قریبی: مشروعیت رژیم پهلوی با قیام ۱۷ شهریور ازدست رفت

معاون پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران گفت: محمدرضا شاه یک حاکم سرسپرده و دستوربگیر بود. سرکوب قیام ۱۷ شهریور با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شد و شاه تتمه مشروعیت خود را نیز از دست داد و این قیام مانند تیر خلاصی بر رژیم پهلوی عمل کرد.

به گزارش خبرنگار تاریخ آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رضا قریبی معاون پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران، هجدهم شهریورماه در برنامه صبح بخیر ایران حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کند. وی در این برنامه از قیام هفده شهریور و دستاوردهای آن سخن گفت. 

نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی

قریبی در مورد عوامل موثر در شکل‌گیری قیام هفده شهریور گفت: قیام هفده شهریور نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی بود. از زمان قیام حضرت امام در سال ۴۲ تا دی ماه ۵۶ و توهین مستقیم روزنامه اطلاعات به امام و در پی آن سال ۵۷ و ماجرای سینما رکس آبادان، مخالفت‌های گسترده‌ای علیه رژیم پهلوی در جریان بود. 

وی افزود: پس از فاجعه سینما رکس آبادان، غالب مردم با آگاهی بر نقش رژیم پهلوی در این اتفاق، خواستار براندازی آن بودند. در ۱۶ شهریور تظاهراتی با جمعیت میلیونی به راه می‌افتد که در آن مردم آشکارا خواستار نظام جمهوری اسلامی بودند. 

سرکوب قیام ۱۷ شهریور با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شد

قریبی اظهار داشت: در سال ۵۶ و ۵۷ کشور ما به مدت پنج ماه سفیر نداشت. این موضوع در کنار عوامل متعدد دیگر از جمله فشار رژیم پهلوی بر مردم از طریق ایجاد فضای امنیتی و تعدد زندانیان سیاسی باعث شد که اعتراضات تا ۱۷ شهریور با گستردگی فزاینده‌ای ادامه پیدا کند. 

وی در ادامه افزود: محمدرضا شاه یک حاکم سرسپرده و دستوربگیر بود. در واقع سرکوب قیام ۱۷ شهریور با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شد. در آن زمان بود که شاه تتمه مشروعیت خود را نیز از دست داد و این قیام مانند تیر خلاصی بر رژیم پهلوی عمل کرد.

مشروعیت رژیم پهلوی با قیام ۱۷ شهریور ازدست رفت

قریبی در مورد پیامد‌های قیام ۱۷ شهریور گرفت:‌ مهم‌ترین پیامد این قیام در کنار از بین رفتن مشروعیت رژیم پهلوی به صورت کامل، شکل‌گیری اعتصابات گسترده بعد از آن بود. اعتصاب کارکنان شرکت نفت و بانک‌ها و تاثیر روابط آن بر شرایط کشور غیرقابل انکار است. 

قریبی پیرامون تعداد شهدای قیام ۱۷ شهریور گفت: مجموعاً تعداد شهدای این حادثه کم‌تر از ۱۰۰ نفر نبوده‌اند. در اینجا باید این موضوع را در نظر داشت که جان تک تک افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. در جریان اغتشاشات سال گذشته ما حدوداً ۲۰۰ نفر شهید داشتیم تا هیچ آسیبی حتی به یک نفر هم وارد نشود.

درسی از قیام ۱۷ شهریور

قریبی اظهار کرد: امروز تاکید مقام معظم رهبری نیز بر وحدت و همدلی است. درسی که می‌توان از ۱۷ شهریور گرفت، شناخت لایه‌های پنهان دشمن در کنار ظرفیت‌های خودمان است. 

صبح بخیر ایران برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی که هر روز صبح ساعت ۶ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. مخاطبان برنامه می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق فضای مجازی به نشانی @sobhbekheyrtv1 ویدیوهای برگزیده صبح بخیر ایران و تصاویر مربوط به برنامه را مشاهده کنند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه