بازنگری برنامه‌های درسی علمی کاربردی بر اساس اشتغال‌پذیری

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی، اشتغال‌پذیری، عملیاتی و قابلیت اجرا را رویکرد بازنگری و باز طراحی برنامه‌های درسی در این دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علمی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از دانشگاه جامع علمی کاربردی، دویست و هشتادمین جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی با حضور محمد علی‌اکبری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی و رئیس شورا، اصغر کشتکار نایب رئیس شورا و سایر اعضا برگزار شد.

علی‌اکبری در این جلسه اظهار داشت: با توجه به ماهیت آموزش‌های علمی کاربردی، بازنگری برنامه درسی در اصل به منزله تدوین یک برنامه درسی جدید است و تمامی مراحل مربوط به تدوین رشته جدید اعم از نیازسنجی و طراحی مجدداً برای دوره مورد نظر انجام می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: نیاز بازار کار به نیروی انسانی ماهر و متخصص، ماهیت رشته‌های علمی کاربردی را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه در بازنگری برنامه‌های درسی به دنبال طرح‌های نو و خلاقانه هستیم، افزود: لازم است در بازنگری و بازطراحی برنامه‌های جدید درسی، ضمن توجه به طرح آمایش و پرهیز از افراط و تفریط در توسعه بدون پشتوانه مطالعاتی، به دغدغه‌های مطرح در فرآیند اجرا و منابع نیز توجه شود.

علی‌اکبری ضمن ابراز خرسندی از سرمایه‌های موجود در نظام آموزش شغلی و ظرفیت‌های سترگ اعضای شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی، اظهار داشت: خوشبختانه به‌ رغم نظرهای متفاوت و جدی ارائه شده توسط اعضای شورا، شاهد نوعی شباهت و همسویی در دیدگاه‌های کلان برای ادامه پر قوت کار هستیم.

در این جلسه، علیرضا جمال‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در خصوص ضرورت و اهداف بازنگری برنامه‌های درسی و گام‌های ده‌گانه برای اجرای این پروژه ملی و اصول حاکم بر فرآیند اجرا مطالبی ارائه و گزارشی از وضعیت کلی کمیته‌های بازنگری به تفکیک رشته‌های در حال بازنگری و نقش و رسالت استان‌ها برای پیاده‌سازی این طرح بیان کرد.

اصغر کشت‌کار، قائم‌مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز اظهار داشت: در فرآیند بازنگری برنامه‌های درسی، برخی از رشته‌ها حذف شده و رشته‌های مورد نیاز بر مبنای مشاغل احصا شده با رویکرد آینده‌نگری، طراحی می‌شود.

در ادامه جلسه، گزارش فاز نخست بازنگری ۶۰ عنوان برنامه‌ درسی مرتبط با حوزه‌های شغلی فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) و فناوری اطلاعات (IT) توسط دبیران گروه‌ها و اعضای کمیته، ارائه و پس از بحث و بررسی، ضمن موافقت با ادامه کار و آغاز فاز دوم بازنگری، مقرر شد ادامه مباحث در گروه تخصصی برنامه‌ریزی صنعت دنبال شده و مصوبات گروه در این خصوص به منزله مصوبه شورا تلقی شود.

در پایان جلسه، اعضا پیشنهادی برای گروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی درسی به منظور صدور احکام نهایی و شکل‌گیری دور جدید فعالیت گروه‌های صنعت، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی، بررسی و به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی رسید.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه