کاهش دما تا ۷ درجه در کرمانشاه/ تکنیکی کم هزینه باغبانی برای گرم کردن باغات

کارشناس هواشناسی استان کرمانشاه، از نفوذ هوای سرد همراه با کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۲ تا ۷ درجه سانتی‌گراد در بامداد روزهای شنبه و یکشنبه در استان خبر داد.

شهناز حق‌پرست، کارشناس هواشناسی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در کرمانشاه، اظهار کرد: براساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی، موجی ناپایدار حاکم بر جو استان تا صبح شنبه، جو منطقه را تحت تاثیر گرفته بتدریج سبب بارندگی همراه با وزش باد احتمالا رعدوبرق و رگبار پراکنده تگرگ در سطح استان خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط ناپایدار برای امروز (جمعه) در نیمه شرقی و نواحی شمالی از نمود بیشتری برخوردار بوده بارش در برخی نقاط با آبگرفتگی معابر عمومی نیز همراه می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: وزش باد که در بعضی ساعات نسبتا شدید خواهد بود؛ ممکن است سبب نفوذ غبار به جو استان شده هوا را در نیمه غربی، بخصوص مناطق مرزی غبارآلود کند. 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل همراهی این موج با ریزش هوای سرد، بارش علاوه بر ارتفاعات و گردنه‌های برفگیر، احتمالا در مناطق سردسیر نیز به شکل برف مشاهده می‌شود.

حق‌پرست پیش‌بینی کرد؛ کمینه دمای هوا در بامداد روزهای شنبه و یکشنبه، در مناطق سردسیر و معتدل به حدود ۲ تا ۷ درجه زیر صفر کاهش یابد.

وی افزود: کاهش دما، بویژه در روز شنبه و در مناطق سردسیر و مرطوب، شرایط را برای تشکیل مه صبحگاهی فراهم خواهد کرد. همچنین، از روز دوشنبه تا اواخر هفته، شاهد تقویت شرایط پایدار و روند افزایشی دما در سطح استان خواهیم بود.

طبق پیش بینی‌های هواشناسی، اختلاف دماها در شب و روز برای زراعت‌ها و باغات خسارت‌زا خواهد بود که به گفته علی چاله‌چاله، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این رابطه، توصیه‌های در سطح مراکز خدمات به کشاورزان و بهره‌برداران حوزه کشاورزی برای جلوگیری از خسارت به باغات، مزارع و واحدهای تولیدی دام و طیور انجام شده است.

باغداران برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی می‌توانند با روشن کردن آتش باغات خود را گرم کنند برای این کار تنها لازم است که مقدار کافی کاه و گازوییل تهیه کنند. 

مقداری آب و گازوییل را مخلوط کرده روی کاه ریخته و سپس آتش بزنید، در این حالت دود بجای حرکت عمودی به صورت افقی هم در باغ پخش شده و مانع از رسیدن آسیب به درختان می‌شود.

برای این کار، در ابتدا باید ترکیبی از گازوییل و آب به نسبت مساوی ۵ لیتر به ۵ لیتر که داخل گونی‌های پر شده با کاه، خار و خاشاک و یا ذرات ریزچوب پر شده‌اند ریخته می‌شود، استفاده می‌گردد. گونی‌های آماده شده بدین طریق را به تعداد ۳۰ تا ۴۰ عدد در هکتار قرار داده شود.

دود حاصله بدلیل مخلوط بودن با ذرات آب سفید رنگ و سنگین بوده و قادر به سعود به بالا نیست و در محیط بین درختان می‌پیچد و یکی از روش‌های بسیار کم هزینه در مقابله با سرماهای تشعشعی است.

حداکثر خطر سرما از نصف شب به بعد معمولا اتفاق می‌افتد

پایان پیام/پ

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه