اختلافات ابوظبی-ریاض؛ بن‌سلمان نقش‌هایش را واگذار نمی‌کند

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی به دلایل و نشانه‌های وجود اختلافات در روابط امارات و عربستان پرداخته و نوشت: مسیر سیاست خارجی ابوظبی از اهداف ریاض جداشده و حالا ولی‌عهد سعودی راضی به واگذاری نقش‌های خود به هیچ طرف دیگری نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار گزارشی به تحلیل عوامل ایجاد بحران بین عربستان سعودی و امارات پرداخت. این روزنامه با اشاره به تفاوت‌ سیاست‌های اخیر اتخاذشده توسط ریاض و تل‌آویو نوشت که ناراحتی‌ها بین «محمد بن‌زاید» رئیس دولت امارات و «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز افزایش یافته و این بحران دیگر قابل پنهان کردن نیست. بنابر تحلیل الاخبار، دلیل اصلی بحران در روابط این دو کشور تاثیرگذار عربی، تمایل امارات برای نقش‌آفرینی بیشتر در تحولات کنونی [اعم از منطقه و جهان] و عدم موافقت عربستان با این مسئله است.

این روزنامه لبنانی در ابتدای گزارش خود نوشت: «محمد بن‌زاید آل‌نهیان»، رئیس دولت امارات، از ایفای نقش فزاینده توسط عربستان به رهبری «محمد بن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی در تحولات جاری بین‌المللی راضی نیست؛ بنابراین ابوظبی در سایه گسترش اختلافات با ریاض، در حال ایفای نقش‌هایی بسیار فراتر از اندازه خود است. 

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: درگیری بین حاکمان امارات و مقامات عربستان سعودی به ایفای نقش در چند پرونده محدود نمی‌شود، بلکه با گزینه‌ها و مسیرهای سیاست‌ورزی نیز سروکار دارد. آنچه که اماراتی‌ها می‌خواهند، با اهداف عربستان سعودی همخوانی ندارد؛ این موضوع به وضوح در جهت‌گیری رهبران ریاض نسبت به توافق تاریخی با ایران مشهود بود. در زمانی که ابوظبی در حال بررسی گزینه اسرائیل برای گسترش روابط است و حتی در پیشبرد روابط با تل‌آویو اغراق‌هایی از نوع علنی و عمومی را در پیش گرفت، عربستان با ایران وارد مسیر صلح شد.

توافق ایران و عربستان در پکن

روزنامه الاخبار در ادامه این گزارش می‌نویسد: چنانچه عربستان سعودی از این پس نخواهد نقش خود را به کشور دیگری بدهد، امارات هیچ‌گاه نقشی تاریخی را بر عهده نخواهد گرفت. در عوض، بن سلمان برای موقعیت کنونی، راهی طولانی را طی کرده و هزینه‌های زیادی را در جهت آماده‌سازی فضای مطلوب برای ایفای نقشی که امارات به دنبال آن است، پرداخت کرده است.

این روزنامه لبنانی در بخش دیگری از تحلیلش، عدم حضور بن زاید در اجلاس اخیر جده با حضور سران کشورهای عربی را تنها یکی از دلایل آشکار بحران عمق در روابط رئیس امارات با بن سلمان دانست و نوشت: این بحران عمیق به حدی رسیده که دیگر نمی‌توان آن را پنهان کرد یا از آن به عقب نشست. ادامه بحران در روابط ریاض و ابوظبی می‌تواند نقش و جایگاه امارات را در درازمدت به صورت بسیار منفی تحت تاثیر قرار دهد؛ امری که بن‌زاید را مجبور خواهد کرد که یا تسلیم شدن در برابر بن سلمان را انتخاب کند و یا به رویارویی خطرناک ادامه دهد.

نشست سران کشورهای عربی بدون حضور بن‌زاید در جده

این روزنامه لبنانی در ادامه هشدار داد: نشستی که عربستان سعودی می‌خواست آن را به عنوان اجلاس «برگرداندن صفحه‌» معرفی کند، اختلافات دیگری، مثل اختلاف عمیقی که بین حاکمان دو کشور در حال ظهور است را نشان داد. مهم‌تر از این نکته آن است که این اختلاف، در پس زمینه تلاش برای کسب منافع بیشتر، بقا و رفاه هر یک از نظام‌های حاکمه آن‌ها، انتخاب‌های سیاسی هر دو طرف را تحت تأثیر قرار داده و توجه‌شان را از اصولی کلی منحرف خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه لبنانی، عربستان سعودی طی سال‌های اخیر، از تله‌عادی سازی با رژیم صهیونیستی آگاه بود و به همین دلیل بن سلمان پس از تغییرات داخلی به سوی سیاست «به صفر رساندن مشکلات» حرکت کرد؛ ولی‌عهد سعودی در همین چارچوب، با آشتی با طرف‌های منطقه‌ای و به ویژه توافق با ایران، سعی کرد تا وضعیت خود را در منطقه سامان دهد.

روز جمعه هفته گذشته (۱۹می) سی و دومین نشست سران کشورهای عربی با حضور هیات عالی‌رتبه‌ای از سویره پس از 12سال قطع روابط عربی با دولت دمشق در جده برگزار شد؛ نشستی که حضور «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و غیبت بن‌زاید در آن موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت.

پایان پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه