تقویت کریدور میانی اتصال شرق – غرب و جایگاه ایران در اوراسیا

گسترش کریدورها از طریق آسیای مرکزی و ایران، لجستیک حمل‌ونقل جهانی را مجدداً تنظیم کرده و کشورهایی مانند قزاقستان، قرقیزستان، ایران و ترکیه را در قلب تجارت اوراسیا قرار می‌دهد.

معاونت بین‌الملل اتاق ایران گزارش «کریدور میانی اتصال شرق – غرب» را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: تغییر چشم‌انداز حمل‌ونقل اوراسیا، تأکیدی بر تنظیم مجدد راهبردی در واکنش به تغییر پویایی قدرت جهانی است. با توجه به آسیب‌پذیری فزاینده مسیرهای دریایی در برابر کنترل ایالات متحده و اختلال در ارتباطات زمینی شمال توسط جنگ روسیه و اوکراین، چین به سرعت در حال تنوع‌بخشی به شبکه‌های لجستیکی خود از طریق کریدور میانی است. این طرح‌ها صرفاً ماهیت اقتصادی ندارند، بلکه در راهبردهای ژئوپلیتیکی گسترده‌تری با هدف کاهش آسیب‌پذیری، افزایش نفوذ منطقه‌ای و تقویت اتصال چندقطبی گنجانده شده‌اند.

گسترش کریدورها از طریق آسیای مرکزی و ایران، لجستیک حمل‌ونقل جهانی را مجدداً تنظیم می‌کند و کشورهایی مانند قزاقستان، قرقیزستان، ایران و ترکیه را در قلب تجارت اوراسیا در قرن بیست و یکم قرار می‌دهد. هر مسیر نشان‌دهنده یک اقدام متعادل‌سازی دقیق است: عبور از تحریم‌های ایالات متحده، بی‌ثباتی داخلی و رقابت‌های منطقه‌ای در عین حفظ پایداری اقتصادی.

در درازمدت، این سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی ممکن است هنجارهای تجارت جهانی را بازتعریف کنند و پیامدهایی برای تجارت اتحادیه اروپا - آسیا، رقابت ایالات متحده - چین و ادغام منطقه‌ای داشته باشند. آن‌ها همچنین اشکال جدیدی از دیپلماسی چندجانبه را فرا می‌خوانند، زیرا کشورهای کریدور در گفتگوهای اقتصادی و راهبردی ذی‌نفع می‌شوند. در صورت موفقیت، راهبردهای متنوع ریلی چین می‌تواند جایگاه آن را به عنوان محور مرکزی نظم اقتصادی اوراسیای بازطراحی شده تثبیت کند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه