سناریوهای پیش‌رو لبنان؛ از فضاسازی برای حمله قریب الوقوع به لبنان تا جنون صهیونیست‌ها

می‌توان پیش‌بینی کرد که تحرکات دیپلماتیک آمریکایی‌ها در لبنان و فضاسازی رسانه‌ای اخیر بیشتر نوعی تلاش برای ترساندن حزب‌الله است که البته با هوشیاری مقاومت فعلا منجر به نتیجه نشده؛ اما این به معنای پایان داستان نیست.

گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - یادداشت میهمان: عاموس هوکشتاین فرستادهٔ ویژه آمریکا در امور امنیت انرژی که طی سال‌های اخیر به عنوان مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در امور لبنان عمل کرده و بعد از تهدید حزب الله در سال ۲۰۲۲ برای ترسیم مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی در دریا وارد عمل شد؛ طی بحران اخیر در غزه نیز به عنوان مسیر تماس آمریکایی‌ها با لبنان عمل کرده است. وی از حدود دو هفته قبل همزمان با چهارمین سفر بلینکن به تل‌آویو و سفر جوزف بورل به دوحه برای به نتیجه رساندن مذاکرات دیپلماتیک وارد بیروت شد تا طرح سیاسی آمریکایی برای توقف درگیری‌ها میان حزب الله و رژیم صهیونیستی را روی میز قرار دهد.

براساس طرح هوکشتاین برای جلوگیری از حمله زمینی اسرائیل به لبنان باید حزب الله تا بالای رود لیتانی در جنوب لبنان عقب‌نشینی کند والا اسرائیلی‌ها در نظر دارند عملیات زمینی برای کنترل بر این منطقه به انجام برسانند. البته رسانه‌ها گزارش دادند که لبنان این پیشنهاد هوکشتاین را نپذیرفته است و پاسخ داده که تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود در جنوب نیز آتش‌بس در کار نخواهد بود.

 در این میان اشاره به چند نکته دارای اهمیت است؛

  •  از ابتدای جنگ غزه با وجود ادعاهای آمریکا درباره تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ منطقه‌ای، اما هیچ نشانه‌ای در این خصوص نبوده و آمریکایی‌ها بیشتر درحال خالی کردن رینگ برای صهیونیست‌ها هستند تا ابتدا مردم محاصره شده غزه را سلاخی کنند و سپس به سراغ جنوب لبنان بروند.
  • صهیونیست‌ها درحالی لبنان را تهدید به عملیات زمینی می‌کنند که در غزه غیر از بمباران مردم از ارتفاع ۱۵ هزار پایی هیچ موفقیتی نداشته‌اند. مهم‌ترین تیپ کماندویی آن‌ها که با عنوان گولانی مشهور بود در نتیجه تلفات بالا از غزه فرار کرد، نیروهای زرهی وادار به عقب‌نشینی از غزه شده‌اند و براساس گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا ۵۰ درصد نیروی زمینی‌اش در غزه (با وسعت ۳۶۰ کیلومتر) درگیر شده و امکانات زرهی عملیات ۱۰ هزار کیلومتری را در این منطقه متمرکز کرده؛ اما هنوز نه گروگان‌ها آزاد شده‌اند و نه حماس نابود شده است.
  • صهیونیست‌ها درحالی خواستار عقب‌نشینی مقاومت به بالای لیتانی هستند که در جنگ ۳۳روزه هم قادر نبودند این رویا را محقق نمایند و این بار بعد از ضربات محکم مقاومت فلسطین به مراتب شرایط سخت‌تری برایشان در جنوب لبنان رخ خواهد داد.
  • حزب الله از ۱۸ سال قبل برای تکرار دوباره جنگ ۳۳ روزه تمرین کرده و این بار در صورت حمله زمینی رژیم باید منتظر آفند مقاومت به داخل سرزمین‌های اشغالی باشند که هدفش بازپس‌گیری الجلیل خواهد بود. نگرانی بزرگتر برای صهیونیست‌ها این است که توان موشکی حزب الله برای تخریب زیرساخت های رژیم صهیونیستی طراحی شده و به این امر در گزارش اندیشکده‌های آمریکایی اذعان شده است.
  • آمریکایی‌ها قصد دارند اهدافی را که رژیم صهیونیستی در میدان های نبرد محقق نکرده در مذاکرات محقق نماید و با استراتژی قایق‌های توپدار و با نزدیک کردن ناو آیزنهاور و... مقاومت لبنان را وادار به عقب‌نشینی نمایند. این درحالی است که حزب الله از نبرد با رژیم ترسی ندارد و نماد این امر هم دو حمله اخیر به بزرگترین پایگاه اسرائیل در مرین و ستاد فرماندهی ارتش شمال در الصفد بوده است.

 

می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که تحرکات دیپلماتیک آمریکایی‌ها در لبنان و فضاسازی رسانه‌ای اخیر بیشتر نوعی تلاش برای ترساندن حزب‌الله است که البته با هوشیاری مقاومت فعلا منجر به نتیجه نشده؛ اما این به معنای پایان داستان نیست. براساس منطق با توجه به تجربه جنگ ۳۳روزه، ضربات مقاومت فلسطین در غزه به ارتش رژیم و مخالفت بین‌المللی با اسرائیل انتظار می‌رود که صهیونیست‌ها دست به اقدام احمقانه‌ای نزنند؛ اما دریای حماقت در تل‌آویو ساحل ندارد.

بعید نیست که نتانیاهو به دلیل وضعیت شکننده دولتش و همچنین آینده سیاسی تاریکش دست به قمار بزند و بخواهد دوباره اراده و قدرت حزب الله را مورد آزمایش قرار دهد. همزمان در درون حزب متبوعش این ارزیابی وجود دارد که با درگیری در جبهه لبنان احتمالا آمریکایی‌ها نیز با قدرت بیشتری برای حمایت از اسرائیل وارد عمل می‌شوند. در میان احزاب راست‌گرا نیز این فشار بر دولت نتانیاهو وجود دارد که برای تادیب لبنان باید مانند غزه به طور زمینی وارد عمل شد. برخی تحلیلگران هم با استناد به این فضای سیاسی در داخل و همین‌طور با اشاره به ترور سید رضی به عنوان مرد حمایت لجستیکی از مقاومت لبنان این گمانه را پر رنگ کرده‌اند که نبرد در جبهه جنوب لبنان اجتناب‌ناپذیر است.

علی ای حال در سیاست پیش‌بینی قطعی وجود ندارد؛ اما دست‌کم روی کاغذ فضای برای جنگ قابل مشاهده نیست و انتظار می‌رود ضربات متبادله میان دو طرف محکم‌تر بشود؛ اما با توجه به جنون صهیونیست‌ها نباید گزینه حمله را بطور کامل از روی میز برداشت. 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه