برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در نظر گرفته شده است تا مشکل حل شود.

استقبال از پرداخت وام ۲۰۰ میلیون صورت خواهد گرفت

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی ادامه داد: مطمئناً با اجرای طرح پرداخت وام ۲۰۰ میلیون‌تومانی مسکن روستایی و سود ۴ درصدی آن، در مقابل وام ۳۵۰ میلیون‌تومانی مسکن ملی که بهره ۱۸ درصدی دارد، استقبال بیشتر شده و ثبت‌نام‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: کل جمعیت استان ما در ۲۱ شهر با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر، حدود ۱۰۲ هزار نفر است که حسب خانوار نزدیک به ۳۰ هزار خانوار تخمین زده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی افزود: متأسفانه باتوجه‌به انصراف اهالی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر،  فقط ۷۰۰ واحد در شهرهای گرمه و جاجرم ثبت‌نام کرده‌اند و متقاضی ۱۸ شهر باقیمانده تقریباً صفر است که با طرح پرداخت وام ۲۰۰ میلیون‌تومانی می‌توان این تعداد را افزایش داد.

۵ هزار سهمیه دریافت وام روستایی به استان ابلاغ شده است

این مقام مسئول با اشاره به سهمیه ۵ هزار وام ۲۰۰ میلیونی برای خراسان‌شمالی ادامه داد: بانک‌های استان تاکنون سهمیه برای ۴ هزار و ۳۰۰ نفر را تأیید کرده‌اند.

وی ادامه داد: باتوجه‌به ابلاغ دیرهنگام این طرح که آذرماه سال جاری انجام شد، زمان برای ثبت‌نام و دریافت وام ازدست‌داده شد که امیدواریم با همکاری بانک‌ها این فرایند کمی سرعت بگیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی تأکید کرد: در طول این مدت ۴۵ روزه ابلاغ از سوی هیئت وزیران با همکاری شبانه‌روزی همکاران بنیاد مسکن، ۹۳ درصد معرفی یعنی حدود ۳ و ۷۳۶ واحد به بانک انجام شده و یک هزار و ۱۰۰ واحد نیز برای معرفی به بانک باقی‌مانده است.

وی وجود مشکلاتی چون تعطیلات اخیر و دیر ابلاغ‌شدن این مصوبه از سوی هیئت وزیران را از دلایل عمده عقب افتادن انعقاد قرارداد با بانک‌ها دانست.

تاکنون فقط ۵۴۸ پرونده معرفی شده به بانک‌ها عقد قرارداد شده است

این مقام مسئول بیان کرد: تا امروز فقط ۵۴۸ واحد از ۳ هزار و ۷۳۶ واحد معرفی شده با بانک‌های مربوطه قرارداد منعقد شده است که طی جلسه‌ای با معاون عمرانی استان، دادستان مرکز استان و استاندار، مقرر شد بانک‌های ذیل این طرح تا ۱۵ اسفند این آمار را به ۱۰۰ درصد برسانند.

زارعی از تفاهم‌نامه بنیاد مسکن با کمیته امداد و بسیج نیز خبر داد و گفت: طی این تفاهم‌نامه‌ها ۱۴ اسفند، حدود ۱۰ هزار واحد به دست ریاست‌جمهور افتتاح می‌شود که سهم استان خراسان‌شمالی هزار واحد مسکونی است.

وی از پای‌کار آمدن بسیج و کمیته امداد باتوجه‌به دیر رسیدن وام‌های طرح مسکن خبر داده و تأکید کرد: با کمک‌های بلاعوض این نهادها و تلاش جمعی پیمانکاران و ... این واحدها ۱۴ اسفندماه به نیروهای تحت پوشش کمیته تحویل داده می‌شود‌.

فرد وام‌گیرنده نباید قبلاً از وام یارانه‌ای دولت استفاده کرده باشد

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی شرایط برخورداری وام مسکن روستایی در طرح مسکن ملی را قرارگرفتن واحد در طرح هادی و وجود قولنامه‌ای که به تأیید دهیار و شورای روستا رسیده باشد دانست و ادامه داد: از شرایط دیگر پرداخت این وام، عدم استفاده فرد از طرح‌های یارانه‌ای چهاردرصدی چون مسکن مهر است.

زارعی در ادامه تصریح کرد: تا زمان ساخت واحد جدید، منزل قدیمی فرد تخریب نخواهد شد و طبق تعهدی که به بنیاد مسکن داده می‌شود بعد تکمیل‌شدن واحد جدید منزل قدیمی تخریب می‌گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: در بخش نهضت ملی ۱۹۳ واحد در کل استان افتتاحیه و تحویل داریم که در ۳ خرداد ۱۴۰۲ حدود ۱۷۲ واحد، در هفته دولت ۱۴۰۲ حدود ۳۹۲ واحد و در دهه فجر ۱۴۰۲ حدود ۱۴۵۸ واحد خواهیم داشت و سعی داریم بعد از اتمام کار آمار دقیق اعلام شود.

وی از پای‌کار آمدن بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بسیج سخن گفت و تأکید کرد: با وجود تورم اگر همکاری‌های لازم توسط بانک‌ها صورت نگیرد،  هزینه ساخت یک واحد مسکونی بعد از عید با وام در نظر گرفته شده امکان‌پذیر نیست و مشکلات دیگری ایجاد می‌شود.

فقط ۴۲ میلیارد تومان از مصوبات سفر رئیس‌جمهور تخصیص‌یافته است

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی اعتبار تخصیص‌یافته از محل مصوبات سفر ریاست‌جمهوری را ۲۷۰ میلیارد تومان بر شمرد و گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی روستایی و ۷۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی بوده که تاکنون فقط حدود ۴۷ میلیارد از این مصوبه تخصیص‌یافته است.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام شده از نهاد ریاست‌جمهوری و سازمان برنامه‌وبودجه کشوری مقرر شده تا پایان سال مالی،  ۲۲۰ میلیارد تومان باقی‌مانده پرداخت شود.

زارعی از  تخصیص مصوبه‌های دیگری در حوزه‌های مختلف داخل استانی مانند قیر رایگان خبر داد و گفت: در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان  قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت که در حدود ۱۳۶ روستا استفاده شد.

در انتها زارعی با اشاره به لزوم همکاری بانک‌های استان تأکید کرد: طی آخرین جلسات برگزار شده، خراسان شمالی در موضوع وام‌های مسکن روستایی، محدودیتی ندارد و باتوجه‌به برطرف‌شدن بحث ضامن که به‌صورت زنجیره‌ای امکان‌پذیر شده، همکاری بانک‌ها و بررسی پرونده‌های بیشتر به امر مهم ساخت مسکن ملی با وام‌های مسکن روستایی سرعت می‌بخشد.

پایان پیام/و

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه