جنگ اوکراین و جنایات اسرائیل؛ یک بام با دو هوا برای اینستاگرام

پایگاه اینترسپت گزارش داده اینستاگرام که معمولاً جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را به سرعت حذف می‌کند به کارکنانش دستور داده این سیاست را برای تلفات احتمالی حمله روسیه در نظر نگیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وبگاه «اینترسپت» در گزارشی به مقایسه سیاست‌های شرکت «متا» (مالک شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ) در خصوص جنگ اوکراین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه پرداخته و فاش کرده که این شرکت به مسئولانِ حذف محتواهای نامناسب اجازه داده قوانین مرسوم این شرکت در حذف تصاویر خشونت‌آمیز را در صورتی که مربوط به حمله روسیه به اوکراین باشد نادیده بگیرند.

اینترسپت گزارش داده اوایل ماه جاری میلادی بعد از آنکه جنگنده‌های اسرائیلی چندین حمله به نواحی شلوغ نوار غزه انجام دادند کاربران فیسبوک و اینستاگرام گلایه کردند که این شبکه‌های اجتماعی به سرعت مطالبی را که حجم تخریب و کشتار ناشی از این حملات را مستند می‌کند حذف کرده‌اند.

اینترسپت نوشته است: «این مسئله تبدیل به یک الگو شده است: فلسطینی‌ها تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از حملات اسرائیل منتشر می‌کنند و شرکت متا فوراً آن محتوا را حذف می‌کند و برای توضیح، تنها به نقض «Community Standards» اشاره می‌کند و در اغلب موارد هم توضیحی ذکر نمی‌کند.

با این حال، ظاهراً همه چندین میلیارد نفری که از پلتفورم‌های متا استفاده می‌کنند، اگر مطلبی درباره انفجار یک بمب در محله‌هایشان منتشر کنند این قوانین را نقض نمی‌کنند.

اینترسپت نوشته سندی که به رویت این رسانه رسیده نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی این شرکت بارها به کارکنانش دستور داده این رویه را برای جنگ روسیه-اوکراین نادیده بگیرند و در مواردی که عکس ناراحت‌کننده‌ای از جنگ روسیه-اوکراین منتشر می‌شود از کنار آن عبور کنند.

شرکت متا نیز همانند بسیاری از دیگر شرکت‌های اینترنتی آمریکایی قوانینش را به گونه‌ای تنظیم کرده که در جنگ روسیه-اوکراین، گردش اطلاعات به نفع طرف اوکراینی باشد.

اینترسپت نوشته این شرکت هیچ‌گاه چنین سیاستی را برای قربانیان فلسطینی خشونت‌های اسرائیل در پیش نگرفته است.

«مونا شاتیا»، مشاور «مرکز عربی پیشبرد رسانه‌های اجتماعی» درباره این اقدام شرکت متا می‌گوید: «این سانسور عامدانه مستندات حقوق بشری و روایت فلسطینی است.»

شاتیا می‌گوید در جریان حمله اخیر اسرائیل به غزه که از 5 تا 15 اوت اتفاق افتاد او موفق شده دست‌کم 90 مورد از حذف محتوا یا حذف حساب کاربری توسط شرکت متا را به دلیل انتشار تصاویر این حملات شناسایی کند. 

 

در حال تکمیل...

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه