تحلیل رسانه‌های صهیونیست: اسرائیل بدون آمریکا ضعیف‌تر است

رسانه‌های صهیونیست بحران ایجادشده بین مقامات آمریکا و کابینه بنیامین نتانیاهو را «کارت زرد واشنگتن» توصیف و تصریح کردند که تل‌آویو بدون حمایت‌های کاخ‌سفید، ضعیف‌تر از همیشه است.

  به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رسانه‌های عبری‌زبان طی روزهای اخیر نگرانی‌های امنیتی داخلی پس از تشدید تنش‌ها در روابط رژیم صهیونیستی را فاش و در گزارش‌هایی تاکید کردند که تل‌آویو بدون حمایت واشنگتن، موقعیت ضعیف‌تری دارد.

 براساس‌ گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، تنش‌های مقامات کاخ‌سفید با کابینه تل‌آویو بر سر طرح اصلاحات قضایی، به دلیل افزایش واکنش‌های منفی وزرا و نمایندگان صهیونیست تشدید شده‌اند.

علی‌رغم درخواست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر از اعضای حزب لیکود مبنی بر عدم اظهارنظر درباره سخنان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که تبدیل به بحران شده، متحدان و اعضای ائتلافش به محکومیت مواضع کاخ‌سفید ادامه می‌دهند.

«دن الوز»، عضو کنست خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت که سخنان بایدن، «عبور از خط قرمزها» بوده و دوستان با هم اینطور رفتار نمی‌کنند. او به نمایندگان آمریکایی هشدار داد که «دیگر این کار را نکنید!»

«نسیم فاتوری» عضو دیگر حزب لیکود هم از بایدن و مقامات آمریکایی انتقاد کرده و گفت: «اگر آن‌ها فکر می‌کنند که واقعاً حامی اسرائیل هستند و بیش از همه به ما فکر می‌کنند و به روابطی که ایجاد کرده‌ایم اهمیت می‌دهند، باید بدانند که اینطور نیست. فکر نمی‌کنم که رئیس جمهور آمریکا بتواند در امور اسرائیل دخالت کند. سؤال این است: آیا این دموکراسی است که رئیس‌تان بیاید و بگوید چه کنیم؟»

همزمان با افزایش واکنش مقامات صهیونیست، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص نیز به اظهارات جو بایدن پرداخت و نوشت که جو بایدن «همه حقیقت را به اسرائیلی‌ها گفته است».

این روزنامه در گزارشی با عنوان «تحقیر بایدن نسبت به نتانیاهو نشان می‌دهد که جهان غرب اکنون چگونه اسرائیل را می‌بیند»، افزود: «نتانیاهو دومین توهین متوالی را دریافت کرد، در ادامه یک سری ضربات طولانی در سطح روابط بین‌المللی که نخست وزیر در رژیم صهیونیستی دریافت کرد. این در حالی است که تنها سه ماه از آغاز نخست‌وزیری او می‌گذرد».

روزنامه اسرائیلی «معاریو» نیز به نقل از منابع امنیتی هشدار داد که در صورت ادامه تنش‌ها با واشنگتن و همچنین روابط میان رژیم اشغالگر و برخی کشورها، «همکاری‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل» آسیب خواهد دید.

روزنامه «اسرائیل هیوم» نیز با انتشار گزارشی با عنوان «کارت زرد از واشنگتن» نوشت: «بدون کمک آمریکا، اسرائیل ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر است و هر کسی که ادعای دیگری داشته باشد، به سادگی می‌توان گفت که او نمی‌فهمد!».

این روزنامه صهیونیست از اعضای کنست خواست که «دهان خود را ببندند و از یک سری مزخرفات مضری که در پاسخ به نگرانی ابراز شده از سوی رئیس جمهور بایدن به راه انداخته‌اند، خودداری کنند».

پیش‌تر، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» هم گزارش داده بود: منابع دیپلماتیک صهیونیست بر این باورند که «نشت اطلاعاتی» از سوی اطرافیان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و توصیف‌شان از وضعیت کنونی تل‌آویو به عنوان «روزهای طوفانی»، باعث نگرانی شدید مقامات کاخ‌سفید شده است.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» دو روز گذشته (چهارشنبه، ۲۹مارس) از افزایش واکنش‌های کابینه تل‌آویو، از هشدار مقامات آمریکایی به نتانیاهو و نزدیکانش نسبت به تحریک بایدن، خبر داده بود.

براساس گزارش واللا، مقامات آمریکایی گفته‌ بودند که هشدار آن‌ها به نتانیاهو به طور خاص ناشی از این واقعیت است که بایدن خود را صهیونیست می‌داند و در این چارچوب، خطوط قرمزی دارد؛ او نمی‌تواند تعصبش نسبت به آنچه را که به عنوان «دموکراسی اسرائیل» توصیف می‌کند، تحمل کند.

رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب، ۲۸مارس در جمع خبرنگاران و درباره اوضاع در فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «امیدواریم که نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل عقب نشینی کند».

این اظهارنظر، واکنش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. او در پیامی توئیتری و در دفاع مجدد از مواضع کابینه خود برای ایجاد تغییرات ساختاری در نظام قضایی رژیم صهیونیستی، در جواب به بایدن نوشت: «اسرائیل کشوری مستقل است که تصمیمات خود را بر اساس خواست مردم خود می‌گیرد و نه بر اساس فشارهای خارج از کشور از جمله بهترین دوستان».

«ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی تل‌آویو نیز همانند نتانیاهو، این اظهارات بایدن را مصداق «دخالت در امور داخلی اسرائیل» توصیف کرده و گفت: «دولت بایدن باید درک کند که اسرائیل یک کشور مستقل است و ستاره دیگری در پرچم ایالات متحده نیست».

این مواضع کلامی تنش‌زا به قدری بین مقامات کاخ‌سفید و کابینه تل‌آویو افزایش یافت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز گذشته و پس از دریافت هشدار نسبت به تبعات آن، به وزرای خود دستور داد تا در مورد مواضع رئیس‌جمهور آمریکا اظهار نظر نکنند؛ دستوری که گویا اجرا نمی‌شود و وزرا و نمایندگان نتانیاهو همچنان به تنش‌ها دامن می‌زنند.

پایان پیام/
   

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه