قاهره: حوادث امنیتی در دریای سرخ، نتیجه تجاوز اسرائیل به غزه است

وزیر خارجه مصر در نشست خبری با همتای سعودی با خطرناک دانستن تحولات امنیتی در دریای سرخ، آن را نتیجه مستقیم تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «آنچه در دریای سرخ روی می‌دهد، نتیجه مستقیم تنش در منطقه است که به دلیل تجاوزات اسرائیل در غزه ایجاد شده است». این جدیدترین موضع قاهره است که امروز یکشنبه از زبان وزیر خارجه مصر سامح شکری در نشست خبری مشترک با همتای سعودی طرح شد.

وزیر خارجه مصر امروز در کاخ التحریر قاهره میزبان همتای سعودی فیصل بن فرحان بود و دو طرف پس از رایزنی در خصوص تحولات منطقه، سودان و شاخ آفریقا در یک نشست خبری حاضر شدند. 

شکری تصریح کرد که بحران‌های منطقه در حال «پیچیده‌تر شدن» است و هرچه زودتر باید در نوار غزه آتش‌بس برقرار شود. تداوم بحران غزه جامعه جهانی را بر سر دوراهی قرار می دهد. خطرات ایجاد شده در دریای سرخ نتیجه اقدامات اسرائیل در غزه بود. آنچه در دریای سرخ روی می‌دهد، تهدیدی برای امنیت است و پیامدهای وخیمی برای منطقه دارد. ما در خصوص پیامدهای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ با وزیر خارجه عربستان سعودی گفت‌وگو کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اتهامات وارده به آژانس امدادرسانی سازمان ملل در غزه گفت: باید در مورد این اتهامات تحقیق شود؛ از اتهامات وارده به آنروا تعجب کردیم.. الفاظی که علیه کارمندان آنروا استفاده شد را در اعتراض به کشتار ۲۶۰۰۰ فلسطینی نشنیدیم. توانایی آنروا برای خدمات‌رسانی در غزه نباید محدود شود.. تعلیق کمک مالی به آنروا نیز مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها است.
وزارت امور خارجه آمریکا ۱۲ کارمند آنروا را به دست‌داشتن در عملیات طوفان‌الاقصی حماس متهم کرده، امری که موجب شد مدیر آژانس آنروا این کارکنانرا از کار تعلیق کرد و دستور تحقیقات را صادر کرد و حدود ۹ کشور بزرگ، کمک‌های مالی خود به این آژانس را به حالت تعلیق درآوردند.

به نوشته پایگاه الغد، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست خبری گفت که اولویت آتش‌بس و وارد شدن کمک‌ها به غزه است..اسرائیل باید به حقوق بین‌الملل پایبند باشد. باید یک تحرک بین‌المللی در این خصوص صورت گیرد. مخالفت اسرائیل با قوانین بین‌المللی موجب کشته شدن حدود۳۰ هزار فلسطینی در غزه شده است. 
بن فرحان با رد مجازات جمعی مردم فلسطین که ناقض قانون بین‌الملل است تاکید کرد که اسرائیل سیاست گرسنگی دادن سیستماتیک را در غزه دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: به فشارها بر کشورهای عربی برای حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و عربستان سعودی به هماهنگی مشترک با مصر درباره مسائل منطقه ادامه می‌دهد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه