وزیر خارجه آفریقای جنوبی: تصمیم دادگاه لاهه تاریخی است

وزیر خارجه آفریقای جنوبی رأی روز جمعه دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را «تاریخی» دانست و از همه کشورهای عربی و آفریقایی خواست تا در این پرونده در کنار فلسطین بایستند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی تصمیم روز گذشته دیوان بین المللی دادگستری در تعیین اقدامات موقتی که «اسرائیل» باید انجام دهد، «نشان‌دهنده جدیت رسیدگی دادگاه به دعوی طرح‌شده توسط آفریقای جنوبی است».

وی در گفت‌وگو با شبکه المیادین تصریح کرد که این نخستین‌بار است که شکایتی از این دست علیه «اسرائیل» ارائه شده و تصمیمی به این سرعت درباره تدابیر موقتی اتخاذ شده و این تصمیمی «تاریخی» است.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همه کشورهای آفریقایی و عربی را به «ایستادن در کنار فلسطین برای پیگیری این موضوع» فراخواند و گفت: «ما از جامعه مدنی و دولت‌ها در سراسر آفریقا و خاورمیانه و بقیه کشورهای جنوب آفریقا، می‌خواهیم که ایستادگی ما با مردم فلسطین را تضمین کنند و این موضوع را پیگیری کنند».

از سوی دیگر،  رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی سیریل رامافوزا نیز از تصمیم دادگاه لاهه قدردانی و تاکید کرد که مردم آفریقای جنوبی در قبال جنایتی که علیه ملتی دیگر صورت می‌گیرد، تماشاگر نخواهد ماند و  پس از این حکم دادگاه لاهه، باید تلاش‌ها برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه هماهنگ شود.

 رأی اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، دیروز (جمعه) صادر شد و «جوآن دونوگو» رئیس و قاضی دادگاه لاهه در این جلسه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد کاملا آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند».

طبق این رأی، رژیم صهیونیستی اقدامات نسل‌کشی که علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه به راه افتاده را متوقف کند و اطمینان حاصل کند که نیروهایش مرتکب نسل‌کشی نمی‌شوند و اقداماتی را برای بهبود وضعیت بشردوستانه برای فلسطینیان در محاصره انجام می‌دهند.

دادگاه در مورد اصل پرونده مطرح شده توسط آفریقای جنوبی، اینکه آیا نسل کشی در غزه رخ داده است یا خیر، تصمیمی نگرفت. اما حق فلسطینیان غزه را به رسمیت شناخت تا در برابر اقدامات نسل کشی محافظت شوند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه