درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال

با تداوم ناآرامی‌ها در سنگال، دولت این کشور دسترسی به شبکه اجتماعی را محدود کرده و داده‌های تلفن همراه را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، همزمان با تداوم ناآرامی‌ها در سنگال، دولت این کشور روز یکشنبه داده‌های تلفن همراه را به حالت تعلیق درآورد و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی محدود شد.

به نوشته روزنامه «ایریش نیوز» سنگال، کشور واقع در غرب آفریقا چند روز است که با بحران مواجه شده و بین پلیس و حامیان «عثمان سونکو» رهبر مخالفان درگیری‌های خونین روی داده است.

پایتخت سنگال شهر «داکار» است. سنگال نقش برجسته‌ای در سیاست قاره آفریقا ایفا می‌کند. این کشور در دهه ۶۰ میلادی  از زسلطه فرانسه خارج شد با این حال فرانسه کماکان در سنگال نفوذ دارد. بیش از ۹۰ درصد مردم سنگال مسلمان هستند.

وزارت ارتباطات سنگال اعلام کرد که به دلیل انتشار پیام‌های خرابکارانه در شرایط نابسامانی عمومی، داده‌های اینترنت تلفن همراه در بازه‌های زمانی معینی به حالت تعلیق در می‌آید.

 

آمار رسمی کشته شدگان نامشخص است. دولت می‌گوید که ۱۵ نفر از جمله دو نفر از نیروهای امنیتی کشته شده اند، در حالی که مخالفان می‌گویند که ۱۹ نفر کشته شده اند. این درگیری‌ها ابتدا روز پنجشنبه گذشته آغاز شد، پس از آن که سونکو به فساد اخلاقی متهم شد. سونکو در دادگاه شرکت نکرد و به چهار سال زندان محکوم شد. این در حالی است که وکیل وی گفته که هنوز حکم بازداشت سونکو صادر نشده است.

سونکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ سنگال نفر سوم شد و در بین جوانان این کشور محبوبیت دارد. حامیان او معتقدند که دولت تلاش می‌کند تا او نامزد  در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نشود.

دولت سنگال پیش از این دسترسی به برخی از رسانه‌های اجتماعی مانند «فیسبوک»، «واتس‌اپ» و «توییتر» را که گفته بود برای تحریک خشونت استفاده می‌شد، به حالت تعلیق درآورده بود.

«آنتوان فلیکس عبدالله دیومه» وزیر کشورسنگال گفت که حدود ۵۰۰ نفر در سراسر کشور دستگیر شده‌اند، از جمله کسانی که متعلق به احزاب سیاسی هستند و همچنین کسانی که سعی در ترساندن مردم دارند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه