استقبال وزیر خارجه ترکیه از توافق ایران و عربستان/ رایزنی درباره مناسبات ایران و آذربایجان

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان، درباره آخرین وضعیت مناسبات ایران و آذربایجان هم به رایزنی پرداخت.

به گزارش گروه سیاست خارجی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۲۶ اسفند ماه با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

حسین امیرعبداللهیان اخیرا و در پی زلزله اخیر در ترکیه و سوریه و به منظور ابراز همدردی با دولت و ملت‌های این دو کشور سفری به آنکارا و دمشق داشت. وی در آنکارا با مولود چاووش اوغلو دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه ترکیه در دیدار امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از کمک‌ها و ابراز همدردی ایران در پی زلزله اخیر در این کشور گفت: این ابراز همبستگی و کمک‌ها نشان داد ایران علاوه بر یک دوست و همسایه خوب، برادر خوب ترکیه است.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی امروز با همتای ترکیه‌ای، تعامل مثبت  همسایگان و کشورهای منطقه را زمینه ساز توسعه صلح و ثبات در منطقه و هم افزایی بیشتر در عرصه بین‌المللی برشمرد.

مولود چاووش اوغلو نیز در این گفت‌وگو ضمن استقبال از  توافق ایران و عربستان سعودی، ابراز اطمینان کرد که این توافق به تقویت مواضع جهان اسلام و هم افزایی بین کشورهای اسلامی برای کمک به حل و فصل مسائل منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، ایران و عربستان جمعه ۱۹ اسفند ماه در پکن با صدور بیانیه‌ای درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و مقرر شد ظرف حداکثر ۲ ماه اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌ها کنند. 

وزرای خارجه دو کشور ایران و ترکیه همچنین درباره روند توسعه روابط و برخی موضوعات مورد اهتمام دو کشور در عرصه منطقه‌ای به گفت‌وگو پرداختند و درباره وضعیت مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان نیز رایزنی کردند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در پی حادثه اخیر در سفارت جمهوری آذربایجان که به کشته شدن یک دیپلمات آذربابجانی و مجروح شدن دو کارمند دیگر این سفارتخانه منجر شد، این کشور اقدام به تعطیل کردن سفارت در تهران و بازگردندان دیپلمات‌های خود و خانواده‌هایشان از این سفارتخانه به باکو کرد. البته سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز همچنان باز است. 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه