
رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان معتقد است در امر تجارت، اعتمادسازی و حفظ آن یک اصل محوری است و اگر نتوانیم ابعاد و اصول تجارت را رعایت کنیم، بازارهای صادراتی خود را در منطقه هم از دست میدهیم.
هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان درباره آنچه در سفر هیات تجاری اتاق ایران به سرپرستی محمدرضا بهرامن، نایبرئیس اتاق ایران صورت گرفت، گفت: آنچه باید در روند اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری رعایت شود، جدا شدن ساختار دولتی از ساختار بخش خصوصی است. اگر بخش خصوصی بتواند در این سفرها، برنامههای خود را مستقل پیش ببرد از دیدارها و نشستهای خود بهره بیشتری میبرد.
این فعال اقتصادی افتادن سایه رویکردهای دولتی بر رفتارهای بخش خصوصی را عاملی دانست که روی کارآیی، چابکی و بهرهوری بخش خصوصی اثر میگذارد و باید به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.
او در بخش دیگری از سخنان خود به بازار چندوجهی ارمنستان اشاره کرد و گفت: ایران در بعد صدور خدمات فنی مهندسی به این کشور عملکرد مناسب و موفقی داشته است. همچنین صدور مواد اولیه تولید از جمله قیر، سوخت و ... از ایران به ارمنستان هم در سطح خوبی دنبال شده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان یکی از ابعاد صادرات به ارمنستان که فعالان اقتصادی ایرانی در آن موفق نبودند را به بازار کالاهای ساخته شده مانند لوازم خانگی، ماشینآلات صنعتی و ...مربوط دانست و افزود: تولیدکنندگان ایرانی در ساخت و تولید این کالاها با چالش جدی مواجه هستند. امروز از نظر تأمین ارز، عدم ثبات نرخ، پایدار نبودن انرژی و مشکلات تأمین نیروی کار، روند تولید این کالاها در داخل با چالش روبهروست و بنابراین، تولیدکننده داخلی توان رقابت خود را در بازارهای خارجی با رقبا از دست داده است.
یاریجانیان تأکید کرد: تداوم شرایطی که امروز در تولید انواع کالاها شاهد هستیم، بازار منطقه را هم از تولیدکنندگان ایرانی میگیرد.
این فعال اقتصادی در ادامه به صنعت غذای ایران که یکی از ابعاد صادرات به ارمنستان محسوب میشود، اشاره کرد و افزود: برای تولید و صادرات محصولات غذایی باید استانداردهای قابل قبول و پایداری توصیف کرد تا بدبینی و بیاعتمادی نسبت به تولیدات ایرانی در سطح جامعه به وجود نیاید، امروز این بدبینی شکل گرفته و تا حدی ورود تولیدات غذایی ایرانی به ارمنستان را تحت تأثیر قرار داده است، چون در کیفیت خود، پایداری لازم را نداشتند.
یاریجانیان در ادامه ارمنستان را پلی برای ورود به اوراسیا برشمرد و خاطرنشان کرد: برای حضور در ارمنستان باید هدف اصلی را اوراسیا ببینیم. ایران کشور بزرگی است و 90 میلیون جمعیت دارد پس برای نفس کشیدن باید به بازارهای بزرگ دسترسی پیدا کند. برای تحقق این هدف هم دولت و هم بخش خصوصی باید سازوکارهای خود را همراستا با هم طراحی و اجرا کند.
او تأکید کرد: آنچه در قدم اول توسط بخش خصوصی باید رعایت شود، اعتمادسازی و حفظ آن نسبت به کیفیت کالای تولیدی است که در اختیار بازار هدف قرار میگیرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان همچنین درباره توافق بین آذربایجان و ارمنستان در ایجاد گذرگاهی با عنوان گذرگاه ترامپ گفت: من اعتقاد دارم این توافق بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان صورت گرفته و امروز میتوانیم از آن برای خود فرصتآفرینی کنیم. این گذرگاه میتواند فرصتی برای روانسازی انتقال کالاها باشد و از طرفی امکان ندارد ایران و ارمنستان که روابط دیرینهای هم با هم دارند در این مورد هماهنگ نباشند.
او تأکید کرد: ایران میتواند با تثبیت جایگاه خود و با تکیه بر دیپلماسی اقتصادی و سیاسی قوی و استفاده چند برابری از این مسیر، ساخت گذرگاه را به فرصتی برای خود تبدیل کند.
دیدگاه خود را بیان کنید