تخصیص بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درباره آخرین تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ۶۵۰۰ میلیارد ریال با عنوان کمک به توسعه و نوسازی و ۷۹۸۰ میلیارد ریال با عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

مسعود نصرتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد اظهار داشت: از مجموع ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است و از ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در کلانشهرها، ۶۰ درصد آنها فرسوده هستند و همین مسأله منجر به بروز آلایندگی شده است که ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ را بیش از پیش با اهمیت می‌کند.

نصرتی افزود: آخرین کمک‌ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تحویل ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۱۰۰ دستگاه ون همچنین نوسازی ۷ هزار و ۸۰۷ دستگاه تاکسی است و در ۲ سال اخیر ضمن عقد قرارداد خرید ۱۷۷۰ واگن قطار مترو، ۷۰ کیلومتر خطوط ریلی احداث شده و تامین مالی آن به صورت مشترک توسط شهرداری‌ها و دولت انجام شده است.

با توجه به اینکه کلانشهرهای کشور دارای ردیف‌های اعتباری تملک دارایی و اوراق مالی از محل قانون بودجه هستند همچنین اولویت با اتمام و تکمیل خطوط نیمه تمام مترو است؛ بنابراین در شرایط کنونی و تا زمان تکمیل خطوط نیمه تمام، اولویت تکمیل خطوط مترو است.

وی اضافه کرد: اولویت طرح‌های حمل و نقل هر شهر در مطالعات جامع حمل و نقل همگانی مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز تعیین می‌شود و بهتر است هر یک از شهرداری‌ها براساس اولویت تعیین شده در مطالعات اقدام کنند.

نصرتی، مرحله دوم نوسازی و توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور را ورود تاکسی‌های برقی به عنوان اولویت وزارت کشور اعلام کرد و با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای ورود این تاکسی‌ها در حال فراهم شدن است، افزود: در برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت بخش زیادی از تاکسی‌های فرسوده نوسازی خواهد شد.

تخصیص بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

آخرین تخصیص اعتبارات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درباره آخرین تخصیص اعتبارات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این اعتبار از محل ردیف‌های تملک دارایی بودجه سال ۱۴۰۲ که در سال ۱۴۰۳ پرداخت شده است، شامل ۶۵۰۰ میلیارد ریال با عنوان کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ۷۹۸۰ میلیارد ریال با عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی، ۸۵ هزار میلیارد ریال صدور مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و ۱۷۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت یارانه بلیت حمل و نقل عمومی از محل بودجه سال ۱۴۰۳ بوده است.

از مجموع ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است و از ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در کلانشهرها، ۶۰ درصد آنها فرسوده هستند.

آیا برای نوسازی خودروهای عمومی تسهیلات پرداخت می‌شود؟

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، مذاکراتی با وزارت نفت برای اصلاح آیین‌نامه صرفه‌جویی داشته‌ایم، بر مبنای آن بخشی از اختلاف نرخ تسهیلات بانک‌ها از این محل جبران می‌شود؛ هرچند کاهش آلایندگی و رفع ناترازی سوخت جزو اقداماتی است که بانک‌ها نیز متعهد به اجرای آن هستند.

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در پاسخ به اینکه آیا برای نوسازی خودروهای عمومی تسهیلات پرداخت می‌شود، گفت: تامین اعتبار برای نوسازی خودروهای عمومی صرفاً از محل ردیف‌های اعتباری تملک دارایی سرمایه‌ای و قانون بودجه بوده و در قالب تسهیلات، اعتباری پرداخت نشده است.

وی توضیح داد: در ۲ سال اخیر به دلیل پیش‌بینی نشدن منابع مالی توسط دولت برای پرداخت تسهیلات کم بهره، تسهیلاتی پرداخت نشد اما کمک قابل توجهی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، احداث خطوط قطار شهری و تامین واگن برای شهرداری‌ها در قالب بودجه نقدی، اسناد خزانه و اوراق مالی اسلامی انجام شده است.

تخصیص بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به لزوم انجام کار ویژه برای نوسازی حمل و نقل شهری، افزود: موانعی در این مسیر وجود دارد که یکی از آنها موضوع تامین مالی و قیمت‌گذاری است. یعنی کرایه‌ای که تاکسیرانی از مسافر می‌گیرد مطابق با تعیین مالی برای خرید خودرو نیست.

نصرتی با اشاره به کندی روند نوسازی در ناوگان حمل و نقل شهری افزود: این چرخه مشکلاتی دارد و برای حل این مشکل باید از بانک‌ها و صندوق‌های مالی دعوت کنیم تا وارد این عرصه شوند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه