
به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، محمدرضا مدرس خیابانی در نشست خبری «یکشنبه - یک ناشر» که به میزبانی بورس تهران برگزار شد، با بیان اینکه کشتیرانی از سال ۸۷ وارد بازار سرمایه شده است، سهامداران اصلی آن را صندوقهای بازنشستگی دانست و افزود: شناورهای شرکت کشتیرانی ۵ میلیون تن ظرفیت حمل بار به صورت DWT را دارند.
وی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر حمل و نقل دریایی، در حوزه ریلی و جادهای هم فعال است، توضیح داد: مجموعه غیردریایی شرکت کشتیرانی لزوماً پشتیبانی بخش دریایی را عهدهدار نیستند
مدرس خیابانی با یادآوری اینکه کشتیرانی جایگاه اول منطقه و هجدهم جهان را در حمل کالا در اختیار دارد، افزود: ناوگان دریایی این شرکت هم در خزر و هم در بنادر جنوبی کشور فعال است و علاوه بر آن در بخش پشتیبانی، عملیاتی و تدارکاتی نیز فعالیت دارد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی این نکته را بیان کرد که این شرکت در حوزه آموزش نیز ۷۰ درصد دریانوردان کشور از طریق موسسه این شرکت آموزش دیده اند.
وی با بیان اینکه همکاران این شرکت بجز ۲۴ نفر در مواقع اضطراری، تماماً ایرانی هستند، یادآور شد: تعداد نیروهای خارجی از سال ۹۸ که تعداد آنها ۶۷۰ نفر بود، کاهش یافته است و امروز می توان گفت همه نیروهای کشتیرانی ایرانی هستند.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دو فروند نفتکش، بنزین صادراتی به ونزوئلا را حمل کرد که تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی را به دنبال داشت، به تحریم های ظالمانه کشورهای غربی علیه ناوگان این شرکت اشاره کرد و افزود: آخرین تحریمها مربوط به سال گذشته بود که اتحادیه اروپا و به تبعیت از انگلیس کشتیرانی را تحریم کرد.
چابهار به هاب جدید کشتیرانی تبدیل می شود
مدیرعامل کشتیرانی همچنین از برنامه این شرکت برای حضور در منطقه چابهار خبر داد و گفت: برنامهریزی کردهایم که یکی از هاب های جدی گروه کشتیرانی در چابهار ایجاد شود.
وی با بیان اینکه بندر چابهار در سالهای آینده می تواند نقش اساسی را در ایران ایفا کند، افزود: به دنبال توسعه این بندر هستیم؛ اعتقاد ما این است که توسعه بندر چابهار از منظر مسئولیت اجتماعی هم در توسعه منطقه مکران نقش ایفا می کند.
مدرس خیابانی یادآور شد: سال گذشته ۸۶ هزار تی ای یو حمل کانتینری از چابهار داشتیم که سبب شد رتبه دوم بنادر کانتینری کشور را در اختیار بگیرد.
وی افزود: موفق شدیم حمل و نقل در این بندر را نخست در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار TEU کانتینر برسانیم و در سال ۱۴۰۳ به رقم قابل توجه ۹۰ هزار TEU کانتینر ارتقاء دهیم و تلاش خواهیم کرد بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل و نقلی گروه کشتیرانی و کشور تبدیل شود.
مدرس خیابانی با یادآوری اینکه هشت گذرگاه اصلی در دنیا داریم که تنگه هرمز یکی از آنهاست و باید این موضوع را یک فرصت تلقی کنیم، افزود: این ظرفیت، امکان حمل بار داخل خلیج فارس به صورت فیدری توسط شرکت کشتیرانی را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه دفاتر این شرکت در سایر کشورها اعم از اروپا، روسیه، چین و هند فعال است، افزود: شرکت کشتیرانی میتواند در کریدور شمال - جنوب نقش اساسی داشته باشد که توسعه آن مستلزم همراهی سایر دستگاهها از جمله دستگاههای حاکمیتی است کشتیرانی هم یکی از نهادهای موثر در توسعه کریدور است.
مدیرعامل کشتیرانی خاطرنشان کرد: در بخش خزری روسیه بندر آستاراخان را تحت مدیریت داریم که در سالهای گذشته تحریم شد؛ این بندر جزو بهترین بنادر فعال روسیه در بخش خزری این کشور است.
عمر ناوگان کشتیرانی باید به زیر ۱۰ سال برسد
مدیرعامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه عمر ناوگان این شرکت ۲۰ سال است که باید به زیر ۱۰ سال برسد، اظهار کرد: مجوزهایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت شده است.
مدرس خیابانی با بیان اینکه هیچ وام معوقه نداریم و سال گذشته مجوز تخصیص یک میلیارد دلار وام داده شد اما تا امروز هیچ پولی به ما داده نشده است، افزود: ۵۴۲ میلیون دلار مانده تسهیلات شرکت کشتیرانی است و سالانه ۱۰۶ میلیون دلار اقساط به بانکهای عامل بازپرداخت میکنیم.
فعال صنعت حملونقل دریایی اضافه کرد: ما در حوزه مسئولیت های اجتماعی، مدارسی در بنادر کشور احداث یا بازسازی کردهایم و اعتقاد ما این است که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در افزایش حقوق مالکانه سهامداران ما نقش ایفا میکند.
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، پیش از نشست خبری در مراسمی به منظور نواختن زنگ آغاز فعالیت بورس تهران محمدرضا مدرس خیابانی، در سخنانی با یادآوری اینکه در هفدمین سالگرد ورود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی به بورس اوراق بهادار تهران هستیم، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب آسیا طی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۹۰ درصد رشد سود داشته و از رقم ۱۰ همت در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ همت در سال ۱۴۰۳ دست یافته است.
وی افزود: پیشبینی ما این است که در سال ۱۴۰۴ این رشد تداوم یابد هر چند بازار کشتیرانی متاثر از بازار و سیاست بینالمللی و نوسانهای ناشی از آن است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامههای مهم این شرکت را برگزاری مجمع فوقالعاده در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: در صورت موافقت سازمان بورس، طی این مجمع سرمایه شرکت از ۸۲۵۰۰ میلیارد ریال فعلی به ۱۱۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
وی دو ماهه آغازین سال ۱۴۰۴ را برای نماد "حکشتی" خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: طی این مدت نماد حکشتی ۳۲ درصد رشد داشته که نویدبخش روندی رو به رشد در سال جاری است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با همت همکاران در گروه کشتیرانی پس از ۱۲ سال صورتهای مالی شرکت در سال ۱۴۰۳ به عنوان صورتهای مالی "مقبول" از سوی سازمان حسابرسی مورد تایید قرار گرفت.
دیدگاه خود را بیان کنید