مطالبه مردم بابت نظارت جدی ‌بر واحدهای عرضه شیر و ماست سنتی ‌

بیش از 3000 واحد تجاری عرضه شیر و ماست سنتی و به قول مردم ماست‌بندی در کشور فعال است که ماست و شیر غیربسته‌بندی و به اصلاح سنتی می‌فروشند اما مردم معتقدند وزارت بهداشت بر مسائل بهداشتی این واحدهای تجاری نظارت ندارد، سازمان دامپزشکی هم بر نحوه تأمین شیر این واحدهای تجاری نظارت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، واحدهای فروش شیر و ماست به اصلاح سنتی غیربسته‌بندی و ماست‌بندی‌ها، از بخش‌های تجاری‌ هستند که نظارت چندانی بر عرضه محصولات آنها از نظر قیمت، استاندارد و کیفیت وجود ندارد.

در این‌باره مخاطبان زیادی طی تماس با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از نبود نظارت بر این واحدهای تجاری و گران‌فروشی آنها گلایه کرده‌اند.

یکی از مخاطبان فارس در این‌باره می‌گفت: این ماست‌بندی‌ها محصولات خود را با هر قیمتی که سود بیشتری داشته باشد، ‌می‌فروشند، نه ستاد تنظیم بازار، نه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و نه شورای قیمت‌گذاری برای آنها قیمت تعیین نمی‌کند‌، فروشندگان تا سقف قیمتی که مشتری‌های خاص استقبال می‌کند قیمت محصولاتشان را ‌‌بالا می‌برند.

‌با اینکه قیمت شیر خام را شورای قیمت‌گذاری کیلویی 15 هزار تومان تعیین کرده است، اما گزارش خبرنگار کارآفرینان اقتصاد از منطقه 19 تهران حاکی است که این واحدهای تجاری به اصلاح ماست‌بندی‌، هر کیلو شیر خام را‌ 22 هزار تومان به مردم می فروشند، پیش از این هم که نرخ شیر خام کیلویی 12 هزار تو‌مان بود آنها 17 هزار تومان می‌فروختند.

در آخرین هفته اردیبهشت ماه امسال، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برمبنای مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی شیر خام را 15 هزار تومان و بهای چربی برای هر یک دهم درصد را 200 تومان اعلام کرد؛ این نرخی است که کارخانه‌ها باید از دامدار خریداری کنند.

بررسی‌های خبرنگار کارآفرینان اقتصاد نشان می‌دهد ماست‌بندی‌ها شیرخام را حتی پایین‌تر از این قیمت می‌خرند زیرا اینها معمولا شیر برگشتی کارخانه ها را می‌خرند و یا حداقل چون استاندارد‌های سخت‌گیرانه نظیر کارخانه‌ها را ندارند، دامدار راضی است به قیمت پایین‌تر از کارخانه، به ماست‌بندی‌ها بفروشد.

این پذیرفته است که ماست بندی‌ها به همین نرخی که از دامدار شیر را می‌خرند نرخ کرایه و حاشیه سود‌ را اضافه کرده و بفروشند، اما آنچه در عمل اتفاق می افتد قیمت‌های بالاتری است که در سایه عدم نظارت هر روز هم بالاتر می‌رود.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار کارآفرینان اقتصاد، مشخص شد که سازمان دامپزشکی کشور، مسئول نظارت بر سلامت محصولات ارائه شده در این واحدهای تجاری است و وزارت بهداشت هم مسئول نظارت بر بهداشت محیطی است.

یکی دیگر از مخاطبان فارس می‌گوید: در منطقه ‌(منطقه 10) و مقابل خانه ما یک واحد بزرگ تجاری فروش شیر و ماست سنتی وجود دارد اما هیچگاه ندیده‌ام ناظران بهداشت یا وزارت جهاد کشاورزی بر عملکرد این واحدهای تجاری نظارت کند.

‌به گفته این مخاطب، علاوه بر مشکل گرانفروشی، سلامت محصولات عرضه شده در این مکا‌ن‌ها هم مبهم است، به ویژه اینکه به دلیل تمایل مردم به غذاهای سنتی سالم‌تر، این واحدهای تجاری عرضه شیر و ماست سنتی، مشتریان زیادی هم در سا‌ل‌های اخیر پیدا کرده است، هنوز هیچ گزارشی از سالم بودن محصولات عرضه شده در این مکان‌ها برای منِ خریدار وجود ندارد در واقع این صنف رها شده است؛ شنیده‌ایم سلامت محصولات عرضه شده در حیطه نظارت سازمان دامپزشکی و تمیزی محیط عرضه،‌ دیوارها و بهداشت کارگرانش در حیطه نظارت وزارت بهداشت است اما عملا نظارت چندانی وجود ندارد.

‌مشاهدات عینی خبرنگار کارآفرینان اقتصاد از یک روز انتقال شیر به این ماست‌بندی‌ها حاکی است که تانکر حامل شیر، روی ماشین نیسان آبی، کنار خیابان ایستاده و با  شیلنگ‌هایی که حداقل 20 متر روی زمین پهن شده است و سر لوله هم به یک مخزنی در داخل ماست بندی از بالا افتاده است، شیر خام را به داخل مغازه منتقل می‌کنند.

 

ناگفته پیداست که چنین حمل و انتقالی با فرض اینکه شیر خام اولیه هم سالم باشد احتمال آلوده شدن شیر را افزایش می‌دهد؛ شیر خام می‌تواند باکتری‌های خطرناکی مانند سالمونلا‌، اشریشیا کلای‌، لیستریا‌، کمپیلوباکتر و سایر باکتری‌هایی را که موجب بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذا می‌شوند‌ را حمل کند که اغلب به آنها «مسمومیت غذایی» گفته می‌شود.

به هر حال نظارت بر قیمت‌ها و کیفیت محصولات این واحدهای تجاری عرضه شیر و ماست سنتی‌ که بر اساس یک آمار غیر رسمی، بیش از 3000 واحد آن در کشور فعال است ضرورت دارد چون در نهایت ‌با سلامت مردم و اقتصاد خانوار و کشور ارتباط مستقیم دارد. 

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه