
رئیس کمیسیون کسبوکارهای نوین و دانشبنیان اتاق ایران، گفت: در هفته جاری، فهرست اقلام راهبردی و محصولات و خدمات دانشبنیان نهایی خواهد شد.
سید محسن میرصدری، در نشست کمیسیون دانشبنیان و کسبوکارهای نوین اتاق ایران، ادامه داد: اقلام راهبردی، آن دسته از اقلامی هستند که در حل چالشها تأثیرگذار بوده، جز زنجیره راهبردی دانشبنیان باشند، صرفهجویی ارزی داشته باشند و محصولات آیندهساز باشند.
او افزود: بر این اساس 40 قلم کالا در زمینههای تجهیزات پزشکی، نفت و گاز، برق و انرژیهای تجدید پذیر، معدنی، شیمیایی، غذایی، اتوماسیون صنعتی و خدمات راهبردی صنعتی و تخصصی شناسایی کردهایم. همچنین در این هشت زمینه 40 طرح پیشران با همکاری کمیسیون و اتاقهای شهرستان مطرح شده است.
میرصدری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعطای معافیتها و اعتبارات مالیاتی از سوی کارگروه دائمی راهبری فناوری و تولیدات دانشبنیان بر اساس قانون جهش تولید دانشبنیان، اظهار کرد: این کارگروه قرار است برای استقبال بیشتر از بندت ماده 11 قانون جهش تولید دانشبنیان، تسهیل گریهایی در این رابطه انجام دهد. از جمله اینکه اگر شرکتی سرمایهگذاری در شرکت دانشبنیان انجام داد، حتی اگر همان سال هم به افزایش سرمایه رسمی منجر نشود و پروژه به اتمام نرسد، به میزانی که خود شرکت دانشبنیان در صورتهای مالی خود اظهار کند که افزایش سرمایه انجام داده است، لازم نیست در ثبت شرکتها ثبت و تأیید شود.
در ادامه این نشست تفاهمنامه همکاری و مشارکت اتاق ایران در اعطای جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران امضا شد.
محمدی، دبیر انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران، گفت: هدف از اعطای این جایزه، ترویج فعالیتهای نوآوری و فناوری در شرکتهای ایرانی است. بیش از 700 شرکت در این سالها وارد این رقابت شدند. امسال قرار است برای شرکتهایی که در هوش مصنوعی و محیطزیست اقداماتی نوآورانه و فناورانه داشته باشند، امتیاز ویژه در نظر گرفته شود.
او با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره، اسفند خواهد بود، افزود: فرصت ثبتنام تا پایان خرداد است و ارزیابیها از نیمه دوم سال آغاز میشود.
از ابتدای سال 300 میلیون دلار صادرات از طریق دفتر طرحهای کلان معاونت علمی انجام شده است
امامی، معاون دفتر طرحهای کلان و پیشران اقتصادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: این دفتر تلاش کرده است تا برخی شرکتهای دانشبنیان که سهم بازار داخلی آنها حدود 60 تا 70 درصد است را ترغیب به ورود به بازارهای خارجی و صادرات محصولاتشان کند.
او با تأکید بر ضرورت تفکیک تولید از تجارت، ادامه داد: پس از اینکه صادرات محصولات را شروع کردیم، تنها در دفتر طرحهای کلان و پیشران اقتصادی، در یک سال گذشته 125 میلیون دلار صادرات محصولات دانشبنیان توسط شرکتهای EMC انجام شده است.
امامی، افزود: تلاش ما این بود که صادرات به دست تجار انجام شود اما در مواردی از خود شرکتهای دانشبنیان برای صادرات محصولاتشان استفاده کردیم. و برای آنها پارتنرهای خارجی پیدا کردیم. همچنین رویکرد ما عرضه محور و تقاضامحور بود و تلاش کردیم در ازای صادرات، واردات و به نوعی تهاتر انجام شود.
او گفت: اگرچه هدفگذاری امسال این دفتر دستیابی به رقم 200 میلیون دلار صادرات بوده است اما تا الان نزدیک به 300 میلیون دلار صادرات انجام شده است. البته این میزان فقط در این دفتر بوده است. اما در سال گذشته میزان صادرات به اعتبار شرکت دانشبنیان 2.5 میلیارد دلار و به اعتبار محصول 650 میلیون دلار بوده است.
دیدگاه خود را بیان کنید