کارزار

فریادی برای عدالت؛ اعتراض داوطلبان به امتیاز ناعادلانه‌ی “ضریب شاغلین” در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

در حالی‌ که آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش با تأخیری چندماهه برگزار شد و فرصت مطالعه کافی برای همه داوطلبان – شاغل و غیرشاغل – فراهم بود، تصمیم به اعمال «ضریب شاغلین» باعث شده سهم داوطلبان غیرشاغل در قبولی عملاً به حداقل برسد؛ موضوعی که موجی از اعتراضات و انتقادات گسترده در میان متقاضیان به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، هم‌زمان با اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اعتراضات گسترده‌ای از سوی داوطلبان به نحوه امتیازدهی و اعمال ضریب خاص برای شاغلان آموزشی شکل گرفته است. بر اساس این سیاست، متقاضیانی که سابقه فعالیت رسمی یا قراردادی در مدارس دولتی دارند، مشمول «ضریب شاغلین» شده و امتیاز بیشتری در فرآیند سنجش دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که بسیاری از داوطلبان پرتلاش دیگر – حتی با اشتغال در مدارس غیردولتی یا تدریس آزاد – از این امتیاز محروم بوده‌اند.

معترضان، این اقدام را ناقض عدالت آموزشی، اصل برابری فرصت‌ها و تضییع حقوق افراد شایسته‌ای می‌دانند که ماه‌ها برای این آزمون مطالعه کرده‌اند اما به دلیل نداشتن ضریب، عملاً شانس قبولی‌شان به زیر پنج درصد کاهش یافته است.

در متن کارزاری که خطاب به وزیر آموزش و پرورش تنظیم و تاکنون با امضای هزاران داوطلب همراه شده، آمده است:

«این تصمیم، زحمات داوطلبان پرتلاش و غیرشاغل را بی‌نتیجه کرده و فرصت برابر را از بین برده است. حتی داوطلبان با سابقه تدریس در مدارس غیردولتی نیز به دلیل نقص در شرایط بیمه، از امتیاز ضریب شاغلین محروم مانده‌اند. انتظار داریم عدالت برقرار شود.»

مطالبه اصلی امضاکنندگان این کارزار، بازنگری در ضریب شاغلین و برقراری عدالت در ارزیابی علمی و رقابت برابر برای همه داوطلبان است.

برخی کارشناسان نیز معتقدند اولویت دادن به تجربه تدریس منطقی است، اما نه به قیمتی که آزمون علمی به حاشیه رانده شود و حق داوطلبان غیرشاغل پایمال گردد.

حال باید دید وزارت آموزش‌ و پرورش در برابر این درخواست عمومی چه پاسخی خواهد داد.

دیدگاه خود را بیان کنید

5 دیدگاه

  • باید سیاست سنجیده تری در نظر گرفته شود مثلا به جای ضریب نمره شاغلین میدادن مثل همون نمره متاهلی و فرزند آوری و یا در مرحله مصاحبه امتیازی قائل میشدند با ضریب شاغلین که در نظر گرفته شده بعضی از داوطلبان حتی از نمره ۷۰۰ کتبی بیشتر امتیاز بدست میارن یعنی حد نصاب نمره کتبی که ۷۰۰ هست را رد میکنند.

  • کسیکه یکسال درس خونده باور کنید نمره خام جز نمرات بالا ک هر کسی نمیتونه به گرد پاش برسه ولی با ۲۰۰نمره پایین تر کسیکه ضریب داشته قبول میشه. مشکل ظرفیت پایین شهرهاست ک رقابت رو سخت کرده و این ضریب ها که واقعا ناعادلانه ست. نیرویی که سرکار رفته بیمه کامل حقوق کامل گرفته چرا باید الان ضریب داشته باشه؟ اون که شغل و درامدش رو داره من فکر میکنم کسانیکه این قانون مزخرف رو تصویب کردن کمترین سواد و آکاهی درمورد ضریب و خاصیتش از نظر ریاضی نداشتن و با امتیاز اشتباه گرفتن.ولی واقعا چهارتا کارشناس باسواد نبوده که این چیزهارو بتونه بفهمه؟؟؟؟؟

  • من موافق ضربب بالا ب حق التدریسا نیستم حق ما ک بدون ضریب هستیم پایمال میشود ،لطفا رسیدگی شود

  • با در نظر گرفتن این امتیاز باعث می‌شود زحمات یکساله من نابود شود ومن از حرفه معلمی که خیلی دوستش دارم وبرای رسیدن بهش یکسال تمام از همه چی زدم که مطالعه کنم و نمره خوبی کسب کنم را نادیده می‌گیرد وزحمت من در طول یکسال نابود می‌شود خواهش میکنم خواهش میکنم به نظرما احترام گذاشته وکاری کنید. با سپاس

  • من به عنوان فردی که سابقه تدریس ندارم واقعا بی عدالتی ست که نمره افرادباسابقه با ضذیب ×۱/۵باشه مثلا فردی ۳۰۰نمره گرفته با این امتیاز میشه ۴۵۰ یعنی ۱۵۰نمره...عملا افراد بی سابقه انگاربازی خوردن ثبت نام کردن در آزمون. باشه اگه قراره اونا اولویت باشن در مصاحبه امتیازبدید ببینین واقعا افرادی شایسته هستن؟؟اگه بودن فرق بزارید.نه اینکه تو آزمون کتبی نمره شونو اضافه کنید.