رسانه اسرائیلی: مصر، تل‌آویو را به تعلیق توافق عادی‌سازی روابط تهدید کرد

یک رسانه اسرائیلی فاش کرد مقامات ارشد مصری به علت توسعه دامنه حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه عصبانی هستند و تاکید کرده‌اند اگر این اقدام منجر به ورود آوارگان فلسطینی به سینا شود، قاهره توافق عادی‌سازی روابط را معلق خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روزنامه اسرائیلی «اسرائیل هیوم»، امروز (دوشنبه)، فاش کرد قاهره، تل‌آویو را به تعلیق توافق عادی‌سازی روابط تهدید کرده است.

این رسانه اسرائیلی به نقل از چند منبع مصری گزارش داد علت این هشدار، احتمال کوچانده شدن فلسطینیان به صحرای سینا در شمال مصر بوده است.

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، خبر دادند مقامات مصری نگران عبور صدها هزار فلسطینی از مرز و ورود آن‌ها به صحرای سینا هستند، از‌این‌رو قاهره مخالفت خود را با کشاندن دامنه جنگ به گذرگاه مرزی رفح و تسلط بر محور «فیلادلفیا» (جنوب نوار غزه) به تل‌آویو اعلام کرده است.

پیشتر، کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز فاش کرده بود که «عبدالفتاح السیسی» به علت اختلاف قاهره و تل‌آویو بر سر توسعه دامنه جنگ در نوار غزه جواب تماس «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را نداده است.

اسرائیل هیوم در عین حال فاش کرد که مصر اخیرا در چند تماس تلفنی پیام‌های شدیداللحنی برای مقامات اسرائیلی ارسال کرده که فحوای آن‌ها به سران سیاسی و امنیتی اسرائیل نیز منتقل شده است.

طبق این گزارش، در این پیام‌ها‌ تاکید شده است که عبور آوارگان فلسطینی از مرز و ورود آن‌‌ها به صحرای سینا می‌تواند توافق عادی‌سازی روابط بین دو طرف را به خطر بیندازد و مصر ورود آوارگان به خاک خود را نخواهد پذیرفت.

مصر و رژیم صهیونیستی در تاریخ هفدهم ماه سپتامبر سال ۱۹۷۸ با میانجیگری «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا پیمان صلح کمپ دیوید را امضا کردند که این پیمان، اولین پیمان صلح میان کشورهای عربی و اسرائیل بود و به موجب آن مصر روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرد.

یک منبع در گفت‌و‌گو با اسرائیل هیوم مدعی شد مصر اعلام کرده‌ چنانچه یک آواره فلسطینی از مرز عبور کند، توافق عادی‌سازی روابط میان دو طرف ملغی خواهد شد. با این حال، منبعی دیگر گفت که پیام مصر تا این حد شدید نبوده و قاهره تنها هشدار داده که اگر یک آواره فلسطینی از مرز عبور کند، توافق عادی‌سازی روابط به حالت تعلیق در خواهد آمد.

به گفته اسرائیل هیوم، علت عصبانیت شدید مقامات مصری، اظهارات برخی مقامات اسرائیلی بوده که خواستار خارج کردن فلسطینیان از غزه هستند.

حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی از مجموع ۲.۲ میلیون نفر ساکن غزه به علت حملات شدید جنگنده‌ها و توپخانه اسرائیل به مناطق شمالی غزه در منطقه رفح در جنوب نوار غزه اسکان دارند.

از آنجا که اسرائیل اجازه بازگشت فلسطینیان به خانه‌هایشان را نمی‌دهد، احتمالا برخی به علت حملات شدید اسرائیل به فکر خروج از این منطقه و رفتن به مصر باشند.

ارتش اسرائیل از هفتم ماه اکتبر حملات ویران‌کننده‌ای را علیه نوار غزه آغاز کرده که منجر به نابودی بسیاری از زیرساخت‌های این منطقه بخصوص زیرساخت‌های بهداشتی غزه شده است. 

اکثر  مردم غزه به دنبال ویرانی خانه‌هایشان در این حملات آواره شده‌اند و در بیمارستان‌ها، مدارس و چادرها سکونت دارند.

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه