رقابتِ سخت؛ رئیس‌جمهور آینده ترکیه چه کسی خواهد بود؟

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» گزارشی درباره نتایج احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه منتشر کرده و نوشت: تحلیل‌ها از پیروزی «رجب طیب اردوغان»، قاطع نیست و «کمال قلیچداراوغلو» تحت شرایطی، امکان پیروزی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، فردا (یک‌شنبه، ۲۸می) در حالی که هیچ‌یک از نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه نتوانستند در دور اول، ۱+۵۰ درصد را کسب کنند، صندوق‌های رای برای انتخابات دور دوم انتخابات ترکیه باز خواهند شد. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه حدود ۴۹.۵ درصد آرا را در دور اول به دست آورد و نزدیک‌ترین فرد به پیروزی بود، در حالی که «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر ائتلاف مخالفان، حدود ۴۵ درصد آرا را به دست آورد. «سنان اوغان» کاندید سوم از ائتلاف «آتا» هم حدود ۵ درصد آرا را به دست آورد و چند روز پیش در دور دوم از اردوغان، اعلام حمایت کرد.

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی نوشت: اگرچه نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها و یافته‌ها حاکی از آن است که اردوغان به راحتی پیروز خواهد شد، اما صحبت درباره تصمیم اکثریت مردم ترکیه برای حمایت از او دقیق نیست؛ همچنین انتظارات از پیروزی اردوغان با اختلاف زیاد بر رقیبش قلیچداراوغلو هم اغراق آمیز به نظر می‌رسد. در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم:

مانور دو طرف روی نتایج دور اول

نتایج دور اول وضعیت را اینگونه ترسیم کرده که اردوغان در پیروزی در دور نهایی، به دلیل پیشتازی‌های قبلی، از جمله کسب رتبه اول در دور اول انتخابات و به دست آوردن اکثریت پارلمان توسط ائتلاف وی، و حتی اعلام حمایت سنان اوغان نسبت به رقیبش برتری دارد. با وجود این، اردوغان با چالش‌هایی مواجه است که باید برای افزایش شانس برنده شدن بر آن‌ها غلبه کند و قلیچداراوغلو متوجه ایت که شانس پیروزی او کمتر است، اما هنوز در رقابت وجود دارد.

ائتلاف مخالفان به دنبال برجسته کردن دستاوردهای «محدود» خود است که در نتایج دور اول آشکار شد و تلاش می‌کند تا آن‌ها را برای رأی‌دهندگان ترکیه بررگنمایی کند تا دریچه‌ای از فرصت را برای دستیابی به پیروزی باز کند؛ مانند نشان دادن شکست دولت اردوغان در نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول. مشابه آنچه در زمان تصدی ریاست جمهوری او در سال ۲۰۱۴ و کاهش حدود ۳ درصد از آرایی که در انتخابات ۲۰۱۸ به دست آورده بود (۵۲.۶ درصد) رخ داد. در آن زمان تعداد شهرهای حامی اردوغان (۵۱ شهر در انتخابات ۲۰۲۳ در مقایسه با ۶۳ شهر در سال ۲۰۱۸) هم کاهش یافت؛ علاوه بر این، حزب عدالت و توسعه ۳۲۲ کرسی در مقایسه با ۳۴۴ کرسی خود در سال ۲۰۱۸ به دست آورد.

شرط‌بندی مخالفان روی کاهش نسبی محبوبیت حزب رقیب

سپس مخالفان در مورد کاهش نسبی محبوبیت حزب عدالت و توسعه صحبت می‌کنند که قبلاً در انتخابات محلی ۲۰۱۹ فاش شده بود. آن‌ها همچنین با توجه به بحران اقتصادی که ترکیه از آن رنج می‌برد، روی تقویت دیدگاه رای‌دهندگان جوان برای تغییر شرط‌بندی می‌کنند؛ در حالی که اردوغان دستاوردهای خود را در طول نزدیک به دو دهه حکومت خود یادآوری می‌کند. دولت ترکیه طی دو دهه گذشته، تحولاتی کیفی در حوزه امنیت، اقتصاد و سیاست‌های داخلی و خارجی ایجاد کرده که در آن ترکیه دیگر دولتی وابسته به غرب نیست.

با این حال، نسل جوان جز در دوران اردوغان زندگی نکرده و از شرایط بد اقتصادی رنج می‌برد؛ به همین خاطر مخالفان روی این موضوع شرط می‌بندند تا بیشترین تعداد ممکن از آراء جوانان را در دور دوم بیاورند و  با توجه به عدم تمایل حدود هشت و نیم میلیون نفری برای شرکت در دور اول، درصد اقبال به خود را بالا ببرند.

ائتلاف مخالفان همچنین به دنبال افزایش حمایت خود در شهرهای مرکزی ترکیه است که در دور اول پیشرو  بودند؛ مانند آنکارا، که در آن قلیچداراوغلو ۴۷.۳۱ درصد به دست آورد در حالی که اردوغان ۴۶درصد را به دست آورد. در استانبول هم، قلیچداراوغلو با ۴۸.۵۵درصد برتری داشت و اردوغان ۴۶.۶۹درصد. در آدانا، قلیچداراوغلو ۵۰.۸۹درصد را در مقابل ۴۳.۹۲درصد آرا برای اردوغان به دست آورد. قلیچداراوغلو در آنتالیا ۵۳.۱۳درصد و اردوغان ۳۹.۸۵درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

در حالی که ائتلاف ملت به رهبری قلیچداراوغلو روی درصد بالایی از انتخاب وی برای کرسی ریاست‌جمهوری در شهرهای بزرگ شرط‌بندی می‌کند، نگرش رای دهندگان در همان شهرها نشان‌دهنده تمایل بیشتر ائتلاف مردم به رهبری اردوغان در انتخابات پارلمانی است.

حربه‌های تبلیغاتی علیه اردوغان؛ حمایت از توازن قدرت و انتقاد از سیاست فردی

ائتلاف اردوغان برای به دست آوردن اکثریت پارلمانی یک تهدید و فرصت برای هر دو طرف است. بخشی از رای‌دهندگان ممکن است مشتاق هماهنگی بین نهادهای پارلمان و ریاست جمهوری باشند و بنابراین رفتار انتخاباتی آن‌ها به افزایش ثبات نهادهای حاکم از طریق انتخاب اردوغان منجر می‌شود. 

در حالی که دیگران ممکن است معتقد باشند که توازن بین قدرت‌ این دو نهاد حکومتی، به محدودکردن اختیارات مطلق ریاست جمهوری کمک می‌کند؛ چیزی که مخالفان در تبلیغات خود علیه اردوغان از آن استفاده می‌کنند. حربه‌های تبلیغاتی آنان بستگی به این داشته که چه چیزی را یک سیاست فردی در نظر بگیرند و به عنوان مسبب بحران‌های مختلف اقتصادی و سیاسی معرفی کنند؛ مسائلی به ویژه مثل مسئله پناهندگان و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن که علیه اردوغان بزرگ‌نمایی می‌شوند.

چالش‌های دیگر اردوغان؛ طرفدارانش باید دوباره پای صندوق رای بروند

چالش دیگری که اردوغان با آن مواجه است، حالت اعتماد به پیروزی برای طرفدارانش است، به نحوی که ممکن است به نوعی از خود راضی بودن و یا بی انگیزگی منجر به عدم حضورشان پای صندوق‌های رای شود. از سوی دیگر، قلیچداراوغلو به دنبال این است تا احساس «ناامیدی» از نتایج دور اول را به نوعی چالش تبدیل کرده و از تمام شانس‌های خود از لفاظی و حمله تند به اردوغان گرفته تا انتقادات پی‌درپی، استفاده کند.

اگرچه شاخص‌های پیروزی اردوغان بیشتر از مولفه‌های باخت اوست، اما پیروزی او تا شمارش آخرین صندوق‌ها تایید نمی‌شود و انتظار می‌رود نتایج آن طور که ناظران تحولات ترکیه می‌گویند پیش نرود. آن‌ها می‌گویند که اردوغان با درصد نسبتا بالایی برنده خواهد شد؛ اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اختلاف بین نامزدها کم خواهد بود و اگر اردوغان پیروز شود، درصدی بیش از ۵۱ درصد نخواهد داشت. در صورتی که چنانچه قلیچداراوغلو برنده شود، اختلاف شاید هزار یا ده‌ها هزار رای باشد و رقابت برای هر رای شدید باشد.

جوانان؛ تعیین‌کننده رقابت برای مخالفان

وضعیت دور اول انتخابات با وضعیت دور گذشته متفاوت خواهد بود و میزان بسیج مردمی برای شرکت در دور دوم انتخابات به احتمال زیاد بیشتر از دور اول است و احتمال افزایش مشارکت ملی وجود دارد. این بدان معناست که علاوه‌بر رای دهندگان جدید، نقش جوانان در روند انتخابات (حدود ۵میلیون نفر) در تعیین سرنوشت جایگاه ریاست جمهوری ترکیه نیز تاثیر خواهد داشت.

با توجه به اینکه ائتلاف مردم اکثریت پارلمانی را به دست آورد، اردوغان در دور اول بهتر از قلیچداراوغلو عمل کرد و حمایت سنان اوغان از وی هم گامی مثبت بود؛ داده‌های رقابت‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور اردوغان پیروز خواهد شد. با این حال، اگر قلیچداراوغلو موفق شود جوانان بیشتری را به پای صندوق‌های رای بیاورد، مشارکت رای دهندگان افزایش یابد و تعداد طرفداران اردوغان کمتر شود یا ترجیح دهند در خانه بمانند، سناریوی پیروزی قلیچداراوغلو با اختلاف جزئی همچنان مطرح و معتبر خواهد بود.

 آخرین نظرسنجی که توسط بنیاد تحقیقات ترکیه انجام شد و روزنامه «حریت» امروز آن را منتشر کرد، نشان می‌داد که  اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با کسب ۵۳.۷ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز خواهد شد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، اردوغان با کسب ۵۳.۷ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مجدداً انتخاب خواهد شد؛ تخمین زده می‌شود که در دور دوم، از ۵درصد آرای اختصاص یافته به سنان اوغان، کاندید سوم دور اول، ۱.۷۵ درصد آرا به نفع اردوغان و ۱.۲۵درصد به نفع قلیچداراوغلو، کاندید مخالفان اختصاص پیدا کند.

پایان پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه