تولید دانش‌بنیان گیاهی که می‌تواند جایگزین قند و شکر باشد

گیاه استویا، یک شیرین‌کننده طبیعی و مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت است. این گیاه توسط یک مجموعه دانش‌بنیان ایرانی به روش کشت بافت تولید می‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به کشت گیاه استویا از طریق کشت بافت کردند. گیاه استویا می‌تواند به عنوان جایگزین قند و شکر در غذاهای و نوشیدنی‌ها استفاده شود.

سارا قهرمان‌زاده مدیر عامل شرکت آرتا سبز سازان سبلان زمینه فعالیت این شرکت را تولید گیاهان دارویی از طریق کشت بافت گیاهی عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز جامعه و بازار مناسب، اقدام به تولید و تجاری‌سازی گیاه استویا کردیم. استویا یک شیرین‌کننده طبیعی و مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت است.

وی با بیان اینکه این گیاه می‌تواند جایگزین شکر و قند برای تمام افراد جامعه باشد، اظهار کرد: این محصول می‌تواند گزینه مناسبی برای کشت محصولات کشاورزی با سود کم باشد و از طرف دیگر مردم نیز با خرید گیاه دارویی استویا به جای قند و شکر و با افزایش تقاضا در این زمینه می‌توانند مشو‌ق و حامیان بسیار خوبی برای تولید و رونق آن باشند.

قهرمان زاده وجه تمایز این گیاه دارویی نسبت نمونه‌های داخلی و خارجی را قیمت پایین‌ آن دانست و خاطر نشان کرد: در این شرکت 9 نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند ولی این عدد برای نیروی کار فصلی و اشتغال غیر مستقیم بسیار بالاتر است.

استویا یا همان Stevia ماده‌ای ارگانیک است که ساختار درختچه‌ای بسیار انبوه دارد و از تیره کاسنیان است. ۱۵۰ گونه مختلف از این گیاه مفید وجود دارد که در بسیاری از کشورها تولید و کشت می‌شود. این گیاه تقریباً ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر از شکر شیرین‌تر است و برای ایجاد کردن مقدار شیرینی مشابه به نسبت سایر شیرین‌کننده‌های موجود حدوداً به ۲۰ درصد زمین کمتر و میزان بسیار کمتری از آب نیاز دارد. 

مصرف شیرین‌کننده استویا باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش میزان چربی مفید خون یا همان HDL می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان موجود در شکر استویا جهت جلوگیری از بروز حملات قلبی بسیار مفید است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه