میلاد امام حسین(ع) نمی‌توانید کربلا باشید، هتل نداریم!

در حالی که اعزام زائران 9 کاروان از استان‌های مختلف به دلیل مشکل اسکان انجام نشده است، مدیرعامل شرکت شمسا می‌گوید که «سفر این کاروان‌ها لغو نشده، بلکه آنها نیمه شعبان در عتبات حضور خواهند داشت.»

گروه حج و زیارت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد؛ «با کلی برنامه‌ریزی قبلی یک ماه قبل ثبت‌نام کردم تا ولادت امام حسین(ع) کربلا باشم، اما گفتند سفر لغو شده است.» این را یکی از زائران عتبات محمد رستمی می‌گوید.

سازمان حج و زیارت از «لغو سفر ۹ کاروان زمینی عتبات از شهرهای بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، مرکزی و خوزستان» خبر داد. گفته می‌شود که این اعزام‌ها به دلیل ازدحام جمعیت در عراق و نبود اسکان انجام نشده است. این در حالی است که بسیاری از زائران کشورهای بحرین و کویت و حتی کاروان‌های غیرسازمانی در هتل‌های مختلف شهرهای زیارتی عراق حضور دارند.

در ایام مناسبتی اعزام‌ کاروان‌های رسمی به عتبات با چالش‌هایی همراه است؛ به طوری که در روز عرفه و حتی میلاد حضرت زهرا و امام علی نیز برخی از سفرهای رسمی لغو شد و زائران بلاتکلیف ماندند.

با وجود اینکه زائران کاروان‌ها در زمان مقرر عازم کربلا نشدند، مدیرعامل شرکت مرکزی خدمات زیارتی شمسا مصطفی قاسمی با بیان اینکه از اعزام ماهانه حدود ۱۰۰۰ زائر، سفر ۹ کاروان به مشکل خورده، می‌گوید که «این کاروان‌ها هفته آینده یعنی ۲۹ و ۳۰ بهمن راهی کربلا می‌شوند» و نیمه شعبان بدون هزینه اضافه در عتبات حضور خواهند داشت؛ در حالی که در این ایام کاروان‌ها گران می‌شوند.

علاوه بر نبود اسکان برای کاروان‌های رسمی، موضوع حمل و نقل در عراق نیز در این ایام، مشکلاتی را برای زائران و حتی دفاتر زیارتی ایجاد کرده است. مدیر یک دفتر زیارتی، حمید مسعودی می‌گوید که «عراق اتوبوس‌ها را در مسیر عربستان قرار داده است.»

مدیر دفتر زیارتی محسن جعفری می‌گوید که «وقتی ثبت‌نام قطعی می‌شود یعنی همه امکانات از جمله اسکان باید فراهم باشد.» این در حالی است که مدیر یک دفتر زیارتی دیگر، علیرضا سلطانی می‌گوید که «هتل‌ها شناور اجاره می‌شود و در زمان مناسبتی، عراقی‌ها اتاق‌ها را گران‌تر به سایر کشورها می‌دهند.»

تأکید به اجاره سالانه هتل‌ها در عراق و جذب زائر به اندازه ظرفیت‌های ارائه شده می‌تواند از لغو اعزام‌ها جلوگیری کند. البته رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «اختصاص ارز پایین‌تر از نرخ بازار کمکی برای شرکت‌های مجری و حتی کاهش هزینه سفر برای زائران است.»

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه