پاسخ‌های بدون رودربایستی به 47 سؤال درباره مسائل زناشویی/ اعتیاد جنسی چه بلایی سرجامعه می‌آورد؟

رئیس انجمن سلامت جنسی ایران به 47 پرسش در خصوص مسائل جنسی پاسخ علمی داده است.

گروه سلامت خبرگزای فارس-محمد تاجیک:‌میل جنسی نیز به عنوان یکی از میل‌هایی است که خالق مهربان برای انسانها به ودیعه گذاشته و پرورش و هدایت صحیح این میل باعث آرامش افراد و ازدیاد نسل در انسان می‌شود. در کنار این مزایا و محسنات، بروز مشکلات جنسی و باورها و اطلاعات غیر علمی باعث سردرگمی و بعضا گمراهی بسیاری افراد شده است.

برای واکاوی این موضوعات و ارائه پاسخ هایی مستدل و علمی به این سئوالات با دکتر «مهری نجات، روانپزشک و متخصص سکستراپی و رئیس انجمن سلامت جنسی» به گفت‌وگو نشستیم. آنچه در ادامه از نظر گرامی‌تان می‌گذرد، مشروح این گفت‌وگوست.

خانم دکتر! به عنوان اولین پرسش توضیح دهید مهمترین مشکل در خصوص سلامت جنسی در جامعه چیست؟

اعتیاد جنسی است؛ این موضوع با توجه به کسانی که به ما در کلینیک مراجعه می‌کنند است.افرادی که گرفتار هستند و با دیدن پورن و ارتباطات متعددی جنسی دارند دچار این مشکل اعتیاد جنسی شدن؛یعنی مغز این افراد فقط پالس سکس می‌دهد و همسرانشان برایشان جذابیتی ندارند و این مشکل بیشتر برای آقایان است.

مشکلات زناشویی فراوانی پیدا کردند و متاسفانه اعتیاد جنسی شکل انحراف جنسی به خود گرفته است؛ یعنی حتی برخی از این افراد فکر می‌کنند و حتی به صورت اینکه سکس گروهی شده و حتی برخی به همجنس خود تمایل پیدا کردند، اما ریشه آن همان اعتیاد جنسی است.

خانم دکتر! دلیل این چیست؟

پورن و فضای مجازی.

البته زمینه این می‌تواند اعتیاد، وسواس،اضطراب،بیش فعالی و مصرف مواد مخدر باشد؛ یعنی ریشه این موضوع می‌تواند متفاوت باشد، اما چیزی که دارد خیلی این را هیولا می‌کند این فضاست؛همچون فضای مجازی، سایت‌های صیغه و «بیایید با هم آشنا شویم.»

 اعتیاد جنسی مانند اعتیاد به مواد مخدر بوده و قابل درمان است

خانم دکتر! شما مهمترین مشکلات جنسی را اعتیاد جنسی ذکر کردید؛ آیا این قابل درمان قابل درمان است؟

اکنون اعتیاد جنسی مانند اعتیاد به مواد مخدر بوده و قابل درمان است، اما یکسال طول می‌کشد. بعد از این موضوع، با مردانی روبرو هستیم که اختلال نعوظ و انزال دارند؛ بیشتر مشکلات در این خصوص است.

مردان آسیب بیشتری می‌بینند؛ چون سیستم بدنشان به این شکل است و نازک نارنجی تر هستند. الان اختلال نعوظ و انزال در مردان خیلی زیاد شده؛ به علت تحت تاثیر قرار گرفتن استرس و اضطراب‌ها و مواد مخدر ،قلیان و مشروب و غیره.چاقی و خوردن غذاهای چربی دار و نداشتن سبک زندگی سالم؛ به عبارتی در حال رفتن به این سمت هستیم.

تاثیر زیاد مواد مخدر در ناتوانی جنسی

خانم دکتر! به مواد مخدر اشاره کردید،این مواد چقدر به ناتوانی جنسی کمک می‌کند؟

بنده نمی‌توانم درصد در این خصوص اعلام کنم، اما می‌توانم بگوییم که به جرات تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر کسی اختلال جنسی بگیرد و مواد مخدر هم استفاده کند، کلا خودش را نابود می‌کند و بازگشتی ندارد.

70 درصد اختلالات جنسی را می‌توان درمان کرد

خانم دکتر! زود انزالی و دیر انزالی قابل درمان است؟

تقریبا 70 درصد اختلالات جنسی را می‌توان درمان کرد، اما برخی از این اختلالات درمان سختی دارد که به چند دلیل است. یکی اولیه و ژنتیکی است. اختلالاتی که اولیه است، درمان خیلی سخت است.اختلالاتی که فرد دارای بیماری‌های زیادی مانند مشکلات قلبی، دیابت، فشار خون و... دارند نیز درمان خیلی سختی دارند و افرادی که اصلا حوصله درمان ندارند.

خانم دکتر! از نظر علمی فردی که در اثر از دست دادن همسر، توان و میل جنسی ندارد آیا این قابل درمان است؟

بله.دارو می‌دهیم، روان درمان و نورو تراپی، ورزش و سبک زندگی را تغییر می‌دهیم و بدن را به حالت اول برمی‌گردانیم و مهارت را به زوج می‌دهیم تا فرد را به وضعیت اول بر می‌گردانیم. ابتدا افسردگی فرد را درمان می‌کنیم.

بیماری‌های روحی کاهنده میل جنسی هستند

خانم دکتر! بیماری‌های روحی و روانی چقدر در کاهش میل جنسی تاثیر گذار است؟

خیلی زیاد؛ مثلا در رفرنس علمی گفته افسردگی اثر زیادی دارد، اما درصد را اعلام نکرده است. افسردگی و اضطراب چون باعث می‌شود سطح کورتیزول بالا برود و باعث پایین آمدن شدید سطح تستسترون یا همان هورمون مردان شود؛همچنین روی عضلات اثر می‌گذارد و ضعیف می‌شوند و این سیستم جنسی قطع می شود؛ یعنی مغز پالسی به اندام تناسلی نمی‌دهد و این از بین می‌رود؛ به اصطلاح کات می‌کند.این باعث می‌شود که فرد نتواند رابطه جنسی خوبی داشته باشد.

کاهش میل جنسی، مشکل نعوظ، مشکل انزال، اختلال جنسی در بیماری‌های طبی در سالمندی، اعتیاد جنسی، انحراف جنسی از جمله مشکلات مردان است

 

برای بیان بهتر، ببینید ما یک مغز داریم که باید خوب کار کند و افسرده نباشد و انرژی بدهد؛ چون اصلا ارگان جنسی مغز است و فرماندهی با آن است؛ بعد هورمونها هستند که باید همگی سرجای خود باشند؛ همچنین جسم است که باید سالم باشد؛ یعنی اندام و لگن سالم باشد و حال فرد خوب باشد.یکی نیز رابطه فرد با زوج است.همه اینها را باید به هم وصل کنیم؛ هرکدام که اندکی مشکل داشته باشد خوب کار نمی‌کند.

مثلا فردی می‌گوید خانم دکتر! یک قرص بدهید تا خوب شوم؛ مگر می‌شود! بنده به عنوان یک متخصص باید چهار ارگان را به هم وصل کنم.

خانم دکتر! این بیشتر با صحبت کردن است یا دارو درمانی؟

 این اشتباه است و چیزی به عنوان صحبت نداریم.وقتی بنده بیمار را ویزیت می‌کنم می‌بینم که میزان و درجه افسردگی فرد چقدر است. این دارو درمانی و ... نیاز دارد؛ اگر سطح هورمون پایین است یا فرد دیابت دارد، همه اینها باید کنترل شود. باید فیزوتراپی لگن انجام دهد و بازتوانی صورت گیرد و عضلات به حال اول برگردد؛ یعنی همه این فعالیتها و درمانها کار کردنی است و با حرف زدن انجام نمی‌شود.

دلیل آسیب پذیر بودن مردان در مسائل جنسی چیست؟

خانم دکتر! فرمودید مردان در مشکلات جنسی بیشتر تاثیر پذیر تر هستند؛ دلیل این موضوع چیست؟

به علت اینکه سیستم بدنی شان حساس تر است. خداوند طوری بدن آنها را آفریده که زودتر از بین می‌رود.خانمها در مسائل جنسی خیلی مقاوم تر هستند و در این خصوص به جرات می‌توانم بگوییم مردان 70 تا 80 درصد آسیب پذیر تر و درگیرتر هستند و زنان 20 تا 30 درصد.

انواع بیماری‌های جنسی در مردان

در مردان چند نوع بیماری در مسائل جنسی  داریم؟

کاهش میل جنسی، مشکل نعوظ، مشکل انزال، اختلال جنسی در بیماری‌های طبی در سالمندی، اعتیاد جنسی، انحراف جنسی و مشکل در هویت و گرایش جنسی و...

در خانمها چطور؟

خانمها نیز این مشکلات را دارند، اما خانمها خیلی کمتر است. مثلا در تحقیق صورت گرفته در اعتیاد جنسی قبل از کرونا، در مردان اعتیاد جنسی 96.4 درصد و 3.6 درصد مربوط به زنان بود.

کرونا میل جنسی را زیاد کرد

خانم دکتر! آیا کرونا بر میل جنسی افراد تاثیری داشته است؟

بله؛ کرونا اعتیاد جنسی افراد را بالا برده است؛ چون بسیاری فیلم پورن نگاه می‌کردند، بسیاری کار نداشتند و اضطراب داشتند؛ در نتیجه چنین مطالبی را نگاه می‌کردند.

 مهمترین مشکل زوج، اختلال نعوظ و انزال است

خانم دکتر! در ابتدا توضیح دادید اعتیاد جنسی در مراجعه کنندگان بیشتر به چشم می‌خورد؛ الان مهمترین مشکل زوجین در مراجعه به شما به عنوان مشاور جنسی چیست؟

هرکسی که اختلال زوج داشته باشد چون روی نیاز جنسی اثر گذار است موضوع مشکل جنسی را پر رنگ می‌کند؛ چون در دادگاهها برگ برنده است.فردی که پیش ما می‌آید اغلب به هم توجه و محبت نمی‌کنند و مشکلات جنسی نیز دارند؛به همین خاطر به ما مراجعه می‌کند؛ یعنی نمی‌توانیم تفکیک کنیم که اکنون زوج چه مشکلی دارد؛ یعنی مشکل زوجین اول مشکل جنسی بوده و بعد اختلاف یا بر عکس.اما معمولا مشکل زوج اختلال نعوظ و انزال است.

یعنی اکنون این مسئله حادی در جامعه است؟

 بنده در جامعه نمی‌دانم، اما برای ما که کار مشاوره انجام می‌دهیم خیلی حاد است و تعداد افراد اینچنینی خیلی زیاد است. اگر به کلینیک خودم نگاه کنم، وضعیت این مشکل افتضاح است.البته وضعیت جامعه را نمی‌دانم.

مهمترین مشکل خانواده‌های ایرانی وغربی

خانم دکتر! در باره مشکلات جنسی بین زوجین تفاوتی بین جامعه ایرانی و غربی وجود دارد؛ مثلا به خاطر تقید دینی و مذهبی این وضعیت متفاوت باشد؟

بنده مقایسه‌ای در این خصوص ندارم. باید مقالاتی در این خصوص وجود داشته باشد اما ندارم. البته یک چیز را می‌دانم که غربی‌ها بدبخت تر از ما هستند؛ به عبارتی همه گیر موضوع مسئله جنسی هستند؛ فقط خوبی این است که ما فعلا خانواده را داریم؛ یعنی تعهد در خانواده‌های ما بیشتر از آنهاست یا فرزندانمان هنوز احترام ما را دارند.

داروهای جنسی در ماهواره دروغ است

خانم دکتر! درباره تبلیغ داروهای روابط جنسی در ماهواره توضیح دهید؛ آیا این داروها از نظر علمی اعتبار و ارزشی دارد؟

چهار ارگان باید کار کنند تا غریزه جنسی کار کند. مثلا این نوع کرم یا ... چه اثری دارد؟! باید عقل داشته و فکر کنیم. مگر قرار است معجزه کند! مگر می‌شود؟!  یا در آن ترامادول است؛ اگر خوب بود ما تجویز می کردیم.در علم پزشکی در حوزه جنسی چنین چیزی نداریم که چیزی را بدهیم تا معجزه جنسی صورت گیرد.

اگر ترامادول در آن باشد فرد را دچار مشکل می‌کند. مردم آگاهی ندارند که مشکل جنسی با مصرف یک پماد و یا قرص درمان نمی‌شود. برای تجارت باید این تبلیغات را داشته باشند.

مواد مخدر نابود کننده میل جنسی است

خانم دکتر! مصرف مواد مخدر در افزایش یا کاهش میل جنسی تاثیری دارد؟

بله؛ کلا مواد مخدر همه چیز را نابود می‌کند؛ یعنی هم رگ را نابود می‌کند و هم اکسیژن رسانی را نابود می‌کند و روی مغز اثر می‌گذارد و همه چیز را از بین می‌برد. البته مصرف مواد مخدر برای میل جنسی در ابتدا اثر خوبی دارد اما بعد مغز را از بین می‌برد. برای نمونه وقتی الکل استفاده می‌کنید احساس قدرت و شادی می‌کنید که این به خاطر این است که خاصیت بازدارندگی مغز گرفته می‌شود. در مغز چیزی است که همه اعمال ما را کنترل می‌کند.

مصرف مواد مخدر برای میل جنسی در ابتدا اثر خوبی دارد اما بعد مغز را از بین می‌برد

 

همین مصرف گل؛ افرادی که ابتدا مصرف می‌کنند این ماده  تمام هورمونها و گیرنده‌های مغز را از بین می‌برد؛ درست است که احساس بازدارندگی مغز را از فرد گرفته؛ چنینی فردی احساس قدرت می‌کند اما از طرف دیگر مغز را تخریب می‌کند؛ یعنی ابتدا یک شوک مثبت در فرد ایجاد می‌کند اما کم کم مغز فرد را از بین می‌برد. این حالت برای همه مواد مخدر صادق است؛ برخی مانند شیشه و کوکائین حالت شدیدتری دارند. 

داروهای اعصاب میل جنسی را کم می‌کند

خانم دکتر! نقش مصرف داروهای اعصاب در کاهش یا افزایش میل جنسی چیست؟

مصرف این داروها اثر دارد.داروهای اعصاب میل جنسی را کم می‌کند؛ به دلیل اینکه سرتونین را کاهش می‌دهد و ارگاسم و نعوظ را به هم می‌زند و دچار مشکل می‌کند. البته تحقیقاتی که شده می‌گوید بگذارید فردی که دچار بیماری روانی مثل افسردگی است را ابتدا درمان کنیم؛ با اینکه میل جنسیش کمتر می‌شود اما دیدند اگر فرد افسرده را درمان نکنند هم افسرده می‌ماند و هم میل جنسی را از دست می‌دهد، اما اگر فرد افسرده را درمان کنید وقتی خوب شود، میل جنسی‌اش به حالت اول بر می‌گردد.

کاهش میل جنسی درمان پذیر است

خانم دکتر! یعنی فرد دچار بیماری‌های روانی با مصرف و بهبودی دارو، میل جنسی‌اش خوب می‌شود؟

بله ، ما داروهای مرتبط تجویز می‌کنیم و درمان صورت می‌گیرد.

بیماری‌های مزمن روی میل جنسی تاثیر گذار است

خانم دکتر! برخی افراد که دچار بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا فشار خون هستند آیا این بیماری‌ها روی میل جنسی شان تاثیر می‌گذارد؟

بله، خیلی تاثیر دارد.اگر ما پزشکان همگی نزدیک بوده و همکاری داشتیم، بیماربه محض اینکه تشخیص دیابت داده می‌شد باید تحت درمان جنسی قرار می‌گرفت.

 

چرا؟

 چون در دیابت اعصاب، عروق و ...همگی تخریب می‌شود؛ تازه اگر هم خود بیماری و هم داروی آن را کنترل کنید. اصلا شما سالم ترین فرد را مقابل ما قرار دهید و بگویید دیابت دارد یا فشار خون یا ام اس ....دارد؛ به محض تشخیص باید مشکل جنسی آنها نیز درمان شود.

اضطراب و فشار روانی روی میل جنس بسیار اثر گذار است

خانم دکتر! با توجه به اینکه در عصری قرار داریم که استرس و اضطراب در بین مردم و افراد مختلف زیاد است و درگیری‌های ذهنی بیشتر است؛ آیا این اضطراب در کاهش یا افزایش میل جنسی تاثیر گذار است؟

بله، خیلی موثر است؛ البته اینکه چقدر تاثیر دارد درصد ندارم، اما اثر زیادی دارد. اصلا کل درگیری این است که اضطرابها آنقدر زیاد شده که همه درگیر آن هستند.همانطور که گفتم روان یعنی نباید افسردگی، وسواس، اضطراب داشته باشیم؛ این یک وزنه سنگین است و باید وزنه سالم باشد و روی سلامت جنسی سالم باشد.

خانم دکتر! اگر فردی استرس داشته باشد با میل جنسی ارتباط دارد؟

در دراز مدت میل جنسی‌اش از بین می‌رود و باید استرسش را درمان کند.

میل جنسی داشتن معیار سالم بودن فرد است

خانم دکتر! مردان از نظر سلامتی جنسی چه ویژگی دارند؟

اگر میل جنسی فردی خوب باشد؛ یعنی بقیه موضوعات سلامتش خوب است؛ یعنی اگر بخواهیم ببینیم فردی سلامت دارد باید ببینیم میل جنسی‌اش خوب و نرمال است؛ یعنی این میل جنسی و سالم بودن آن معیار خیلی خوبی برای سلامت فرد است. 

خانم دکتر! نرمال بودن میل جنسی یعنی چی؟

نرمال یعنی من در رابطه جنسی رضایت دارم و هم حالم خودم و هم حال همسرم هم خوب است؛یعنی از رابطه جنسی مان انرژی و سلامتی کسب می‌کنیم و این حالت نرمال است و به دفعه و میزان میل جنسی نیست.

موضوع مهم این است که میل جنسی را نباید تفکیک کرد و نگاه دیگری داشت؛ باید توجه کنیم این میل جزئی از زندگی یک انسان است

 

مایه حیات یک مرد تستسترون یا همان هورمون جنسی است

خانم دکتر! رابطه جنسی در سلامت عمومی بدن چقدر تاثیر دارد؟

خیلی زیاد.هورمون تستسترون جزو اساسی ترین هورمون در مردان بوده و روی اسکلت بدن، عضله، روان، فشار خون، قلب و... اثر مثبت دارد. اصلا مایه حیات یک مرد تستسترون یا همان هورمون جنسی است و باید فرد به تبع آن رابطه داشته باشد تا بتواند هورمون اکسی توسین ترشح کند یا پروستات فرد سالم باشد یا رابط خوب داشته باشد تا عضلات بدن فرد خوب کار کند. همه اینها اثر گذار است.موضوع مهم این است که میل جنسی را نباید تفکیک کرد و نگاه دیگری داشت؛ باید توجه کنیم این میل جزئی از زندگی یک انسان است.

مثلا از پزشک درباره نوع تغذیه و جلوگیری از چاقی و لاغری می‌پرسید؛ این نیز یک میل غریزی است. مگر خواب جزء غریزه نیست؟ پس چرا میل جنسی جداست و بد است؟! چون خصوصی است؛ اما دانستن و دانش مربوط به آن که خصوصی نمی‌شود و باید اطلاعات داشته باشیم.

خانم دکتر! می‌توان با تستها و آزمایشاتی مشخص کرد که دو نفر که قصد ازدواج دارند آیا از نظر میل جنسی با هم سنخیتی دارند؟

بله، این مضوع را می‌توان با تستهایی مشخص کرد. مثلا اگر دو سئوال از دو طرف بپرسم و شخصیت و خلق دو فرد را ببینم متوجه می‌شوم که از نظر جنسی به هم می‌خورند یا خیر؛ این کار سختی نیست.

آیا نوع غذاها روی میل جنسی تاثیر گذار است؟

خانم دکتر! مصرف برخی مواد غذایی که گفته می‌شود در افزایش یا کاهش میل جنسی اثر گذار است از نظر علمی قابل تایید است؟

متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند مثلا اگر گردو بخورند مشکل جنسی شان خوب می‌شود یا... منظور این است که این مواد غذایی کمک کننده است نه اینکه جانشین درمان شود.مثلا منِ پزشک به شما می‌گویم ویتامین D بخور که برای استخوان یا ...مفید است. این مواد غذایی که گفته می‌شود نیز کمک کننده است، اما جایگزین دارو درمانی نیست.

خانم دکتر! ویژگی میل جنسی در زنان چه ویژگی دارد؟

 چیزهایی که خانم ها را در میل جنسی درگیر کرده میل جنسی و ارگاسم است.دو تا مشکل دیگر نیز وجود دارد؛ یکی در یائسگی و دیگری دوران بارداری و شیردهی است که دچار مشکل می‌شوند.

رابطه جنسی در دوران بارداری

خانم دکتر! ارتباط جنسی در دوران بارداری مجاز است یا خیر؟ 

مجاز است؛ البته در قسمت‌هایی و با روش خاص.

 آیا به جنین آسیب نمی‌رساند؟

اگر به این نکته توجه کنیم، خیر.

خانم دکتر! در خصوص تربیت جنسی کودکان برخی عقیده دارند که باید یکسری مسائل را به کودکان صریح گفت و یکسری عقیده مخالف دارند؛ نظر سر کار عالی به عنوان یک متخصص در این خصوص چیست؟

تربیت جنسی شیوه نامه دارد و از 3 سالگی شروع می‌شود تا بالاتر.3 سالگی یکسری موارد، 7 سالگی یکسری تا 18 سالگی و تقسیم بندی سنی دارد.

خانم دکتر!در جامعه و بین افراد و حتی متخصصان نگاهی وجود دارد که اعتقاد دارد باید بی پرده در این خصوص به کودکان توضیح دهیم،نظر شما در این خصوص چیست؟

برای مثال در سن 3 سالگی باید به کودک درباره اندام خصوصی توضیح داد. در سن 7 سالگی باید اطلاعات به دنیا آمدن بچه را در حد ابتدایی گفت؛ در بلوغ باید بلوغ رسیدن را گفت؛ یعنی به تناسب سن کودک باید مطالب جنسی را یاد دهیم.

خانم دکتر! درباره فعالیت انجمن سلامت جنسی توضیح دهید؟

ما از سال از اردیبهشت 1400 شروع به فعالیت کردیم و در حال آموزش دادن در این خصوص هستیم.اینکه بتوانیم با جایی کار کنیم ماجراهایی دارد، اما سعی کردیم کارگاه‌های مختلف سلامت جنسی را به صورت آنلاین برگزار کنیم و شیوه نامه اکنون ما، آموزشی است.برای برخی جاها نیز نیروی آموزشی می‌فرستیم.

وزارت بهداشت انجمن شما را به رسمیت می‌شناسد؟

وزارت بهداشت ما را به رسمیت نمی‌شناسد.

چرا؟

وزارت بهداشت رشته سلامت جنسی را دارد و این رشته وجود دارد اما اینکه بدانیم وزارت بهداشت در این خصوص چکار می‌کند، بنده در این خصوص اطلاعی ندارم.

مهمترین مشکل جنسی نوجوانان

خانم دکتر! شما در کلینیک خود مراجعه کننده نوجوان و دانش‌آموز دارای مشکلات جنسی دارید؟ بیشتر در کدام زمینه است؟

بله، بیشتر در خصوص اضطراب خیلی شدید، خودارضایی و اعتیاد جنسی.

این مشکلات در دو جنس وجود دارد؟

 در پسران بیشتر است.

آیا گزارش کردید؟

آموزش و پرورش از ما گزارش نخواسته است. برای سیستمی طراحی نشده است. ما اکنون جزو بهزیستی هستیم و هر 3 ماه یکبار از ما گزارش می‌خواهد و وضیعت بیماران خود را ارائه می‌کنیم؛ البته به عنوان مرکز تحت نظر بهزیستی گزارش می‌خواهد.

خانم دکتر! آیا در سالمندان مشکلات جنسی داریم؟

بله صدرصد مشکلات جنسی در سالمندان داریم اما این افراد سالمند برای درمان نمی‌آیند؛ چون آنقدر مشکل دارند که برای موضوع سلامت جنسی نمی‌آیند.

الان وضعیت بلوغ زودرس در نوجوان چگونه است؟

اکنون گیرنده‌های جنسی فرزندان ما خیلی فعال شده است

به چه دلیل؟

 به دلیل شرایط و فضای جامعه؛ مثلا بچه 11 ساله برای چه باید ارتباط جنسی داشته باشد؟! بچه 9 ساله درگیر رابطه جنسی است.اکنون دوست دختر و دوست پسر که رابطه جنسی دارند، وجود دارد. 

موضوع این است که یک شکلاتی را روی موضوع بستیم، اما درونش خراب شده است. الان هیچ کسی حواسش نیست که چه خبر هست!چیه؟خودمان را گول می‌زنیم؟!

خانم دکتر! به عنوان یک متخصص در خصوص مسائل سلامت جنسی چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهادی ندارم؛اما می‌گویم باید این مسائل را آموزش دهیم.

سند 2030 قابل قبول نیست

خانم دکتر! زمانی برخی سند 2030 را مطرح کردند و معتقد بودن باید مسائل را واضح توضیح داد؛نظر شما به عنوان یک متخصص در این خصوص چیست؟ 

نه این سند به درد نمی‌خورد و بنده واقعا با آن مخالف بودم. اما ما خودمان سند داشتیم و بعد از آن چقدر تنظیم کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد، اما آخر چه شد؟!

خانم دکتر! با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه چه توصیه‌ای به والدین دارید؟

 اولا کتاب تربیت جنسی را بخوانند و مواظب فرندان خود باشند؛ الکی هم نگویند بچه‌های ما خوب هستند و کاری نمی‌کنند.

قرآن نسخه درمان همه مشکلات

خانم دکتر! برخی معتقد هستند و  می‌گویند باید با بچه راحت بود؛ مثلا درباره لباس پوشیدن والدین و مقابل فرزندان که معتقدندخیلی مهم نیست؛در این خصوص توضیح دهید.

این را کی گفته!؟ چرا مردم اینها را بلد هستند، باید ببینیم چه کسی این حرفها را گفته است! کی گفته باید پدر و مادر در پوشش لباس راحت باشند؟! اینها را خودشان این مسائل را در آورند.

شاید کسی در فرهنگ ما رسوخ کرده و می‌خواهد این مسائل را بازگو کند. هر سنی یک تربیتی دارد.شاید برخی به قرآن اعتقاد نداشته باشند؛ اما اگر همان قرآن را اجرا کنیم وضع مان خوب می‌شود.

تا زمانی که خود کسانی که جامعه و فرهنگ را مدیریت می‌کنند خودشان باور نکنند اوضاع چگونه است فایده‌ای ندارد.

نگرانی شما چیست؟

 بنده خیلی نگرانم و فکر می‌کنم یک کرونای صد برابر جنسی داریم. آن موقع نمی‌دانم می‌خواهند چکار کنند. اکنون همه نگران وضعیت اقتصادی هستند اما نمی‌دانند اوضاع چه خبر هست؟! بچه‌های ما دارند از بین می‌روند. من مراجعه کننده 7 ساله دارم که پورن نگاه می‌کند! بنده از مراجعان و معلمان می فهمم. می‌گویند:خانم دکتر چکار کنیم؟گروه‌های ترنس و هم جنس گرایی که در همین جامعه تشکیل می‌شود.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه