رسانه ترکیه‌ای: روابط آنکارا-واشنگتن به بن‌بست رسیده است

یک پایگاه خبری ترکیه‌ای روز دوشنبه نوشت که تأخیر پارلمان این کشور در تصویب نهایی عضویت سوئد در ناتو، روابط آنکارا با واشنگتن را به بن‌بست رسانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مرتبط شدن دو موضوع فروش جنگنده‌های آمریکایی به آنکارا و تصویب پروتکل پیوستن سوئد به ناتو در پارلمان ترکیه، اکنون از تنش در روابط دو کشور خبر می‌رسد.

پایگاه خبری «تی۲۴» امروز (دوشنبه) در ترکیه نوشت که تأخیر پارلمان این کشور در تصویب نهایی عضویت سوئد در ناتو، روابط آنکارا با واشنگتن را به بن‌بست رسانده است.

روز گذشته (یکشنبه) شبکه تلویزیونی «هابرترک» گزارش داده بود که پروتکل عضویت سوئد در ناتو طی روزهای آتی به پارلمان ترکیه ارائه می‌شود تا جلسه رأی‌گیری رسمی بر سر آن برگزار بشود.

با این حال در مطلب وبگاه تی۲۴ آمده است: «بعد از نشست سران ناتو در ماه جولای سال گذشته، طرف آمریکایی از اینکه ترکیه به وعده‌هایش پایبند نبوده گلایه کرد. در حقیقت به محض اینکه پارلمان ترکیه در ماه اکتبر [۲۰۲۳] تشکیل جلسه داد، به نظر می‌رسید که دولت [آنکارا] تصمیم گرفته تا عضویت سوئد را تصویب کند».

این پایگاه خبری اضافه کرد: «با این حال، حمله تروریستی در روز آغاز به کار مجدد پارلمان [ترکیه] و شروع جنگ در نوار غزه در تاریخ هفتم اکتبر، باعث شد دولت [آنکارا] بگوید که سرمان شلوغ است».

در پایان این مطلب آمده است: «با اینکه دولت [ترکیه] قصد دارد که به عضویت سوئد در ناتو چراغ سبز بدهد اما همزمان می‌خواهد از اتفاقات منفی که اخیراً رخ داده به نفع خود استفاده کند».

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شده بود که ترکیه در هفته‌های پیش رو، پروتکل عضویت سوئد در ناتو را تصویب می‌کند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه