روزنامه اماراتی: توافق ایران و عربستان سعودی بهنگام بود

روزنامه اماراتی الخلیج در سرمقاله خود نوشت، توافق ایران و عربستان سعودی بهنگام بود و در خصوص تعهدات طرفین هم چین ضامن آن است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روزنامه اماراتی الخلیج امروز (یکشنبه) در سرمقاله خود، به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین پرداخت و نوشت که این توافق، «کاملا بهنگام» بود.

الخلیج نوشت: «توافق در شرایطی انجام شد که بحران‌های بین‌المللی و جهانی در پی جنگ‌ها و تهدیدات و محاصره اقتصادی روی هم انباشته شده است و منطقه ما نیز در قلب این بحران‌ها قرار دارد».

در ادامه سرمقاله آمده است: «همزمان برخی قدرت‌ها نیز در تلاش برای تشدید تنش در روابط ریاض و تهران و ریختن بنزین روی آتش اختلافات هستند تا یک شکاف دائمی بین دو کشور سپس میان تمامی کشورهای منطقه به وجود آورند».

الخلیج تأکید کرد که اهداف این قدرت‌های جهانی بر کسی که تحولات و تنش‌های جهانی و تنش میان قطب‌های بین‌المللی را دنبال می‌کند، پوشیده نیست.

این روزنامه اماراتی در این خصوص نوشت: «با این حال، خوشبختانه رهبران دو کشور همه این مسائل را می‌دانند، همانطور که به اهمیت کشور خود و نقش خود در منطقه واقف هستند، بنابراین توافق صورت گرفته پاسخی به همه تلاش‌ها برای سوءاستفاده از اختلافات دو کشور و ایجاد جنگ و درگیری در منطقه بود. تنشی که به نفع هیچ کس نیست جز قدرت‌هایی که به دنبال جنگ‌افروزی و دشمنی با ثبات و صلح در منطقه هستند».

الخلیج سپس افزود: «مذاکراتی که میان هیأت دو کشور در پکن و به ابتکار شی جینگ پینگ و به مدت پنج  روز انجام شد، در نهایت به از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک طی دو ماه منجر شد و طرفین به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر متعهد شدند».

طبق این یادداشت طرفین همچنین اعلام کرده‌اند که تمامی تلاش خود را برای توسعه صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی به کار گیرند. دو کشور توافق کردند که دو توافقنامه همکاری امنیتی و توافقنامه همکاری در حوزه اقتصاد و تجارت و سرمایه‌گذاری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان را اجرایی کنند.

الخلیج افزود: «این توافق به هفت سال اختلاف میان تهران و ریاض که اثرات منفی بر روابط ایران و عمده کشورهای عربی گذاشته بود، خاتمه دارد و چه بسا بتواند پایانی به درگیری‌ها و تنش در یمن، لبنان، عراق و سوریه باشد و روابط دوستانه‌ای میان ایران و کشورهای عربی برقرار سازد، چرا که در نهایت این کشورها منافع مشترکی در جغرافیای مشترک و تاریخی هزاران ساله دارند که سرنوشتشان را به یکدیگر گره زده است».

این روزنامه اماراتی ضمانت اجرایی این توافق را در وهله اول به عهده دو کشور دانست و نوشت که هر دو طرف به این توافق نیاز دارند تا «جراحت‌های پیشین» را ترمیم کرده و چشم‌اندازی از همکاری بر اساس منافع مشترک به وجود آورند.

به نوشته الخلیج، از آن‌جایی که این توافق با میانجی‌گری چین صورت گرفته است، یک ضمانت مهم دیگری برای اجرای بندهای آن به شمار می‌رود، به طوریکه چین مورد احترام هر دو کشور است و روابط و همکاری گسترده‌ای با آن‌ها دارد.

ایران و عربستان سعودی بعد از مذاکراتی چند روزه در پکن، روز شنبه، در بیانیه‌ای از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها طی چند دو ماه آینده خبر دادند که مورد استقبال کشورهای زیادی قرار گرفت. چین که میزبانی این مذاکرات را برعهده داشت، تصمیم ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را «پیروزی صلح» خواند.

پایان پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه