
به گزارش روز یکشنبه گروه علمی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی در آیین بزرگداشت روز استاد اظهار داشت: هوش مصنوعی در همه عرصه های زندگی ما رسوخ می کند. باید برای این موضوع فکر کنیم. بر این اساس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یک مرکز علمی، اگر هوشمند نباشد، دستیابی به توسعه به تاخیر خواهد افتاد.
وی تاکید کرد: بنابراین ما باید در بحثهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی به موضوع هوش مصنوعی توجه کنیم تا دانشگاه به این سمت حرکت کند.
تدوین برنامه کلان دانشگاه
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: طی ۶ ماه اخیر شورای راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که متشکل از اساتید باتجربه و پیشکسوت دانشگاه است، در خصوص تدوین برنامه کلان دانشگاه جلسات متعددی داشته است.
رهایی تاکید کرد: بر اساس یک سری طرح های مهم ملی و اقدامات خوبی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گذشته انجام شده است. همچنین منطبق با برنامه هفتم پیشرفت، یک برنامه راهبردی تدوین می کنیم و در این مسیر سه ماموریت فوق به عنوان برنامه جدی مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدوین و اجرای برنامه پنج ساله را در دستور کار قرار داده است و در سال گذشته نیز بحث اصلاح ساختار شوراها، روند کار و تدوین بودجه و برنامه به عنوان مهم ترین اقدام دانشگاه دنبال شده است.
رشد ۴ برابری انتقال بودجه از سال گذشته
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد به عنوان انتقال بودجه از ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ انجام شده است. اما این میزان انتقال بودجه از سال ۱۴۰۳ برای ۱۴۰۴حدود چهار برابر رشد داشته است.
رهایی تاکید کرد: تلاش ما این است که میزان درآمدهای اختصاصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سال ۱۴۰۴ رشد پیدا کند.
وی نوآوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر را یکی از مهم ترین اهداف دانشگاه برشمرد و گفت: ما از سال ۹۰ تا ۹۳ حدود ۳۶ رشته جدید را در دانشگاه راه اندازی کردیم. به طوریکه این اقدام در سال گذشته نیز ادامه پیدا کرد.
راهاندازی تمامی رشتههای راهبردی در دانشگاه
رهایی ادامه داد: سال گذشته یک سری رشتههایی که به عنوان رشته های راهبردی در کشور نام برده شده است از جمله عصبی شناختی، علوم فناوری، اقتصاد انرژی و کوانتوم را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی کردیم و قرار است از طرف معاونت علمی و آموزش عالی پشتیبانی ویژه ای از نظر اعطای گرنت اساتید و تاسیس آزمایشگاه های پشتیبان به این رشته ها اختصاص یابد.
وی به برنامه دانشگاه برای حکمرانی دیجیتال اشاره و اظهار کرد: این برنامه در راستای راه اندازی رشته های راهبردی اجرایی خواهد شد. به طوریکه به تاسیس رشته ها و ایجاد دانشکدههای مرتبط کمک می کند.
ضرورت ادغام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
رهایی افزود: امروز در دانشگاه های بزرگ دنیا فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ادغام شده است و ما نیز نمی توانیم این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم. بنابراین امروز بر مبنای داده های پژوهشی است که آموزش خوب نیز ارائه می شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: ما در مسیر فوق سال گذشته تلاش بسیاری با همکاری اساتید داشتیم تا یک سری فعالیتهای پژوهشی در قالب پروژه های بزرگ و کلان در دانشگاه شکل بگیرد تا اساتید زیادی در این زمینه فعالیت کنند. بر این اساس پروژه هایی در حوزه مطالعات دریایی، صنایع هوایی، نفت، گاز و پتروشیمی منعقد کردیم.
رهایی افزود: ما موافقتی در خصوص تاسیس مدرسه کسب و کار در دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشتیم که این برنامه مدتی به دلیل برخی اختلاف سلیقه ها متوقف شده بود که این اختلافات رفع شد. بنابراین مرکزی برای برگزاری دوره های مدیریتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت خواهیم داشت.
وی همچنین به تدوین سامانه هوش مصنوعی برای وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این سامانه یک سامانه مشاوره هوشمند و اطلاع رسانی است که در دانشگاه تدوین خواهد شد. پس از آن برخی ارگان های دیگر نظیر سازمان راهداری و هواپیمایی کشور درخواست کردند پروژه مشابه را برای آنها طراحی کنیم.
رهایی اظهار کرد: لازم است ما سامانه هوش مصنوعی را برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز طراحی کنیم تا تحولی در حوزه خدمات دانشگاه رقم بزنیم.
نمایه ۴ نشریه علمی در اسکوپوس
وی همچنین به نمایه ۴ مجله علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اسکوپوس اشاره و تاکید کرد: علاوه بر آن امسال ۲ مجله جدید در حوزه شیمی، پتروشیمی و مهندسی نساجی همچنین مجله انرژی را راه اندازی خواهیم کرد و امید است مسیر نمایه شدن را نیز طی کند.
رهایی درباره فعالیتهای بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: تعداد دانشجویان خارجی که سال گذشته جذب دانشگاه شدند معادل کل دانشجویان سه سال اخیر بود و در نظر داریم تعداد این دانشجویان افزایش یابد.
راهاندازی پارک مشترک با کشور عمان
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از راه اندازی یک پارک علم و فناوری مشترک با کشور عمان خبر داد و اظهار کرد: مجوز راه اندازی این پارک سال گذشته از وزارت علوم دریافت شد. همچنین رایزنی هایی نیز با یکی از دانشگاه های کشور عمان انجام دادیم. به طوریکه زمین و موقعیت مناسبی برای این امر تخصیص داده شد و امید است امسال بتوانیم این پارک را راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به برگزاری درس مهارتهای زندگی برای دانشجویان امیرکبیر خاطرنشان کرد: تصور می کنم اثرگذاری این امر برای دانشجویان بسیار خوب است.
رهایی به ۲ پروژه جدید مهندسی شیمی و دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰سال بود این دو پروژه تعریف شده بود، اما اقدامات آن به کندی پیش می رفت و انتظار می رود از پایان اردیبهشت ماه به بعد به تدریج هر ماه یک یا دو طبقه از این دانشکده ها را راه اندازی کنیم.
راهاندازی ناحیه نوآوری تا پایان اردیبهشتماه
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پارک علم و فناوری دانشگاه نیز تاکید کرد: این پارک تاسیس شد اما با محدویتهای مکانی مواجه بود و از سال گذشته اقدام جدی انجام دادیم به طوریکه این پارک در یک ناحیه نوآوری امیرکبیر قرار بگیرد. مذاکراتی با وزارت علوم، معاون علمی رئیس جمهور و شهرداری داشتیم تاییدیه آنها را دریافت کردیم و تا پایان اردیبهشت ماه راه اندازی این ناحیه رسما ابلاغ می شود.
رهایی ادامه داد: ما ساختمان متروکهای در اطراف خیابان انقلاب داشتیم که این ساختمان در حال نوسازی و بازسازی است تا به عنوان یکی از مراکز محوری پارک قرار بگیرد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: مذاکراتی نیز با دانشگاه هنر داشتیم و صورتجلسه کتبی انجام شد تا زمین دانشگاه هنر مجاور خیابان ولیعصر را به دانشگاه واگذار کنند تا به عنوان مرکز بزرگ هوش مصنوعی فعالیت خود را شروع کند.
رهایی همچنین مسکن را بزرگترین مشکل اساتید جوان دانست و گفت: ما تسهیلات مختلی دریافت کردیم تا در خیابان دمشق ساختمانی ۵۰ واحدی را برای مسکن اساتید فراهم کنیم تا آنها در دورههای سه تا ۵ ساله در این مکان اسکان داشته باشند.
جذب ۷۸ هیات علمی در سال گذشته
وی افزود: ما سال ۹۳ حدود ۵۱۷ عضو هیات علمی در دانشگاه امیرکبیر داشتیم که این تعداد در سال های ۱۴۰۰ کاهش یافت و به ۴۱۰ نفر کاهش پیدا کرد اما سال گذشته تعداد حدود ۷۸ نفر به جمع اساتید دانشگاه اضافه شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: ارتقای کیفی آموزش، نوآوری، هوشمندسازی، تقویت ارتباطات بین اللملی و توجه به مسائل صنفی اساتید از جمله رویکردهای اصلی دانشگاه به شمار می رود.
دیدگاه خود را بیان کنید